דו"ח קשה של מבקר עיריית חיפה לשנת 2022: סכסוכים בין עובדים שהביאו לסחבת עבור התושבים, מינויים ללא תקנים, בזבוזים ללא דיווח על חשבון הציבור ועוד

אמש פרסם מבקר עיריית חיפה את דוח הביקורת לשנת 2022, בו בולט דבר אחד: התושבים והאזרחים משלמים מכיסם ובסחבת על התנהלות חמורה של הנהלת העירייה ועובדים באגפי הרישוי בעיקר. מינויים ללא תקנים, סכסוכי עובדים שגורמים לסחבת, זלזול בעבודה, חוסר מוטיבציה ובזבוז כספי ציבור לטובת "הטבות" לעובדים ללא כל דיווח. ואלה רק חלק מהממצאים החמורים

אמש, במועצת העיר חיפה הציג מבקר העירייה, עופר טל, את דו"ח הביקורת לשנת 2022. בדו"ח הוצגו בעיות והתנהלות בעייתית באגפים שונים, בהם: אגף האכיפה, האגף לרישוי וקידום עסקים, האגף לרישוי בנייה וכן הוצפו בעיות בכל הנוגע לגיוס עובדים, תקני כוח אדם ותקצובם.

באגף לרישוי וקידום עסקים נמצאה התנהלות בה עסקים רבים פעלו באישור וידיעת העירייה ללא כל רישיון עסק, בהם גם עסקים רבי קהל. כך כתב המבקר וחשף: ""בתקופה המבוקרת היו ברחבי העיר 11 פודטראקים פעילים, כולם ללא היתר למעט אחד. המשאיות לא מתפנות בסוף היום לחניונים מוסדרים של העירייה, ולכן לא ניתן להנפיק להם היתר רוכלות. גביית דמי שימוש חודשיים מבעלי הפודטראקים מתבצעת בכפוף להיתר רוכלות. מכיוון שלא מונפק היתר רוכלות, בעלי המשאיות לא משלמים לעירייה דמי שימוש. נכון למועד ביצוע הביקורת קיים היתר לפודטראק אחד בלבד והוא משלם דמי שימוש".

אותה התנהלות נמצאה גם בעסקים רבי קהל שפעלו בידיעת העירייה ללא כל רישיון: "העירייה אפשרה לעסקים רבי קהל ולעסקים רבי קהל בבעלות העירייה להתנהל ללא רישיון עסק או תוך הפרה מתמשכת של תנאי הרישיון שניתן להם, תוך סיכון שלום הציבור ובריאותו, בלי שנקטה את האמצעים העומדים לרשותה בחוק".

ביקורת חמורה נכתבה גם על העובדים באגף ועל הסחבת שהם נוהגים והפרת נהלי עבודה: "בדיווחים לראש העיר שמעבירה מנהלת האגף אין התייחסות לעסקים הפועלים ללא רישיון ולסטטוס הטיפול בהם. רוב הדוחות הפליליים מעוכבים באגף רישוי עסקים מעבר לשלושה חודשים שסוכמו כתקופת עיכוב הדוחות המקסימלית על ידי מנהלת התביעה העירונית. נמצאו דוחות שעוכבו באגף לתקופות ארוכות, במשך שנתיים ואף יותר, ונמצאו דוחות שכלל לא הועברו לתביעה העירונית".

על פי מבקר העירייה והדוח, המצב באגף לרישוי בנייה בעירייה חמור הרבה יותר. האגף פעל ללא כל תוכניות, באגף עובדים ללא מוטיבציה שמתנהלים בעצלתיים ונוהגים בסחבת לכל בקשה שמוגשת לאגף.

כך למשל האגף התנהל ללא כל תוכנית עבודה: "לא הוכנו כלל תוכניות עבודה. בשנת 2022 הוכנה תוכנית עבודה, אך מתוך כל המשימות שהועלו בה התקיים כנס אחד בלבד מתוך שני הכנסים שתוכננו". וגם יחסי העבודה באגף פגעו קשות בתפקוד ובשירות שניתן: "אווירה טעונה בין העובדים ומוטיבציה נמוכה. הביקורת זיהתה מוטיבציה נמוכה בקרב עובדים רבים באגף, תלונות רבות מצדם, טענות לירידה בתפוקות, חוסר יוזמה, היצמדות לרשימת המטלות שלהם (גם אם הרשימה היא מיושנת ואינה תואמת את המצב כיום) ללא רצון להגדיל ראש ולתרום מעצמם, היעדרויות תכופות מהעבודה ואווירה לא חיובית ולא מפרה. הביקורת בדעה שעל אגף משאבי אנוש לפעול בשיתוף עם מנהלת האגף לשפר את התרבות הארגונית הנהוגה בו ולאחות את הקרעים בדרכים המקצועיות העומדות לרשותם".

כל זה הוביל לסחבת בכל בקשה שהגישו אזרחים לאגף: "במספר מקרים ניכרת התמשכות תהליכים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד לקבלת ההיתר. בין השאר נמצא שיהוי ניכר בין שלב לשלב, שהסתכם בפרק זמן של עד שש שנים וחצי עד למועד מתן ההיתר. ברוב המקרים בודק ההיתרים לא הספיק לעמוד בסד הזמנים שהוקצה לשלב מסוים, ולפיכך הבקשה נסגרה או הוקפצה לשלב הבא".

ההתנהלות הלא תקנית של העירייה באה לידי ביטוי גם בקליטת עובדים ללא הליך מוסדר, ללא שקיפות וללא תקנים כלל. כך מצא המבקר כי באותה שנה 2022, אף כי נפתחו 666.69 תקנים חדשים בשנים המבוקרות, ברוב המקרים לא קיימים מסמכים המתעדים את הבקשות להוספת תקנים חדשים ואת המניעים לכך. בנוסף, לא בכל המקרים ניתן לדעת מיהו הגורם או הגורמים שיזמו ודרשו את הגדלת התקנים, כך שייתכן שחלק מהתקנים נפתחו ללא סמכות. מהתכתבויות שהתנהלו במהלך תהליך פתיחת התקנים ניתן ללמוד כי בחלק מהמקרים הדרישה לפתיחת תקנים הגיעה מ'הנהלת העירייה', כשאין בהירות במי מדובר".

בדו"ח גם מובא נתון מדהים, איך העירייה בזבזה את כספי הציבור על "הטבות" שניתנו לעובדים שונים בעירייה, ללא כל בקרה, כך למשל בכל הנוגע להוצאות רכבי הליסינג: "העלויות הכספיות המשוערות הנובעות מאישורי אחזקת רכב הסתכמו בשנת 2020 ב-842,300 שקל ובשנת 2021 ב-3,772,650 שקל – עלייה של 348 אחוז. למרות בקשות הביקורת מהמחלקה לתשלומי שכר לקבלת נתונים מדויקים על ההוצאות הכספיות הנובעות מרכיב אחזקת הרכב בשנים המבוקרות לא הועברו אליה נתונים אלה".

בנוגע לרכבי הליסינג שמוצמדים לעובדים כתב המבקר: "אף כי המוסך העירוני ומחלקת התובלה מנהלים – כל אחד בנפרד ובתדירות שונה – מעקב אחר קריאת מד האוץ של כל אחד מרכבי הליסינג, לא הועברו למחלקה למנגנון ולמחלקה לתשלומי שכר נתונים של מספר הקילומטרים שנסע בעל רכב הליסינג מעבר להקצאת הקילומטרים השנתית שהוקצתה לו. במצב דברים זה, המחזיק ברכב לא חויב בגין הקילומטרים העודפים".

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות