שירות חדש בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי: ליצנים רפואיים במרפאות

ילדים רבים חווים חרדה ופחד מפני הליכים רפואיים, בדיקות וזריקות.בכללית פועלים להקל על החוויה הקשה עבור הילדיםומובילים יוזמה חדשנית, המשלבת ליצנים רפואיים בתוך מרכזי בריאות הילד ובחדרי הניתוח בקהילה

"ההתחלה הייתה בקורונה", מספרת ד"ר רחל דהן המנהלת הרפואית בכללית, מחוז חיפה וגליל מערבי.

"הפחד העצום של ילדים מזריקות, פגש את הצוותים הרפואיים באותה התקופה בעצימות גבוהה ובהיקפים נרחבים סביב חיסוני הקורונה. הבכי, ההתנגדות לקבל את החיסונים וצרחות הפחד במרפאות, התישו את ההורים, כמובן שאת הילדים עצמם, וגם הצוותים הרפואיים נשחקו. היה ברור שצריך לשנות גישה, למצוא דרך לשחרר את הסטרס אצל הילדים ולפתור את החסם הקשה של התנגדותם הפיזית לקבל חיסונים.הרעיון שנהגה היה: הסחת דעתם בעזרת ליצנים רפואיים עם אביזרים שונים, מסיחי דעת, על מנת לחזק את הילדים ברגעי החשש. אני מברכת את נוכחותם החדשה של הליצנים הרפואיים במרפאות ובמרכזים הרפואיים שלנו".

מכאן עלה הרעיון לשלב את הליצנים הרפואיים במרפאות ובמרכזים בקהילה, ובכך להפחית את החששות  של הילדים מזריקות, מבדיקות ומהליכים רפואיים. הוחלט שליצניםרפואיים יגיעו למרפאות עםתחפושות ומשקפי מציאות מדומה, וייעזרו בסרטים מוקרנים ובטכניקות של שיח מדוברמשולב בהומור, שירה, נגינה ומשחק,ובשלל כליםליצניים נוספים,ל'המתקת' החוויה הרפואית.

 

בזכות ההצלחה בכללית נבחרו לאחרונה למיזם המיוחד שני מרכזי בריאות הילד של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי בנהריה ובקריון, שאליהם מגיע קהל רחב,וכן חדרי ניתוח במרכז הרפואי לין, היות והגעה לחדר ניתוח, גורמת ללחץ אצל הילד, גם כאשר לכאורה הפעולה הרפואית פשוטה. השרות עתיד להתרחב גם למרכזי בריאות ילד נוספים.

 

בכללית מעדכנים כי השינוי הוא חיובי וטוטלי! מדובר בסטנדרטים חדשים של מתן שרות, שמתחשבים בפחדיםהטבעיים של  הילדים. השיח עם הילדים שמגיעים למרפאות הוא שיח מכיל, הכרה בפחד הטבעי שלהם, ומתן מקום ולגיטימציה לחששות,קל וחומר בחדרי הניתוח, בהם הילדים חוששים אף יותר לקראת הליכים רפואיים בהרדמה.

צוותי המרפאות מדווחים כי השינוי מורגש מרגע הכניסה למרפאה והעברת כרטיס קופת החולים במכשיר, דרך המשרד, ובזמן ההמתנה לאחות או לרופא, שלבים שבהם לרוב מתגברת תחושת החרדה אצל הילדים לקראת בדיקת רופא, או בדיקת הדם או חיסון.

 

דנה כץ מנהלת הסיעוד במרכז בריאות הילד נהריה משתפת: "לולו (הליצן) מוסיף צבע, שמחה וחיים למרפאה , הוא עושה זאת בצחוק, הומור ואווירה טובה .הוא מעביר את תחושת הפחד של הילדים ומחליף אותה בתחושות של נינוחות , קלילות, שמחה ורוגע,וכן ,גם הצוות הרוויח מבואו של לולו ,גם אותנו הוא מבדר ומסיח את דעתנו מכל הטירוף , העומס והתקופה הקשה" .

במסגרת המיזם, מצחיקים הליצנים הרפואיים מעמותת "רופאי החלום",בעלי הניסיון וההכשרה המתאימים,את הילדים.לעיתים שרים יחד איתם, לעיתים מנהלים מסיבותאמלה (חומר אלחוש),ולפעמים רק נמצאים שם כדי להחזיק את היד של הילד, ההורה, ולעיתים אפילו של איש הצוות.

צור שריקי, מנכ"ל עמותת רופאי החלום מספר: "הליצנים הרפואיים, רופאי החלום, הם כולם אמנים פעילים בישראל, עם רקע עשיר באמנויות הבמה (תיאטרון, משחק, ליצנות ועוד), שעברו הכשרה מקיפה.ליצנות רפואית היא כלי טיפולי אפקטיבי, שמוכר בעולם הרחב, ומצליח לשנות את חווית הטיפול הרפואי אצל הילד, להפחית חרדות ולהקנות תחושת מסוגלות. הליצנים הרפואיים שלנו פועלים כיום ב- 33 בתי חולים בארץ, בשותפות מלאה עם הנהלות בתי החולים ומגיעים למחלקות ילדים, לשיקום,לאונקולוגיה, לחדרי מיון, לכירורגיה, למרפאות התפתחותיות עם ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, למחלקות יולדות,לפגיות ועוד. במרפאות הילדים של הכללית ובבתי החולים הם חלק מהצוות המטפל ומסייעים לעבור פרוצדורות רפואיות".

תמר ורטהיים מנהלת הסיעוד במחלקת חדרי ניתוח בלין: "חווינו בעבר הרבה קושי בנושא פחד של ילדים. רובם חוששים ממחטים, והחלום שלנו היה לייצר חוויה מתקנת, שבה יסיימו את הטיפול בחיוך. זה מצליח יום יום. קרוב לוודאי שהילדים שמגיעים לחדר הניתוח וחווים חוויה מעצימה, גם יהפכו בבגרותם למבוגרים שלא מהססים לפנות לקבלת מענה רפואי בעת הצורך".

דוברות כללית
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות