האם ידעתם שחומרי ניקוי רבים עלולים להוות סכנה בריאותית ממשית? קבלו 6 טיפים לניקיון בטוח והמלצות חשובות ליום שאחרי הניקיון מד"ר עומר אבו סאלח, מומחה לרפואת עור, כללית מחוז חיפה וגליל מערבי שמסביר כיצד ניתן להימנע מפגיעה בריאותית

בין אם מדובר בגירויים בעור, בעיניים, מערכת הנשימה, או אפילו כוויות קשות, חומרים רעילים רבים מסתתרים בתוך בקבוקים צבעוניים ותמימים למראה

ניקיון הבית הוא חלק בלתי נפרד משגרת חיינו, בעיקר בתקופת החגים. רופאי העור עדים לריבוי ביקורים של אנשים שסובלים מגירויים וכוויות בדרגות חומרה שונות עקב חשיפה ממושכת למים, חומרי ניקוי וסבונים. האיבר השכיח שבא במגע עם חומרי הניקוי הינו עור הידיים ולכן לרוב ניתן לראות דלקות עוריות (כוויות וגירויים) שמאופיינות על ידי יובש, סדקים, קילופים ועם הזמן תהיה גם פגיעה במבנה וגם במראה של ציפורני ידיים. מרבית חומרי הניקוי והחיטוי מכילים מרכיבים שמסירים את שכבת השומן שבעור ובכך פוגעים במחסום הטבעי של העור. מגע עם מרבית חומרי הניקוי בעור מוריד בצורה ניכרת את רמת PH של העור מה שגורם ליובש וגרד בעור. חשיפה מתמידה וחוזרת חלילה של החומרים הללו גורמת לתגובה קשה וכרונית.

המלצות לפני שימוש עם חומרי ניקוי:

  1. החומרים בעלי יכולת גירוי משמעותי בעור. יש לשים לב לסימנים מעל הקופסאות שמראים כך.
  2. להוריד טבעות וצמידים בזמן הניקיון כיוון שיכולים להינזק לאחר חשיפה  וגם לעיתים עלולים להשאר בתכשיטים שאריות של חומרי ניקוי שיכולים לגרום לגירוי מתמיד.
  3. להשתמש בקרם לחות עשיר לפני, בכדי ליצור שכבת הגנה.
  4. להשתמש כמה שניתן בחומרים טבעיים ויותר ידידותיים  לניקוי כגון: חומץ לבן – יעיל לניקוי משטחים רבים, כמו רצפה, חלונות ואסלה. סודה לשתייה – לניקוי תנורים, כיורים וניקוזים. מיץ לימון לניקוי כתמים קשים מחלודה ואבנית. שמן זית להברקת רהיטים.
  5. לא לבוא במגע ישיר עם חומרי ניקוי.
  6. השתמשו באמצעי מיגון: כפפות – רצוי ארוכות עם ביטנה פנימית, מסכה בעת שימוש בחומרים שעלולים לגרות את מערכת הנשימה. פתחו חלונות לאוורור בעת השימוש בחומרים רעילים.

המלצות אחרי המגע עם חומרי הניקוי:

  1. שטיפת ידיים עם סבון עדין או אל סבון – תחליב לא מבושם שאינו מייבש או מגרה את העור.
  2.  שימוש חוזר ומתמיד בקרמי לחות עשירים למספר ימים.

מה עושים אם באים במגע עם חומר רעיל?

שטפו את האזור הנגוע במים זורמים למשך 15 דקות.

פנו לקבלת עזרה רפואית אם מופיעים גירויים, פריחה או קשיי נשימה.

לסיכום:

ניתן לשמור על בית נקי ובריא תוך שימוש בחומרים טבעיים ובטוחים. הקפידו על אמצעי מיגון בעת השימוש בחומרי ניקוי חזקים, אחסנו אותם במקום בטוח ופנו לקבלת עזרה רפואית במקרה של מגע עם חומר רעיל.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות