סערה בחיפה- פסטיבל בית הגפן השבוע: "חיפה כבירת תרבות פלסטין בהשתתפות אמנים פלסטינאים" ו"העוול שנעשה לערבים בפרעות אשתקד". השתיקה והזגזוג של עיריית חיפה ומה יש ל"בית הגפן" לומר למוחים? רמז: הבעיה בכם…

ממחר בחמישי ועד שבת יתקיים ב"בית הגפן" בחיפה פסטיבל שגורם לסערה. בפסטיבל לפי פרסומים ששותפה להם עיריית חיפה, יופיעו אמנים פלסטינאים ויוצג נרטיב של חיפה כבירת תרבות פלסטין. אז למה העירייה מיהרה למחוק פרסום מטעמה, למה היא שותקת, למה היא מתחמקת מאחריות ומה יש למנכ"ל בית הגפן לומר למוחים? וגם: הפסטיבל הוא לציון שנה של פרעות מאי, שלדברי בית הגפן מאז הערבים מרגישים מאוימים

ממחר, יום חמישי ה-9.6 ועד יום שבת, יקיים בית הגפן בחיפה "פסטיבל תרבות ערבית". אלא שפרסום הפסטיבל שבפתח מעורר סערה גדולה בעיר, לאחר שבפרסומים ראשונים עליהם חתומה אף עיריית חיפה, מדובר על מופע אומנים "פלסטינים- אזרחי ישראל" וכן דיון על חיפה כ"בירת התרבות הפלסטינית", לא פחות.

אז איך קורה שמוסד שמתוקצב על ידי עיריית חיפה הופך את העיר חיפה לבירת תרבות פלסטינאית ומתקציב תושבי העיר מקודם נרטיב פלסטינאי בעיר?

ואם לא די, מארגני בית הגפן מציינים כי הפסטיבל נערך דווקא עתה, כשנה למאורעות מאי 2021, שבהם, כך לדבריהם דווקא התושבים הערביים מרגישים מאוימים. אותם אלו ששרפו בתי כנסת, בתי עסק ופגעו ועשו לינץ' ביהודים, לפי בית הגפן בחיפה, הערבים אלו שחשים מאויימים, וכך כתבו:

"השנה יציין פסטיבל ימי תרבות ערבית את שנתו ה -42.  שנה לאירועי מאי 2021, והחברה הערבית בישראל מרגישה עדיין מאוימת. לא רק זאת, בקרב ערבים רבים, אזרחי המדינה, יש הרגשה כי גם מקומה של התרבות הערבית – הלא היא התרבות שלהם – מאוים. אף חברה ואף קבוצה לא אמורה להרגיש כך, אלא להיפך".

ומה לעיריית חיפה יש לומר על פסטיבל שמעלה את נרטיב הפלסטינים והיותה של חיפה עיר פלסטינאית, פסטיבל שמאורגן על ידי "בית הגפן" שמתוקצב ומיוחצן על ידי העירייה?

אז תלוי בזמן: בתחילה כפי שניתן לראטת בתמונה, העירייה יחצנה את הפסטיבל עם "אומנים פלסטינים". אלא כשהחלה סערה בעיר, נכון להבוקר העירייה מחקה את פרסום הפסטיבל מהאתר שלה, כשבהתחלה טענה כי תקצוב "בית הגפן" לא מגיע ישירות מהעירייה- דבר שהוא לא נכון.

ולאחר מכן בעירייה שוקלים לדון בקיום הפסטיבל בישיבת המועצה מחר. הבעיה, הפסטיבל כבר נפתח מחר.

כשפנינו לתגובת דובר העירייה, האם יש גינוי מהעירייה לנרטיב הפסטיבל, מהעירייה מסרבים להוציא גינוי אך מנסים להתנער פתאום משייכות לבית הגפן- כשלאורך השנה העירייה היא זו שמייחצנת כל אירוע בבית הגפן, כפי שעשתה עד אתמול ומחקה פרסום כשהתעוררה הסערה.

מנכ"ל בית הגפן, אבף רון, לא רואה כל בעיה בקיום פסטיבל שמדבר על היותה של חיפה בירה פלסטינאית ומדבר על העוולות שספגו הערבים בפרעות מאי אשתקד. וכך הוא אומר: "ימי תרבות ערבית מתקיימים מזה 42 שנה ברציפות בהפקת בית הגפן, כחלק מפעילות המרכז לקידום החיים יחד בחברה מרובת התרבויות בחיפה וישראל. בית הגפן גאה לתת במה למגוון תרבויות, זהויות ושפות הנוכחות בחברה הישראלית, להביא תכנית תרבות איכותית לתושבי העיר הערבים ולאפשר לחברה היהודית לפגוש, להכיר ולהוקיר את התרבות הערבית והפלסתינית העשירה במרחב הישראלי והמזרח תיכוני. כמנכ״ל מרכז הפועל יום יום לחיזוק ההיכרות בין התרבויות השונות בחיפה וישראל, להפחתת הניכור והסטיריאוטיפיזציה, צר לי כי ישנם כאלה הבוחרים לפרש זהות של אדם כזה או אחר כאיום על זהותם שלהם".

תגובת חבר המועצה, קיריל קרטניק: "אני מוצא את ההתנהלות המבזה הזו פסולה, מדובר באירוע תרבות הכולל אמנים שמחשיבים את עצמם לפלסטינים, כאלו שמשווים את ישראל לגרמניה הנאצית, המצדיקים את פעולות הטרור והאינתיפאדה ומאשימים את ישראל בטרור. איזה מסר אנחנו מעבירים פה לכלל תושבי העיר?
איך יתכן שבדף העירייה מציגים אותם כאומנים פלסטינים, בלי להתבלבל? ועוד רושמים "החברה הערבית המאויימת".
איך יתכן שהגענו למצב שהמימון עבור אירועים שכאלה מגיע מכספי הציבור של משלמי המיסים בעיר??
מה שקורה בפועל זה שראש העיר שרואה את ההפסד שלה בבחירות הקרובות מנסה להתחזק במגזר הערבי בכל מכיר וכמובן על חשבון התושבים, אנחנו לא נתן לזה יד! אני קורא ודורש מראש העיר להתערב באופן אישי ובאופן בהול לעצור את הפארסה הזו לאלתר.
בנוסף, אני חושב שאין מקום למי שמתעסק בפרובוקציות על חשבון תושבי חיפה בתפקיד עירוני!".

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות