הסיפור שלא סופר והערב האגדי: איחוד כוחות של פעם בשלושים שנה! שלומי מנגר ויורם מרק רייך מאחדים כוחות ב 20.5 לערב אייקונים של רוקולנוע משובח

ליאור פרי בסיפור מרתק על שני אייקוני התרבות של חיפה: שלומי מנגר ויורם מרק רייך: איך פעם הדביקו שלטים אחד על השני והיום מרימים ערב משותף לפנתיאון

ליאור פרי ויורם מרק רייך היו מחלוצי העיתונות החיפאית המקומית לפני מספר עשורים כשהיו כתבי התרבות המובילים בצפון ואולי אפילו בארץ. יורם במקביל הפך לסופר, זמר ויוצר להקת קילר הלוהטת וגם מרצה ומפיק ערבי רוקולנוע בסינמטק במשך מעל שלושים שנה, ליאור במקביל להיותו עיתונאי למד משפטים ומתפקד כעורך דין מצליח מזה שנים וכותב סיפורים מרתקים בפייסבוק להנאתו ולהנאת עשרות אלפים שנהנים מסיפוריו, ושלומי מנגר, הבעלים של מועדון הוונדרבר, היה והינו מלך חיי הלילה של חיפה שבמשך יותר מארבעה עשורים מעשיר את תרבות המועדונים החיפאית ועל זה אף זכה בתואר יקיר העיר.
ב 20.5 יורם מרק רייך ושלומי מנגר נפגשים לראשונה באיחוד כוחות תרבותי לערב רוקולנוע שייכנס לפנתיאון.

ועל השילוב הזה כתב ליאור פרי סיפור מרתק ששווה לקרוא: 

איחוד הכוחות הסנסציוני:

אחרי 34 שנים של פעילות נפרדת, שני האייקונים של התרבות בחיפה משתפים פעולה לראשונה אי פעם * לי זו הזדמנות פז ( וסונול) להזכר בימי הגדולים כמדביק, כשהצפתי את כל העיר במודעות פרסום

ליאור פרי

ב 20 לחודש יערך בוונדרבר בעיר התחתית ערב מחווה ללהקת קווין, בהפקת המרצה החיפאי האגדי יורם מארק רייך, שיכונה להלן הימ"ר.

נו, מה הביג דיל ? ישאל הקורא הסביר.

אז העניין הוא שמדובר ברגע מכונן בתולדות התרבות החיפאית לדורותיה.
שני אייקונים תרבותיים אגדיים משתפים פעולה לראשונה בחייהם.
יותר מ 40 שנה פועלים שלומי מנגר, הבעלים של הוונדר בר, והימ'ר המזוהה עם מופעי הרוקולנוע בסינמטק, ומעולם הם לא שתפו פעולה.

מעין קווים מקבילים שלא נפגשו.

המנג'ר הפעיל במשך למעלה מארבעה עשורים שלל מועדונים. דווקא, זוית, סיטי הול, עיר שניה, היי ויי, ובעשור האחרון את הוונדרדר בר.

הימ'ר הקים לפני כמעט חמישים שנה את להקת הפאנק הראשונה בחיפה, קילר הלוהטת, ארגן מופעי רוק בסינמטק, ייסד את המוסד התרבותי רוקולנוע ומשמש כמרצה מבוקש בעיר, בכל תחומי המוסיקה.

ולמרות ששניהם פעילים המון שנים, הם מעולם לא שתפו פעולה.

ואיך זה קשור אלי ? ומה הקשר להדבקת מודעות ?

ב 1990 כאשר הימ'ר ייסד את ערבי רוקולנוע בסינמטק, חברתי אליו.
בין היתר לקחתי על עצמי את פרסום ושיווק האירועים.
לא היה אז אינטרנט, רשתות חברתיות וכל זה.
הדרך העיקרית לפרסם אירוע היה דרך המקומונים, שהיו אז פופולרים מאד.
אנשים נעזרו בעמודי הכרוניקה כדי לדעת אילו סרטים ומופעים יש באותו שבוע.
כמו כן היתה אופציה פופולרית של פרסום בלוחות המודעות.

במקומונים נתקלנו בבעיה הזויה.
שנינו עבדנו במקומון האגדי קול חיפה.
בקול חיפה סרבו לפרסם כתבות על המופעים שלנו, בטענה שזה סותר את האתיקה העיתונאית שעיתון יכתוב על אירוע שמארגנים כתבים שלו.
בכלבו סרבו לפרסם כי אנחנו מהמקומון היריב השנוא.
נשארנו קרחים מכאן ומכאן.

פנינו לסינמטק שיפרסמו את האירוע בלוחות המודעות העירוניים.
הסינמטק הסכים.
הבעיה היתה שהסינמטק הוא גוף עירוני וקשור בהסכמים ומכרזים.
כך למשל, הרשו לנו להדפיס את המודעות רק בדפוס גרף, שזכה במכרז.
דפוס גרף שם קצוץ על שני התמהונים שבקשו מהם לפרסם מודעות ענק על מופעי רוק כבד, ותמיד אחרו בהכנת המודעות.

כשהמודעות כבר היו מוכנות, היינו מחויבים לעבוד רק עם מחלקת הדבקה של העירייה, בראשות משה קצ'נק שקראנו לו משה המדביק.

הבעיה היתה שגם מחלקת ההדבקה היתה גרועה, וגם כשהם כבר היו מואילים להדביק לנו את המודעות ( ורק על לוחות מודעות חוקיים ) תוך שעה, בעלי עסקים אחרים, בעיקר המדביקים של שלומי מנגר, היו מכסים אותנו.

הרבה פעמים השילוב של השאנטי של דפוס גרף עם התפקוד הלקוי של משה המדביק הביאו לכך שהעירייה היתה מפרסמת את האירועים שלנו כמה ימים אחרי שהם התקיימו.

בשלב מסוים הבנו שאין מנוס, צריך לדאוג לעצמנו.

החלטנו לדלג על משה המדביק.

הייתי אוסף מדפוס גרף את המודעות, ומדביק בעצמי, תוך שאני מתגלה כחסיד הפרסום האגרסיבי.

למדתי להכין דבק מקמח ומים, קניתי מברשות, הכרתי בחורה צעירה, עולה חדשה מרומניה, שהסכימה לסייע לי בהדבקה, ויצאנו לדרך.

היינו מציפים את העיר בטירוף במודעות על ערבי רוק כבד, מטאל, טראש, פאנק ועוד.
בהתחלה כיסינו רק את לוחות המודעות בעיר, כי פרסום שלא בלוח מודעות זו עבירה על החוק, אבל אז נזכרתי שחוקים נועדו כדי להפר אותם, אחרת לא היה צריך לחוקק אותם.

התחלנו להדביק על קירות, לוחות בזק, בנקים, רכוש ציבורי, רכוש פרטי, בכל מקום. אפילו על לוח המודעות של המועדון של שלומי מנגר.

מנגר לא פרייר, אז העובדים שלו כיסו את המודעות שלנו.
אז כיסינו שוב את שלו.
החל מאבק תרבותי מרתק.
בחצות הייתי מציף את העיר במודעות.
בשתיים בלילה אנשי המנג'ר כיסו אותי.
בשלוש בבוקר כיסיתי אותם.
תושבי חיפה קמו לעיר מפוצצת במודעות.

התלונות זרמו בטירוף.
מחלקת הפיקוח העירונית הוצפה בתלונות על הדבקת מודעות פיראטית.
היתה לפקחים רק בעיה אחת קטנה.
הסינמטק שייך לעירייה, והעירייה לא היתה יכולה לקנוס את עצמה.

מנהלת הסינמטק בקשה ממני להרגע.
להגביל ההדבקה ללוחות עירוניים.
באמת שניסיתי.
אבל זה היה חזק ממני.
אני והרומניה הצעירה ששמשה עזר כנגדי, המשכנו להציף את העיר.

המנג'ר נתן אחלה פייט, אבל היה לי יתרון עליו.
אותו פקחי העירייה יכלו לקנוס, אותי לא.

אפילוג :

בשנת 1992 שאלתי את הרומניה אם היא רוצה להמשיך להדביק מודעות או להתחתן איתי.
היא השיבה שנמאס לה מהדבקה.

התגרשנו בחלוף 20 שנה ושלושה ילדים.

שלומי מנגר זכה לתואר יקיר בעיר חיפה על פועלו התרבותי.
הימ'ר ממשיך עם רוקולנוע כבר 34 שנים.

וב 20 למאי שני האנשים היקרים ישתפו פעולה לראשונה.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות