אל תתנו למוצרי טיפוח להרוס לכם את החג

האביב והחגים בפתח, ואיתם מגיעים פרסומים רבים למוצרי טיפוח, טיפים ועצות שיבטיחו לנו מראה זוהר ויפה. אך חשוב לזכור: מוצרים רבים שאנו משתמשים בהם באופן יומיומי, כמו צבע לשיער, לק לציפורניים, קרמים ועוד, עלולים לגרום לדלקת עורית

ד"ר יוסף פנסוף מומחה באלרגולוגיה ואימונולוגיה במרכז לרפואה יועצת לין של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי מסביר על דלקת עור ממגע.

מהי דלקת עור ממגע (דע"מ)?

מדובר במחלת עור שכיחה, שנגרמת ממגע עם חומרים אלרגניים, אך לא תמיד מאובחנת בזמן או בכלל. כתוצאה מכך, אנשים רבים סובלים מגרד, יובש, אדמומיות, נפיחות, שלפוחיות, קילופים, סדקים ואף פגיעה באיכות החיים לאורך זמן. דע"מ יכולה להופיע בכל גיל ובכל מקום בגוף, כמחלה עורית בפני עצמה או כסיבוך של מחלת עור אחרת הפוגעת בשלמות העור ובכך מאפשרת לאותם אלרגנים לחדור ולגרום לתהליך אלרגי שמתווסף למחלה הראשונית.

חומרים נפוצים שעלולים לגרום לדע"מ:

  • צבע לשיער
  • לקים אקריליים לציפורניים
  • קרמים
  • איפור
  • חומרי ניקוי
  • תכשיטים
  • צמחים (נדיר)
  • חומרים תעשייתיים

מה גורם לדלקת?

היא  נגרמת כתוצאה ממגע ישיר של העור עם אלרגן כלשהו, שמעורר תהליך דלקתי באזור המגע. התגובה האלרגית תלויה בשני גורמים:

התגובה החריגה של מערכת החיסון: אצל אנשים מסוימים, מערכת החיסון מגיבה באופן חריג לחומרים מסוימים, וגורמת לתהליך דלקתי בעור.

האֶלרגֵן עצמו: ישנם חומרים שיותר אלרגניים מאחרים, או שכיחים יותר בשימוש. לדוגמה – PPD חומר הנמצא בצבעי שיער, קעקועי חינה ונחשב לאלרגן חזק.


איך מאבחנים?

האבחון של דע"מ מתבצע על ידי רופאי אלרגיה או עור, באמצעות:

בדיקה גופנית : הרופא יבדוק את העור וישאל על ההיסטוריה הרפואית שלכם ועל החשיפה לחומרים שונים.

מבחני טלאי:  מדבקות המכילות כמויות קטנות של אלרגנים שונים מודבקות על גב המטופל. לאחר 48 שעות, הרופא בודק האם יש תגובה באזור המגע עם אחד האלרגנים.

כעבור 24-48 שעות בודקים בשנית את הגב ורק אז ניתן לדעת האם בדיקה חיובית (יש תגובה לאלרגן מסוים) או שלילית (אין תגובה לאף אלרגן). בחירת החומרים לבדיקה הוא מרכיב חשוב ביותר ולכן בדיקה שלילית לא תמיד שוללת דע"מ כי ייתכן שלא נבדקו החומרים הרלוונטיים. לעתים נדרשים כמה מחזורי בדיקה עד לפתרון החידה.

 

איך מטפלים?

הטיפול בדע"מ תלוי בחומרת התסמינים ובגורם לדלקת. בדרך כלל, הטיפול כולל:

הימנעות מהאלרגן: הצעד החשוב ביותר הוא להימנע מהחומר שגורם לדלקת.

טיפול תרופתי :עד לזיהוי האלרגן ניתן להשתמש בקרמים או משחות סטרואידיות.

 

טיפים למניעת דע"מ:

קראו את התווית: לפני השימוש בכל מוצר חדש, קראו את רשימת המרכיבים וודאו שאין בו חומרים שאתם רגישים אליהם.

השתמשו במוצרים היפואלרגניים: מוצרים אלה מיועדים למי שיש לו עור רגיש, ופחות סביר שיגרו את העור אבל רצוי לקחת בחשבון שיתכן ימצאו אלרגנים גם במוצרים כאלו!

עשו מבחן עצמי:  לפני השימוש במוצר חדש, עשו מבחן עצמי ע"י השמת המוצר על אזור קטן של העור (הכי נח באמה) פעמיים ליום עד שבוע: אם מופיעה אודם וגרד אז כנראה יש דע"מ לאחד המרכיבים. שיטת בדיקה זו מתאימה רק לחומרים שמיעודים להשארה על העור (כמו קרמים למיניהם) ולא למוצרים שאמורים להישטף מיד  (כמו שמפו).

הימנעו מחומרים מגרים: הימנעו מחומרים ידועים מגרים, כמו חומרי ניקוי חזקים, אקונומיקה.

 

לסיכום:

דע"מ היא מחלת עור שכיחה, אך ניתנת לטיפול. לכן אל תתנו לזה להרוס לכם את האביב ואת אווירת החג! שימו לב לסימנים, הימנעו מחומרים מגרים ופנו לרופא אם אתם סובלים מתסמינים.

 

 

 

 

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות