ראש עיריית טירת כרמל מדבר על התוכניות הגדולות לעיר שיצאו לדרך ולעתיד ושולח מסר: "עיר זה לא מגרש לימודים לאנשים בלי ניסיון. התקופה הזאת מוכיחה, שאין תחליף לניסיון"

פחות משבוע ימים לפני הבחירות המוניציפליות, אריה טל, ראש עיריית טירת כרמל מדבר על כל התוכניות שמתקיימות בעיר, כמו הקמת 3 בתי ספר ייחודיים, בהם לחינוך המיוחד * חושף תוכניות להקמת מתחם בילויים ענק על רצועת החוף * מספר על המוכנות וההכנה של העיר לכל מצב חירום קיים או שיבוא מהצפון וגם מתייחס למתמודדים מולו * ראיון מקיף ללא פילטרים

הבחירות המוניציפליות גם בטירת כרמל עומדות להתקיים בעוד פחות משבוע ימים. הפעם, יש בעיר ריבוי מתמודדים לראשות העיר מול ראש העיר המכהן, אריה טל, שחתום על צמיחתה של העיר בשנים האחרונות. אלא שרבים טוענים שהבחירות האלו יהיו שונות ממה שהכרנו בעבר, בגלל אותו יום שבת ארור של ה-7.10. אותו בוקר העמיד במבחן מדינה שלמה ובעיקר ראשי ערים ורשויות שהיו צריכים להראות מנהיגות, מוכנות והתארגנות מהירה ויעילה.

כך גם קרה לאריה טל, כשראש עיריית טירת כרמל באותו בוקר וימים ראשונים אחרי פרוץ המלחמה, עמד בראש עיר בחזית צפונית כשאי הוודאות מרחפת.

כפי שמעיד טל, האירועים המטלטלים זעזעו אותו כמו את כל אזרחי ישראל, אבל הוא הבין שצריך לפעול במיידי ללא שהות: "אותו יום שבת – זה היה מבחינתי להתעורר בבוקר ולהרגיש כאילו חזרנו לשעה 14.00 במלחמת יום הכיפורים, את זה עברתי כשהייתי אז בחיל האוויר", מספר טל. "אלא שהפעם באחריותי הייתה עיר שלמה – היינו צריכים לפעול מייד ולדעת איך להתכונן כי לא ידענו מאיפה עוד יגיעו התקפות. נכנסתי לאירוע הזה במהירות, עם כיתות כוננות וכל מה שנדרש".

בשעות הראשונות ובימים הראשונים היה חשש שתפתח חזית בצפון?

"התכוננו לכל תרחיש, כי ראינו מה מתרחש בדרום והבנו שכל דבר יכול לקרות. באותו בוקר שבת כינסתי את כל הצוותים ומנהלי העירייה וביקשתי שנתארגן לפי כל הפק"לים. לא ידענו לאיזו הפתעה ניפול ולכן נערכנו לכל מצב. מייד התארגנו גם מול פיקוד העורף. כל בוקר היה תדריך בוקר, בהשתתפות כל גופי החירום בעירייה ופיקוד העורף וכל יום התעדכנו ונערכנו. צריך לזכור שהפק"לים שלנו עברו ביקורות שונות לאורך השנים ואחר כך קיבלנו ציון גבוה מפיקוד העורף על מוכנות העיר לחירום. מהניסיון שהיה לי בכל השנים, ידעתי שתמיד אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל מצב חירום. יש לנו מחסנים וציוד חירום. מה שנדרשנו לו ביתר שאת זה הטיפול במקלטי הבניינים והבתים הפרטיים – כי במהלך השנים תושבים רבים הזניחו את תחזוקת המקלטים בבתיהם. הקמנו מערך שעוזר לנקות ולשקם את המקלטים. עד היום ממש הצלנו כמה וכמה מקלטים שהיו במצב קשה ביותר בבניינים פרטיים.

"בפגישה האחרונה עם שר הביטחון הוא הבטיח להזרים תקציבים כדי לעזור לשקם עוד מקלטים פרטיים. היום אנחנו נערכים לעוד תרחישים בעקבות המתיחות בצפון בידיעה שיכולות לצוץ בעיות שונות מעלטה ועד פגיעה בתשתיות. אני הכנתי את כל הצוותים שלנו בעירייה ובעיר לכך שאם תפתח חלילה חזית צפונית – צריך לצאת מתוך הנחה שבימים הראשונים לא תהיה לנו עזרה בכלל ואנחנו צריכים לטפל בבעיות שיעלו בזכות עצמנו – אנחנו מתכוננים לתרחיש כזה שאפילו עובדים שמתגוררים בחיפה לא יגיעו בימים הראשונים לעבוד ולכן אנחנו פועלים לקיים תרחיש, בו נתפקד במצבי קיצון כאלו שיעלו – מבלי להסתמך על עזרה חיצונית של הצבא או מוסדות המדינה".

דוברות עיריית טירת כרמל

אומרים שהחיל הכי מאורגן עם שיטות עבודה – זה חיל האוויר. אתה יוצא חיל האוויר, שרתת במשך שנים ארוכות כקצין חיל האוויר – האם שיטת העבודה שלמדת בחיל מיושמת גם בעבודתך בעירייה?

 

 

"בהחלט! שיטת העבודה שלי באה מהבסיס והמקום בו חונכתי וגדלתי – והוא כאמור חיל האוויר. מהיום הראשון שנבחרתי לראשות העיר, הכנתי תכניות ארוכות טווח בכל התחומים. אני מכיר את העיר הזאת מתקופת האוהלים שגדלתי בהם כילד, עד לבית שבניתי בעיר הזאת. רשמתי את הנקודות הקריטיות שצריך לטפל בהן ובניתי תכניות ארוכות טווח. הנקודה הראשונה שנדרש לטפל בה, הייתה מערכת החינוך. קיבלתי עיר עם אחוזי זכאות לבגרות שעמדו על 16 אחוז בלבד, הגיוס לצה"ל עמד על הנתונים הנמוכים בארץ ולא הייתה שום צמיחה ובנייה חדשה בעיר. הצעירים עזבו אז את העיר.

"בניתי את העבודה שלי עם תוכניות חומש, עם יעדים ותאריכים לכל דבר. צחקו עליי בהתחלה ששמתי יהבי קודם על שיפור מערכת החינוך – כי אמרו שתוצאות החינוך רואים אותן בעוד שנים וזה לא טוב עבורי בתחילת דרכי כראש עיר, כי התוצאות לא מיידיות. אותי לא עניינה הפוליטיקה – אותי עניינה העיר שבה גדלתי וידעתי שגם אם את התוצאות יראו בעוד כמה שנים – הם יבואו וזה מה שהיה לי חשוב".

אריה טל עוצר ובהתרגשות אומר: "תמיד הייתה חשובה לי מאוד האוכלוסייה עם הצרכים המיוחדים ואחד מהפרויקטים שעומדים לצאת לדרך והתכניות כבר אושרו זה בניית בית הספר לילדים עם הצרכים המיוחדים. אני רואה את הבעיה שקיימת, בגלל היעדר תקציבים, יש משפחות מהעיר שנאלצות לנסוע עד חדרה כדי לקבל טיפול לילד. בית הספר שיקום יהיה אזורי, כדי לקבל תקציבי מדינה – וזה יצא לדרך ואני מתרגש מזה".

בנוסף לבית הספר הזה, טל מספר על עוד שני בתי ספר שעומדים לקום בעיר: "יש את בית הספר שיקום בשיתוף חיל האוויר. זה יהיה יותר טוב מבית הספר הטכני של חיל האוויר, שאני מכיר היטב מאחר והייתי המפקד שם. מדובר בבית ספר ייחודי בשיתוף חיל האוויר. ב-20 לאוקטובר מפקד חיל האוויר היה אמור להגיע לטירת כרמל להניח אבן פינה, אבל כאמור פרצה המלחמה והוא עסוק בלחימה חשובה. אבל הבנייה יוצאת לדרך".

בית הספר השלישי שבנייתו גם יצאה לדרך – זה בית הספר למדעים ואומנויות, שכבר החל לפעול במבנה ארעי כבית ספר צומח. "יש בעיה קטנה שתהיה חריגה מלוחות הזמנים בגלל מחסור בפועלי בנייה, בגלל המלחמה וסגירת השטחים להבאת פועלים. זה פוגע בתכנון המקורי", אומר בכנות טל.

אחד הדברים הבולטים בשנים האחרונות בטירת כרמל, הנראה לעין גם למי שלא מתגורר בעיר, היא תנופת הבנייה והצמיחה של טירת כרמל – שהפכה לאחת הערים המבוקשות עבור משפחות צעירות מכל אזור חוף כרמל וצפונה, כשרבים גם החיפאים הצעירים שבוחרים לעבור לטירת כרמל.

טל מספר בגאווה איך כל אזור האוהלים בו גדל בטירת כרמל של שנות החמישים והשישים הפך היום לשכונות חדישות וצומחות: "אין מישהו שהכפיל עיר בתוך 10 שנים – כששלוש שנים מהן עמלנו על הטמנת קו המתח העילי ושבע שנים יש כאן בנייה גדולה. העיר ממשיכה להתקדם – אנחנו מכפילים את אזורי התעשייה והמסחר בעיר שנמצאים בתהליכי בנייה שניתן לראות – מדובר בדבר חשוב שגם יביא לעוד מקומות תעסוקה לתושבי העיר וגם יכניס כספי ארנונה חשובים שיופנו לפיתוח העיר ותוכניות רבות. במקביל לזה יש פרויקט ארוך טווח שקשור לרצועת החוף באזור תע"ש. אצלנו רצועת החוף היא ברובה שמורת חופים, ערכי הטבע הקיימים בו יש בהם נכס. עם זאת יש רצועת חוף שניתן להקים בה בתי קפה ומלונות – מדובר בתוכניות ארוכות טווח. לצד כל זה צריך לפתח את התשתיות התחבורתיות לצד ההתחדשות העירונית – הרחבת הכבישים יוצאת לדרך וגם המטרונית מתוכננת להיכנס לעיר. אין עיר צומחת שאין בה תחבורה ציבורית ראויה. לאור כל זאת, אני מסתכל על העשייה שלי בגאווה".

 

 

אנחנו ממש ערב הבחירות לרשויות המקומיות. בטירת כרמל יש ריבוי מתמודדים לראשות העיר, אבל לרובם אין ניסיון של ניהול מערכות ציבוריות. אתה נבחרת ב-1993 ויש אומרים שזה אולי יתרון עבורך מצד אחד, הניסיון הרב, ואולי חיסרון. איך אתה רואה את זה?

 

 

"בעיקר התקופה המאתגרת הזו אותה אנו עוברים מלמדת אותנו שאין תחליף לניסיון. מבלי לפגוע באף מתמודד מולי – ניהול עיר זה לא מגרש משחקים וזה לא בית ספר ללמידה. כל טעות כאן וכל שנה של אי עשייה נכונה, אתה פוגע ב-30 אלף תושבים בתחומים שונים. אולי הטעות הגדולה שלי, שלא הכשרתי אדם שילמד ויחליף אותי. מי שליווה אותי לאורך השנים הוא ממלא מקומי, מוריס אסייג. אבל מוריס לא מעוניין לרוץ לראשות ולכן אין היום מבין המתחרים הצעירים יותר מישהו שאפשר להצביע עליו ולומר שיש לו את הניסיון הדרוש לנהל עיר כמו טירת כרמל".

 

אתה מסתובב הרבה בעיר, כשתושבים פוגשים אותך ברחוב – מה הטענות והתלונות הכי גדולות שאתה שומע מהם, כלפי תפקוד העירייה או אפילו כלפיך כראש עיר?

"המשפט שאני הכי שומע מתושבים שאני פוגש זה: 'אני צריך'. כל אחד רוצה וצריך שיסדרו לו מסביב לבית..או בעיה שצריך לפתור אותה..או למצוא לו עבודה. מבחינתם אני ראש עיר ואני כל יכול. כשאני מגיע לאירוע ולא פונים אליי בבקשות, אני מרגיש כבר רע", אומר טל בחיוך. "אני פתוח וזמין תמיד לתושבים ומקשיב. אני יודע שתמיד יהיו אנשים שירגישו שהם לא מרוצים. ככה זה בחיים וצריך לקבל את זה. תמיד עם תעשה ותעזור למישהו, יהיו אחרים שיכעסו למה גם הם לא קיבלו מייד".

מה הדברים והתוכניות שחשוב לך שיתממשו בחמש השנים הבאות?

"מעבר להקמת 3 בתי הספר שמוקמים, אני רוצה להקים פה אולם תרבות שיוכלו ליהנות ממנו התושבים ממופעים ועוד אירועי תרבות. אנחנו צריכים להקים גם בניין עירייה שיהיה נגיש לבעלי מוגבלויות. ודבר חשוב נוסף, זה להגדיל את המתקנים עבור התושבים כמו פארקים מושקעים שכבר שניים מהם בהקמה. יש גם את ההאנגרים מול מגרש הכדורגל של תע"ש – במבנים הישנים שם אנחנו מתכננים להקים מתחם כמו שרונה בתל אביב – יש פיתוח עתידי באזור. כבר יש לי שם 'כרמלה'".

"אחד הדברים החשובים שאנחנו מקימים זה הרחבת מתן שירותי העירייה לתושבים כשבעוד מרכזים כמו במתנ"ס – שם תושבים יוכלו לטפל בענייני עירייה מבלי שיצטרכו להגיע עד לעירייה. זה יפוזר בכל שכונות העיר ויקל מאוד על מתן שירותי עירייה נגישים וזמינים לכל תושב ליד ביתו".

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות