סרטן מעי הגס: כמה עובדות שלא ידעתם ולא העזתם לשאול

שבע עובדות חשובות בטור מיוחד בנושא, מאת: ד"ר יקטרינה שולמן

עובדה ראשונה: גידול סרטני במעי הגס וברקטום הוא אחד משלושת הגידולים השכיחים בעולם. בישראל, סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בקרב גברים יהודים (אחרי סרטן הערמונית), השני בשכיחותו בקרב גברים ערבים (אחרי סרטן הריאות) והשני בשכיחותו הן בקרב נשים יהודיות והן בקרב נשים ערביות (אחרי סרטן השד). מדי שנה מאובחנים בישראל יותר מ-3000 חולים חדשים.

עובדה שנייה: סרטן המעי הגס, כפי שמשתמע משם המחלה, הוא סרטן שמתחיל במעי הגס, אולם אם הוא אינו מתגלה בזמן ואינו מטופל, הוא עלול להתפשט לאיברים אחרים, בהם הכבד, הריאות וכד', ולכן גילוי מוקדם שלו הוא חשוב ביותר.

עובדה שלישית: אמנם מרבית החולים בסרטן המעי הגס הם בני 70-65, אך זו תהיה טעות לחשוב שמדובר בסרטן "רק של מבוגרים". בעשר השנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בגיל החולים, ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על מגמת ירידה בהיארעות סרטן המעי גס באוכלוסייה המבוגרת ועל מגמת עלייה בהיארעות המחלה באוכלוסייה צעירה. דוח עדכני של נתוני תוכנית המעקב והאפידמיולוגיה של המכון הלאומי לסרטן (NCI) והתוכנית הלאומית לרישום הסרטן של המרכז לבקרת ומניעה מחלות (CDC) בארה"ב, מצביע על עלייה בשכיחות סרטן המעי הגס והרקטום בחולים מגיל 55 ואף מגיל 45. הנתון החשוב זה נמצא על שולחן הדיונים של גורמים מקצועיים בארץ.

עובדה רביעית: גורמי הסיכון העיקריים של סרטן המעי הגס הם גיל מבוגר, קרוב משפחה בדרגה ראשונה שחלה בממאירות המעי הגס או החלחולת, עישון, מחלת מעי כרונית דלקתית ועודף משקל (במיוחד באוכלוסייה צעירה).

עובדה חמישית: סימני האזהרה שאמורים להדליק אצלכם נורה אדומה הם: שינוי בהרגלי היציאות – אירועים חוזרים או בלתי פוסקים של שלשולים, עצירות או יציאות תכופות יותר; דימום מפי הטבעת; תחושה שהמעיים לא מתרוקנים מספיק; אירועים חוזרים של תפיחות בטנית; אנמיה – ירידה מתמדת ברמת ההמוגלובין בדם; ירידה במשקל מסיבה לא מוסברת.

עובדה שישית: אין להיכנס ללחץ, אבל גם אין להזניח. אם אתם חשים את התסמינים הנ"ל או אם אתם נמנים עם קבוצת הסיכון, בצעו בדיקת קולונוסקופיה. כאמור, גילוי מוקדם של המחלה מעלה את סיכויי ההחלמה. נוסף על כך, הימנעו מעישון, שמרו על תזונה בריאה, הכוללת פירות וירקות, ועסקו בפעילות ספורטיבית כשגרה בחיי היומיום.

עובדה שביעית: בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי פועלות שתי מחלקות אונקולוגיות בקהילה – במרכזים הרפואיים לין וזבולון. בשתי המחלקות ותחת קורת גג אחת ניתנים שירותים מקיפים, הכוללים השלמת אבחון ובדיקות הדמיה, ייעוץ אונקולוגי, בדיקת רקע גנטי משפחתי וטיפול אונקולוגי מכל סוג במידת הצורך. צוות המרפאות האונקולוגיות מקפיד להתעדכן בתחום כל העת, ולאחרונה הוא מתמקד בממצאי מחקרים העוסקים באבחון מוקדם של גידולי המעי הגס באמצעות בדיקת דם. מדובר בטכנולוגיה שמתפתחת בארצות הברית, בחברות סטארט-אפ בינלאומיות וגם בארץ.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות