מרגע שלקחת את השאכטה – זה נגעת נסעת- טור חשוב מאת טומי אלון, רוקח קליני בכללית

מי שעישן במשך הרבה שנים ודאי מכיר זאת היטב. פעולת העישון עצמה מצליחה ולו לזמן קצר להפיג את ממדי הלחץ או החרדה. חרף כל הנזקים הבריאותיים הידועים הטבועים בה, היא מעניקה במובן מסוים רגע של שלווה, שעבור רבים מאתנו הינו צורך מהותי, במיוחד בימים אלה

המציאות המורכבת בה אנו מצויים מאז השביעי באוקטובר הובילה נגמלים רבים מעישון, חלקם אף נגמלים שלא נגעו בסיגריה במשך חודשים או שנים ארוכות, לחזור אל אותם הרגלים ישנים ומוכרים. על אף המעידה, חשוב להבין כי מדובר באקט טבעי שיש לגלות כלפיו מידה רבה של סלחנות וחמלה. הרי אי אפשר למשל לשפוט הורים שבנם נמצא בלחימה, ומנסים להפיג מעט את החרדות באמצעות פעולת העישון.

מצד שני, אני שומע לא מעט אנשים שדווקא מנצלים את שגרת החירום, על מנת להשתמש באותה 'פרצה' ולוותר לעצמם. הם מספרים כלפי חוץ 'שיפסיקו שוב אחרי המלחמה'. הבעיה היא שבכך הם מסכנים את השמירה על הישג הפסקת העישון. אז אמנם עלינו להיות סלחניים, אבל באותה נשימה חשוב להמשיך ולהתמודד מול הדחף. אני תמיד אומר שעם כל הכבוד, זוהי לא יד האלוהים שלוקחת את הסיגריה, אלא מדובר בהחלטה של אדם. ברגע שלקחת את השאכטה זה 'נגעת-נסעת'. תהליך ההיגמלות הוא מורכב ודורש כברת דרך של ממש. לכן, למרות הקושי הגדול הכרוך בכך, יש לעשות את הכל בכדי להתמודד אל מול הדחף.

איך עושים זאת? אני חסיד גדול של אקטיביות. צאו לפעילות גופנית מחוץ לבית, חפשו פעילויות עם משמעות. התנדבו, תרגלו נשימות או מיינדפולנס, חפשו אחר תחביב שעושה לכם טוב. כל דבר חיובי שיש בו בכדי למלא אתכם ולהשכיח את הדחף לסיגריה הוא מבורך.

בנוסף, הקפידו שלא להחזיק סיגריות בקרבת מקום, בין אם בבית או בעבודה, שכן 'הפרצה קוראת לגנב'. ניסיון העבר מלמד שרבים מאתנו מועדים לפורענות, ויעשו את הכל על מנת לאתר את הסיגריה המוחבאת. ברגע שהיא אינה נגישה לנו, הסיכוי שנחטא שוב מצטמצם משמעותית.

מזה שמונה שנים אני גאה להוביל אנשים רבים ומגוונים את תהליך היגמלות מסיגריות. אני רואה בכך זכות גדולה. מבחינתי, כל אדם שמצטרף לסדנא הוא אמיץ ובעל תעצומות נפש מעוררות השראה. עצם העובדה שנרשמו מוכיחה כי קיימת בהם הנכונות להיגמל. זהו הצעד הראשון והחשוב ביותר בדרך להצלחה. בינינו, אנחנו שומעים המון אנשים שמדברים על הרצון להפסיק לעשן, אבל מעטים הם האנשים שאכן נוקטים בפעולה לשם כך. מרגע שהם מגיעים למפגשים ומבצעים את ההנחיות, לעיתים בשילוב טיפול תרופתי, הדרך להצלחה היא כמעט בטוחה. לרוב, מרבית המשתתפים בסדנאות מפסיקים לעשן עד המפגש החמישי (הסדנאות מתפרסות על פני 8 מפגשים במשך חודשיים).

זכרו, למעוד זה דבר טבעי, אבל לוותר זוהי כבר בחירה. מצאו את הכוחות הטבועים בכם על מנת להיאבק בדחף. אנחנו כאן כדי לעזור לכם.

ענת ספרוני מקדמת בריאות בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי מספרת על מגוון האפשריות לגמילה מעישון שכללית מציעה ללא עלות ללקוחותיה.

"בכללית מציעים מגוון שירותי גמילה מעישון שיוכלו להתאים לכל אחד על פי העדפותיו:

סדנאות במרפאות, סדנאות דיגיטליות וקו ייעוץ אישי לגמילה מעישון. כל השירותים מונחים על ידי אנשי מקצוע מומחים לנושא. מעשנים של סיגריות, סיגריות אלקטרוניות, נרגילות וכל טבק לסוגיו מוזמנים להצטרף ללא תשלום והשירות ניתן בעברית ובערבית. ניתן להירשם במוקד הסדנאות 5545*".

במחקר שנערך ב'כללית' לפני מספר שנים עלה כי כ- 80% ממשתתפי הסדנאות מפסיקים לעשן בתום הסדנה וכ- 45% מתמידים בגמילה גם לאחר 3-5 שנים מתום הסדנה. מדובר בנתונים גבוהים מאוד בהשוואה לשיטות גמילה אחרות, שכן מדובר על שילוב של תמיכה קוגניטיבית – התנהגותית (קבוצתית או אישית) יחד עם טיפול תרופתי, שהוכח כדרך היעילה ביותר להפסקת עישון ולגמילה מעישון לטווח הארוך.

מאת טומי אלון, רוקח קליני בכללית, מחוז חיפה וגליל מערבי ומנחה סדנאות גמילה מעישון בכללית

 

 

 

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות