חזרה בריאה לשגרה: בחירת הילקוט, הכנת שולחן הלימודים, תכנון נכון של פעילות גופנית והקפדה על שינה איכותית, חשובים לחזרה בריאה של התלמידים לספסל הלימודים

טור חשוב מאת תמר שרון סבן, פיזיותרפיסטית במכון פיזיותרפיה כרמיאל ובמרבך בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי

החופש הגדול מאחורינו, ובקרוב הילדים יעמסו את תרמיל בית הספר על גבם וימלאו את הכיתות. מצורפים עבורכם מספר המלצות מאת תמר שרון סבן להיערכות נכונה לתחילת שנת הלימודים:

תרמיל הגב – "הילקוט"

ההמלצה של משרד הבריאות היא, שמשקל התרמיל לא יעלה על  10-15% ממשקל גופו של ילדכם. רצוי וכדאי לוודא גם מול בית הספר, שילדכם לא נדרש ליותר מזה.  תלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, נוטים להשאיר את כל המחברות וכל הספרים בתוך התיק וסוחבים מעל ומעבר למה שהם צריכים למעשה, ולכן כדאי לבדוק יחד איתם האם כל מה שנמצא בתיק אכן נדרש.
בכל מקרה – כדי שהתרמיל יהיה נוח לנשיאה, רצוי שהוא יהיה בעל גב קשיח, רצועות כתף רחבות ומרופדות, ויכלול מספר תאים – על מנת לאפשר חלוקה טובה של המשקל. חשוב לכוונן את הרצועות, כך שגב התרמיל יהיה צמוד אל מרכז הגב של הילד/ה, ואת הספרים הכבדים יותר להניח קרוב לגב. אפשרות נוספת להקלה היא ע"י תרמיל על גלגלים, אך זה פתרון שיכול להתאים רק אם הדרך מהבית אל בית הספר נקייה ממכשולים, וילדכם לא נדרש לעלות ולרדת במדרגות. במקרים האלה –  הגלגלים רק יכבידו, ובסופו של דבר הילד יישא את התרמיל בידיים.

"סביבת עבודה" מתאימה להכנת שיעורי הבית

הכנת שיעורי הבית דורשת ישיבה לאורך זמן. אין צורך להתווכח עם ילדיכם אם הם מעדיפים להכין שיעורים על הרצפה או על המיטה. ילדים רבים בוחרים לעשות זאת, והדבר דווקא מאפשר להם להחליף תנוחות ולמתוח חלקים שונים בגוף.

יחד עם זאת, רצוי שיהיה לכל ילד/ה מקום ישיבה קבוע שיהיה מותאם להם. אם הכיסא גבוה מדי – יש להציב שרפרף מתחתיו, כך שהרגליים תהיינה תמוכות ולא ייווצר עומס על הגב. אם מושב הכיסא עמוק מדי, כדאי להוסיף כרית לפני משענת הגב, כך שהגב יהיה תמוך וזקוף.

אם הילד/ה עובד/ת מול מחשב – יש למקם את המסך כך, שעיניו/ה של הילד/ה יהיו מול השליש העליון של המסך.

דעתם של ילדים עלולה להיות מוסחת בקלות, ובמיוחד דעתם של  ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. לכן חשוב ליצור פינה שקטה המיועדת ללמידה, שתהיה נקייה מצעצועים, משחקים או חפצים אחרים.

פעילות גופנית

פעילות גופנית חשובה בכל גיל, ובוודאי גם בגיל הצעיר. המלצת ארגון הבריאות העולמי לילדים בגילאי 5-17 היא 60 דקות של פעילות ביום. אין זה אומר שיש צורך לרשום את הילד/ה לחוגי ספורט יומיומיים. במסגרת 60 הדקות המומלצות נכללות גם פעילויות יומיומיות כמו – הליכה ברגל לבית-הספר או לחברים, עלייה וירידה במדרגות, וכמובן גם משחקי כדור או התגוששות עם חברים.

כדי לעודד פעילות – נסו להגביל את השימוש במסכים ויזמו פעילות גופנית משותפת, זה בוודאי יתרום גם לבריאותכם. שיחה תוך כדי הליכה היא זמן איכות מצוין, ומקלה על ילדים (ובמיוחד אלה הסובלים מבעיות קשב וריכוז) – להקשיב ולהתבטא.

חשוב לדעת שהפעילות הגופנית משפיעה גם על מוחנו לטובה, ושאימון סדיר תורם גם למערכת הקשב וליכולת הקליטה והלמידה, וגם למצב הרוח.

שינה

לא רק פעילות גופנית חשובה, אלא גם שינה טובה. ילד עייף לא יכול להתרכז, ולמעשה – עיקר עיבוד החומר והלמידה נעשים בשעות השינה. בילוי מול מסכים לקראת השינה מעורר ומאוד לא מומלץ. אין צורך בקניית מזרן או כרית מיוחדים, אך כדאי לשמור על סביבה נעימה וחשוכה כדי לאפשר שינה טובה. וכמובן – לא לשכוח חיבוק לפני השינה.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות