ניוזים חמיםחדשותבריאותירושלים

החטיבה הירושלמית: לכבוד יום ירושלים המצוין בצל המלחמה, שוחחנו עם חמישה אנשי רפואה של כללית מחוז ירושלים שסיפרו על הימים המאתגרים, העזרה לפצועים והמפונים והכוח שהם שואבים כדי להמשיך ולהיות שם עבור המבוטחים

5 סיפורים ירושלמים: מנהלת המרפאה לבריאות הנפש שמרגישה בחזית, אחות בתחום הפסיכיאטריה שמספרת על העלייה בפניות, הפסיכולוג הקליני שמספר כיצד המערך נרתם לטיפול בנפגעי המלחמה, מנהלת המכון לפיזיותרפיה שגילתה בחודשי המלחמה כיצד המנהלים והעובדים התגייסו כחטיבה אחת למען כולם ומנהל סקטור הרוקחות במינהלת לב ירושלים שמספר על העבודה בזמן שיגרה ובעת מלחמה 

"המשרד עבד כמו חמ"ל"

מיכל מנדלבאום מ"מ מנהלת מרפאה לבריאות הנפש מרגישה במיוחד בימים אלה כי היא נמצאת בחזית: "בזכות הסבלנות ויכולת ההכלה שלנו אנחנו מצליחים להגיע למטופלים ולסייע להם"

מיכל מנדלבאום (51) עובדת בכללית ארבע וחצי שנים כמ"מ מנהלת מרפאת ויניק טלביה (מרפאה לבריאות הנפש). במסגרת תפקידה, מנדלבאום אחראית על ניהול המרפאה מבחינה האדמיניסטרטיבית: ניהול תורים ויומנים, מענה ללקוחות ולפניותיהם. ניהול כספי גבייה, ניהול קופה, טיפול בפניות צוות עובדי המרפאה, צוות הרופאים והמטפלים, השתתפות בישיבות צוות ועוד".

מה זה אומר בשבילך להיות עובד במערכת בריאות בירושלים בזמן המלחמה?

"בשבילי להיות עובדת במערכת הבריאות בזמן המלחמה זוהי שליחות. אני מרגישה שנשלחתי להיות חלק מהתמיכה שניתנת למטופלים הזקוקים לסיוע. חלק מהמטופלים הגיעו בחשש וחרדה ואני מרגישה שאני ופקידת המרפאה נמצאות בחזית, אנחנו מקבלות את השיחות הטלפוניות, חלק מהשיחות לא פשוטות אולם בזכות הסבלנות ויכולת ההכלה שלנו אנחנו מצליחות להגיע למטופלים ולסייע להם. הגיעו אלינו ניצולים מהמסיבה ב"נובה", מפונים מהדרום וגם מפונים מהצפון. בחודשי המלחמה הראשונים תקופת המלחמה פתחנו תורים דחופים לרופאים ולצוות המטפלים, המשרד עבד כמו חמ"ל. אני גאה להיות חלק מארגון כה גדול אשר מסייע ומטפל במטופלים בעת מלחמה".

 

תמר לאופר. אלבום פרטי

"מתחילת המלחמה ישנה עליה במספר הפניות לעזרה נפשית"

תמר לאופר עובדת כאחות רכזת תחום פסיכיאטריה בכללית מחוז ירושלים, מספרת על העלייה בפניות והתמיכה שהיא וחבריה נותנים 

תמר לאופר (50), ירושלמית נשואה פלוס ארבעה, עובדת כאחות רכזת תחום פסיכיאטריה בכללית מחוז ירושלים, היא אחות 12 שנה, מתוכם 7 בכללית, "עשיתי הסבת אקדמאים לסיעוד בכוונת תחילה לעבוד בתחום הפסיכיאטריה כיוון שנמשכתי לתחום של בריאות הנפש וטיפול באנשים. נוסף ללימוד הסיעוד, סיימתי קורס על בסיסי בפסיכיאטריה וקורס טיפול התנהגותי קוגנטיבי CBT. עבורי זאת קריירה שניה, אבל הראשונה בלב". היא משתפת.

ספרי על התפקיד שלך

"לכל אחד מאתנו יש משבר במהלך החיים אם זה ברמה האישית ואם זה ברמה מקצועית.  אין אדם שלא נזקק פעם בחיים לפחות לליווי איש מקצוע. הרגשתי שאני אמורה להיות במקום הזה של נתינה עבור הנפש של האדם. מבחינתי זה בסיסי להיות מסוגל להושיט את היד לעזרה ולטפל בבן אדם. "בלי זה אי אפשר". הרבה מאוד בבריאות הנפש- זה מיומנויות תקשורת. גם בשיחה מקצועית ומובנית ניתן לעזור לבן אדם".

מה זה אומר בשבילך להיות עובד במערכת בריאות בירושלים בזמן המלחמה?

"לגלות המון רגישות לקולות השונים ולמגזים השונים שחיים בירושלים זה לצד זה. מתחילת המלחמה ישנה עליה במספר הפניות של האנשים שזקוקים לסיוע ועזרה הנפשית. ביניהם לא מעט מהמפונים שחיים בירושלים מעל חצי שנה ועברו לא מעט לפני שהגיעו לכאן. אחד המטופלים שאני עדיין מטפלת בהם – מפונה משדרות שישלו תסמינים פוסט טראומטיים. אחרי שלושה חודשי טיפול יש ניצנים של שיפור שהוא מדווח עליו באיכות החיים שלו. אני מטפלת בו באמצעות CBT טיפול התנהגותי קוגניטיבי, אחד הטיפולים שאחיות פסיכיאטריות מורשות להעניק במסגרת הקופה. כמו כן, בארבע השנים האחרונות אני תומכת ומעניקה טיפול בקו סיוע של כללית שהוקם עוד תקופת הקורונה ומוגדר כקו סיוע להתערבות קצרת מועד. מדובר על 3 שיחות של כשעה שכל מטופל של כללית רשאי לקבל אותם ויתרון הגדול בזה כי מדובר על מתן סיוע כמעט מיידי. מאז תחילת המלחמה ועד היום אני מעניקה סיוע במסגרת שירות זה ומטפלת בפניות כגון חרדה, תסמינים פוסט טראומטיים, כאב נפשי והתמודדות עם האבל. כמובן שיש מטופלים שהטיפול הקצר וממוקד זה יכול שלא להספיק להם ובמקרים אלו , אני מפנה אותם להמשך הטיפול ארוך טווח.

רון גאגין. אלבום פרטי

"סיפקנו מענה מיטבי לשלל הפניות הרבות שהגיעו ומגיעות אלינו עד היום"

ד"ר רון גאגין פסיכולוג קליני מומחה ומדריך, מספר כיצד מערך בריאות הנפש של כללית מחוז ירושלים נרתם כולו לטיפול בנפגעי המלחמה ובמפונים  

ד"ר רון גאגין (51) יליד ירושלים החל לעבוד בכללית בשנת 1996 כפסיכולוג קליני מתמחה, ומאז ועד היום הוא עובד בתפקיד פסיכולוג קליני מומחה ומדריך. "עיקר זמני מוקדש להכשרה והדרכה של צוות הפסיכולוגים של מחוז ירושלים, החל מהדרכת מתמחים בתהליך ההכשרה הקלינית שלהם, ועד מומחים, העוברים תהליך הסמכה להדרכה. במקביל, מוקדש מאמץ רב בו אני נוטל חלק בהערכה וטיפול בפונים למרפאות בריאות הנפש. מזה שנים רבות ועל מנת להגביר את זמינות הטיפולים, הוקם בכללית מערך מטפלים עצמאיים אותו אני מרכז במחוז. מערך של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים המתמחים בטיפול נפשי, שמקבלים את המטופלים של כללית במרפאותיהם הפרטיות, ומהווים נדבך נוסף במכלול שירותי הטיפול הנפשי שהכללית נותנת ללקוחותיה. לפני שנים מספר הקמנו במחוז גם את מערך הפסיכולוגיה הרפואית בקהילה. מערך זה כולל פסיכולוגים שיקומיים הפזורים במרפאות מקצועיות שונות במחוז שנותנים מענה לצרכים המורכבים של אנשים שמתמודדים עם מצוקות וקשיים רגשיים הנובעים ממחלות גופניות".

מה זה אומר בשבילך להיות עובד במערכת בריאות בירושלים בזמן המלחמה?

"בחודשים האחרונים, עם פרוץ המלחמה התגייסנו בכלל מערכי בריאות הנפש (המסורתיים, העצמאיים והרפואיים) לטיפול אינטנסיבי ומקיף בנפגעי המלחמה ובמפונים. מטפלים רבים מבין המומחים והמתמחים שבהדרכתי וכן מבין המטפלים העצמאים והשיקומיים שאני מרכז את פעילותם -התגייסו, מי בלחימה ובפעילות צבאית ומי בהתנדבות, למאמץ הטיפולי. השקענו מאמצים רבים בפתיחת המערך לפניות הנפגעים השונים וסיפקנו – הן במלונות אליהם פונו נפגעים והן במרפאות שלנו, מענה מיטבי לשלל הפניות הרבות שהגיעו ומגיעות אלינו עד היום. האתגרים שבריכוז מערך מטפלים כה ענף, בעיר מורכבת כמו ירושלים הם אדירים. המגוון האנושי בעיר, הצרכים המורכבים בשגרה, שהתעצמו והתגברו בעקבות הלחימה, והכמות הגדולה של פניות שהתגברה בהתאם, חייבו לרתום את כל ההבנה, ההיכרות והאהבה שלי את העיר, את האוכלוסייה, את השירותים שהיא מציעה ואת יכולתם הרבה והמגוונת של המטפלים במערך, על מנת לספק את צרכי המטופלים שלנו באורח מיטבי. בתקופה מורכבת זו בה אנחנו נתונים כיום, יש לזכור גם את אוכלוסיית מזרח העיר- אוכלוסייה לה צרכי בריאות נפש משלה, אשר דומים לאלו של תושבי מערב העיר אך מצריכים ומחייבים מענה שונה באופיו הניתן להם ברגישות הייחודית שיש לגייס למענה זה, במיוחד בתקופה זו."

גוני יהודאי- מירון. אלבום פרטי

"רואים ודואגים לכל עובד"

גוני יהודאי- מירון מנהלת מכון פיזיותרפיה רמת אשכול, גילתה בחודשי המלחמה כיצד מנהלי ועובדי כללית מחוז ירושלים התגייסו כחטיבה אחת למען העובדים, המפונים והמטופלים

גוני יהודאי-מירון (46) נשואה פלוס שלושה, עובדת בכללית 21 שנה כמנהלת מכון פיזיותרפיה רמת אשכול, "זהו מכון גדול המאובזר בציוד טיפולי מגוון וחדיש ובעובדים שעברו את מיטב ההכשרות המוצעות לפיזיותרפיסטים במגוון תחומי טיפול. בנוסף, אני רכזת הכשרות ארצית של סקטור הפיזיותרפיה בכללית שזה אומר: מיפוי צרכי למידה ובניית הכשרות מתאימות לכלל הפיזיותרפיסטים בכללית". גוני נולדה ביום שחרור ירושלים "את הציווי 'גנותי' הלקוח מתוך הפסוק "וגנותי אל העיר הזו להושיעה" (מלכים ב') שינו הורי לשם גוני מלשון להגן ובכך התוו את מסלול חיי".

מה זה אומר בשבילך להיות עובדת במערכת בריאות בירושלים בזמן המלחמה?

"זו זכות גדולה מאז ומתמיד ועוד יותר בתקופה זו להיות חלק מארגון בריאות שהוא גם ארגון חברתי המקדם שירות בריאות איכותי ומקצועי בכל רחבי הארץ. בתחילת המלחמה הגיעו לאזורנו מפונים רבים, נפתחו בין לילה מרפאות ייעודיות במלונות. זכיתי הן להתנדב במלון "יערים" במרפאת מפונים והן לטפל כפיזיותרפיסטית במפונים שהגיעו אלינו לרמת אשכול. אבא שלי ז"ל נפטר לפני שנתיים. הוא חינך אותנו על מנטרות המשקפות את הערכים בהם האמין. אחד המשפטים שמהווה חלק ממני הוא "כשקשה לך- עזור לאחרים". אני מרגישה שזכיתי במקצוע המאפשר עזרה לזולת יום-יום, שעה-שעה. במהלך כל חיי מצאתי כוחות בנתינה, בעזרה למי שזקוק לכך, בעשייה לטובת הכלל. קל וחומר במהלך המלחמה. מצאתי שהעשייה ממלאת אותי ומאפשרת לי להתמודד טוב יותר עם העצב, הדאגות והפחדים שלא פעם איימו להציף. לא פחות חשוב, שמחתי לגלות שכללית כארגון דואג גם לעובדים ולמרות גודלו העצום, באמת ובתמים רואים כל עובד ומתייחסים לצרכים ולמצוקות ומנסים לעזור ולהקל במה שאפשר. במהלך המלחמה שישה עובדים שלי גויסו בצו 8, חמש עובדות נותרו בבית לבדן כאשר הבעל גויס לצו 8, עובד אחד, חברנו היקר נפתלי גורדון ז"ל, נפל ולא שב אלינו מהקרב- בכל האתגרים הקשים הבלתי נגמרים בתקופת המלחמה, הארגון ליווה אותי כמנהלת וכעובדת והתגלה במלוא תפארתו".

דן כהן. אלבום פרטי

"דאגנו שכולם יקבלו את הטיפול התרופתי שהם זקוקים לו"

אלפי המפונים שהגיעו לירושלים בחודשי המלחמה קיבלו מעטפת של עזרה ודאגה. דן כהן מנהל סקטור הרוקחות במינהלת לב ירושלים מספר על העבודה בזמן שיגרה ובעת מלחמה 

ספר על התפקיד שלך

"מחוז ירושלים של הכללית מחולק ל-4 אזורים גאוגרפיים שמכונים מניהלות ואני מנהל הרוקחות באחת מהן. במסגרת התפקיד אני אמון על תפקודם של 21 בתי מרקחת כאשר המטרה שלנו היא לתת את השירות המקצועי, השרות והטוב ביותר למטופלים שלנו. תשאול רוקחי יסודי במעמד ניפוק התרופות, ייעוציים רוקחים למטופלים מורכבים, שותפות בית המרקחת בקידום איכות רפואית ודאגה להימצאות מלאי תרופות מספק הם אבני דרך מרכזיות בעשייה שלנו. מעבר לכך אנחנו נותנים מענה לאתגרים כמו אספקת תרופות וחיסונים לבתי אבות ומוסדות טיפוליים ועוסקים בחניכת סטאז'רים וסטודנטים לרוקחות שמהווים את דור העתיד שלנו. אני נמצא בכללית 17 שנה".

מה זה אומר בשבילך להיות עובד במערכת בריאות בירושלים בזמן המלחמה?

"בתקופה הלא פשוטה בה אנחנו שרויים, אני מברך על הזכות שנפלה בחלקי לעסוק בתפקיד שמאפשר לי לסייע ולהקל על אנשים בשעת קושי ומחלה, בין אם מדובר על המטופל הקשיש שזקוק לתרופות ללחץ דם וסכרת ובין אם מדובר על הילדון הקודח מחום שזקוק לאנטיביוטיקה. מעבר לכך, בזמן המלחמה נרתמנו לסייע גם למפונים הרבים שהגיעו לירושלים ודאגנו שכולם יקבלו את הטיפול התרופתי שהם זקוקים לו, כאשר בחלק מהמקרים דאגנו לספק את התרופות עד לבתי המלון בהם חלקם התאכסנו. העשייה הזאת אפשרית רק בעזרת ובזכות הרוקחים המדהימים שיש לנו בירושלים- רוקחים מקצועיים ומופלאים שבמסירות נפש מגיעים יום יום לעבודה מתחילת המלחמה, על אף כל הקשיים שהם חווים כמו כולנו, עובדים שעות ארוכות ומפרכות ונותנים את כל מרצם וליבם על מנת לתת את הטיפול והשירות המקצועיים והטובים ביותר שאפשר. בכך אנחנו תורמים בחלקת האלוהים הקטנה שלנו להקל קצת על מטופלינו בימים טרופים אלו. ברמה האישית, מעבר לעבודה שבה אני שקוע ברוב שעות היממה, התחלתי להתנדב בכיתת הכוננות של השכונה בה אני גר ובמסגרת זאת אנחנו מבצעים מדי שבוע סיורים בלילות להגברת תחושת הבטחון של התושבים, עוברים הכשרות בנשק ועזרה ראשונה ונערכים ומתאמנים לכל תרחיש, בתקווה כמובן שלא נצטרך".

שומרי החומה

כללית מחוז ירושלים היא קופת החולים הגדולה ביותר בירושלים עם 600 אלף מבוטחים ו- 150 מרפאות לרפואת המשפחה, ומה עוד? כללית מחוז ירושלים במספרים:

1מעבדת פרוז'ינין

1מרפאה תעסוקתית

1 מכון גסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד

2 מרכזי בריאות הילד (ביג בית שמש ובשייח ג'ראח)

3 מכוני דימות (רמת אשכול, מקור ברוך ושייח ג'ראח)

6 מתקני רפואה יועצת (מקור ברוך, שטראוס, רמות אשכול, שייך ג'ראח, ביג בית שמש, מעלה אדומים)

6 מרכזים של בריאות האישה (שע"צ, לב העיר ירושלים, מעלה אדומים, רמות אשכול, שייך ג'ראח, ביג בית שמש)

9 מרכזים של בריאות הנפש

16 מכונים להתפתחות הילד

21 טיפות חלב בישובים סביב ירושלים

23 יחידות שירות של ריפוי בעיסוק

28 מכוני פיזיותרפיה

113 בתי מרקחת 

150 מרפאות לרפואת המשפחה והילדים.

 

***בשיתוף: כללית מחוז ירושלים

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות