בין פייק ניוז למציאות: מה הולך לקרות עם מנחת הבונים בחוף כרמל? עושים סדר בעובדות. והאם מטוסים מסחריים יכולים לנחות ב-1180 מ'?

הדיון על עתיד מנחת הבונים במועצה חוף כרמל הביא את יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה במחוז חיפה להוציא מכתב חריג כדי להפסיק את חרושת חצאי-האמיתות. במציאות: לא יוקם שדה תעופה במקום. מסלול הנחיתה, שאושר ב-2017 ע"י המועצה הקודמת לגדילה עד 1800 מ', קוצר ל-1180 מ' בלבד. התוצאה: במקום לא יוכלו לנחות מטוסים מסחריים, יוכלו לנחות מטוסי כיבוי והצלה בזמן חירום

מזה  למעלה משנה עוסקים תושבי המועצה האזורית חוף כרמל בנושא מנחת הבונים והסוגייה האם יקום במקום שדה תעופה, כפי שחוששים תושבים שונים.

אלא שבחודשים האחרונים ברשתות ובמקומות שונים ברחבי המועצה מסתובבות גרסאות שונות לגבי עתידו של המנחת, דבר שהביא כבר בחודש יולי האחרון את איתמר בן דוד, דאז יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה במחוז חיפה (האמונה על תכנית המנחת) להוציא מכתב חריג למועצת חוף כרמל ולבקש כי יפסקו "השמועות" וחצאי-האמיתות לגבי תכניות המנחת המופצות על-ידי גורמים שונים באזור.

וכך כתב יו"ר הוועדה לתכנון: "נוכחתי לאחרונה כי גורמים בציבור הרחב באזור חוף הכרמל יוצאים עם מסרים שגויים לאמצעי התקשורת השונים וברשתות החברתיות – ברצוני להבהיר למען הסר ספק כי המנחת – לא ישמש כשדה תעופה כללי (אלא ישמש לפעילות תיירותית כפי שמתקיימת היום וכן למטרות חירום וביטחון).

 

חוף כרמל. הקט בשמי האזור ישמר. צילום: עופר טליו

 

מה היה בעבר, ומה קורה היום?

 

ב-2017, בזמן כהונת המועצה הקודמת בחוף כרמל, הסכימו ראש המועצה דאז, כרמל סלע ז"ל וחברי המועצה להאריך לבקשת חברת 'פרדייב' (בעלת מנחת הבונים) את מסלול הנחיתה לכ-1800 מ', מ-800 מטר הקיימים עד היום. כך תיאורטית יכל המנחת לשמש מטוסים מסחריים (אלו הטסים ליוון וקפריסין) לנחות במקום. הדבר החל לעורר תרעומת בקרב תושבים רבים שחששו שמעל ראשם ומעל בתיהם יחלו לחוג מטוסים גדולים ויגרמו למפגעים סביבתיים –  מרעש ועד זיהום וסכנה.

לפני כשנה יזם ראש המועצה אסיף איזק את הקמת 'צוות מנחת הבונים' – צוות ייעודי המורכב מנציגות ונציגי ציבור, יחד עם אנשי מקצוע, במטרה "לגיבוש מדיניות, מעקב ומאבק לשימור הסטטוס-קוו במנחת" (כך בהחלטת המליאה מיום 28.2.22).

במשך שנה וחודשיים התבצעה במועצה עבודת מטה נרחבת ויסודית, בסיומה החליטה מליאת המועצה להכין תב"ע חדשה שתבטל את הארכת המנחת ל 1,800 מ', ואף הגישה את הבקשה לוועד המחוזית לתכנון ובניה.

בישיבת הוועדה המחוזית הציגה המועצה חוות דעת שנכתבה על-ידי חנן ליס, לשעבר בכיר ברשות התעופה האזרחית, לפיה, אין צורך בהארכת המסלול ל 1,800 מ'. אלא שבשל מיקומה של חוף כרמל וניסיון העבר, מסלול המנחת חייב להיות מוארך כך שיאפשר. מתן פתרון מיטבי לכיבוי אווירי של שריפות בכרמל, באמצעות מטוסי כיבוי חדישים, הזקוקים לאורך מסלול של 1,184 מ'.

כך הובן שהארכת המסלול עד 1180 מ' בלבד, תספיק לנחיתת מטוסי הכיבוי וההצלה החדשים. עם זאת, מסלול באורך זה לא יאפשר כלל נחיתת מטוסים מסחריים. סוכם בנוסף כי 360 מ' נוספים במסלול יוקצו על-ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבעלות מועצת חוף כרמל – כך שאם בעתיד בעלי המנחת ינסו להגדיל את המסלול, הדבר לא יתאפשר להם מאחר והשטח כבר נמצא בידי מועצת חוף כרמל שלא תאפשר זאת.

בחודשים האחרונים גורמים שונים בחוף כרמל מרימים דגל אדום וטוענים שגם הארכת המסלול ל-1180 מ' תביא לנחיתת מטוסים מסחריים (מטוסי בואינג וכדומה).

אלא שעיון זריז בספר חוקי התעופה הבינלאומי מראה כי מסלול הנחיתה מינימלי הנדרש עבור מטוס נוסעים בגודל בינוני – לא פחות מ-1600 מ'.

כך שגם אם תיאורטית בעל מנחת פרדייב ממש ירצה להביא מטוסים מסחריים למנחת, מנהל התעופה הבינלאומי לא ירשה לאף מטוס מסחרי עם נוסעים לנחות במנחת של 1180 מ'.

 

 

חותמת המועצה על 1180 מ'

 

לפני כשבועיים, מליאת המועצה דנה במתווה שיזם ראש המועצה אסיף איזק, אשר כינס לדיון 'שולחן עגול' את כלל הגורמים הרלוונטיים לנושא המנחת. המתווה יאפשר הן את קיצור מנחת הבונים מ 1,800 המטרים שאישרה המליאה ב 2017, כמו גם את חסימת האפשרות להארכה עתידית. המתווה אושר על-ידי צוות המנחת שמינתה המליאה, וכן על-ידי הנהלת המועצה.

בישיבת המליאה, עלה המתווה המוצע להצבעה ו- 25 חברות וחברי מליאה הצביעו בעדו (0 מתנגדים, 0 נמנעים).

 

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות