ניוזים חמיםבריאות

פעם רוקחת – תמיד רוקחת

איריס שביט, הרוקחת המיתולוגית של מחוז דן פתח-תקווה, מסיימת בימים אלה 45 שנות שירות מסור ומלא חמלה: "מאז ומתמיד שמתי בראש מעייניי את רווחת המטופלים ורוקחי המחוז"

 

מילדות ידעה איריס שביט 'כשאהיה גדולה' – תהיה רוקחת. ככה זה כשאביה רוקח מבוקש עוד בעיר מולדתו בגדד בעיראק בה הפעיל בית מרקחת פרטי בשירות השרים ואצולת הצבא המקומי. עם עלייתו לישראל ובעוד שאר חבריו פותחים בתי מרקחת פרטיים החליט כי הוא מעוניין לתרום לקהילה והצטרף לשירותי בריאות כללית.

כמו בני משפחתה, אחותה רופאת גסטרו בכירה במרפאת הקונקורד ובית חולים בילינסון מקבוצת כללית, ואחיה שניהל במשך שנים בתי מרקחת ברשת פרטית, גם איריס הוכיחה לימים שהתפוח לא נפל רחוק מן העץ. איריס החלה דרכה כרוקחת בבית המרקחת 'בלומנטל' בבני-ברק וכבר מיד בלטה ביחסה האנושי והמקצועי והמזג הרגוע. עם השנים התקדמה בסולם התפקידים, במקביל לגידול חמשת ילדיה, כיום עליה גאוותה כשכולם קצינים בתפקידים משמעותיים במיוחד ועובדים בעולם ההייטק. ב-1993 מונתה איריס לרוקחת מחוז דן-פתח תקווה, תפקיד במסגרתו הייתה אמונה על מאות עובדים וההתמודדויות השונות הכרוכות במחסור בכוח אדם רוקחי בתקופות שונות, על ההתנהלות השוטפת מול משרד הבריאות, וכמובן ניהול מלאי התרופות במחוז. במהלך השנים הוצעו לאיריס תפקידים נוספים אך היא העדיפה תמיד להשפיע בתחומי המחוז ובמקצועה, בתפקידה כרוקחת מחוז ובשורת משימות נוספות שדרשו את הייחוד שבה, מקצועיות עילאית בשילוב חמלה ואנושיות.

בסוף מאי תגענה לסיומן 45 שנות פעילות ענפה בכללית, מתוכן 35 שנים בתפקיד הרוקחת המחוזית, וכן כיושבת ראש 'עמותת הרוקחים של שירותי בריאות כללית' ודירקטורית ב'קרן השתלמות הרוקחים', כמו כן חברה בוועדת הלסינקי של הקהילה בהנהלה ראשית.

"מאז ומתמיד ראיתי בראש מעייניי את רווחת המטופלים כך שיהיו שבעי רצון וירגישו שהם מקבלים את השירות המקצועי והאיכותי ביותר, לכן היה לי חשוב לשדרג את השירותים ולחסוך זמן למטופלים. כך בדיוק לגבי הרוקחים במחוז שלי, מבחינתי לראות אותם מגיעים כל בוקר לבתי המרקחת עם חיוך וחדוות עשייה – זה מה שנתן לי את הסיפוק הגדול ביותר."

"הרוקח המודרני – חלק בלתי נפרד מההליך הטיפולי"

לאור כברת הדרך רבת השנים שצברה בתפקידה מנצלת איריס את ההזדמנות לגולל את השינוי המשמעותי שעבר ענף הרוקחות בישראל: "לדור הצעיר זה אולי נראה טריוויאלי – להגיע לבית מרקחת ולקבל שירות מהיר, יעיל ודיגיטלי – אבל צריך להבין שלא תמיד אלו היו פני הדברים", היא מספרת במבט לאחור, ומוסיפה: "הרוקחים של היום בניגוד לעבר כבר לא בדיוק רוקחים תרופות בפועל, אבל הם ניחנים בהגדרת תפקיד רחבה הרבה יותר, ולכן גם מוגדרים בחוק כמטפלים. כך מהווים הרוקחים חלק בלתי נפרד מההליך הטיפולי במטופלים, וחלק בצוות המוביל של המרפאה. הם לא רק מספקים ומנפקים את התרופות, הם לוקחים אחריות על תהליכים כחלק אינטגרלי מהם. החל באפשרות לפתוח את תיק המטופל ולעיין בו על מנת לבדוק ניגודיות של תרופות ומינונים, המשך ביצירת קשר ישירות עם הרופא המטפל שגם לרוב מקבל את המלצותיהם, וכלה במתן הסברים למטופל כיצד ליטול את התרופה. הרוקחים הם התחנה האחרונה של הלקוח בטיפול בו, וככאלה הם שומרי הסף המוודאים שהלקוח מקבל את הטיפול הנכון והמינון הנדרש. כיום הרוקחים מעניקים הדרכה רוקחית אישית למטופלים מרובי תרופות, לוודא שאין אינטראקציות בין תרופות ומזונות."

עד כמה הגדרת התפקיד שלהם שונה מבעבר?

"כשהתחלתי לעבוד כרוקחת, לפני 40 שנה, היינו רוקחים את התרופות, זה מקור שם המקצוע. כיום ישנו מערך אספקה והפצה אדיר של תרופות המגיעות ארוזות ומוכנות כך שהרוקח מתפנה לשים דגש על הדרכה רוקחית והובלת תהליכים מקצועיים. באותם זמנים לא היו מחשבים וכל התהליך היה ידני, מרשמים נכתבו בכתב יד, כולל כתבי החרטומים הידועים של הרופאים שלא תמיד היו מובנים, כך שאם צריך להסתכל על הדברים בפרספקטיבה רחבה, הרוקחות בישראל עשתה התקדמות יוצאת דופן. מעבר לכך, ישנן אפשרויות מדהימות שקיימות כיום בבתי המרקחת, כמו הזמנת תור לבית מרקחת, בדיקת מלאי תרופות, והזמנת תרופות עד הבית און ליין".


בחודש הקרוב את מסיימת פרק בחיים, מה התכנון להמשך הדרך?

"כל חיי הייתי אדם פעיל במקביל לקריירה המקצועית. ידעתי לפנות זמן אישי לתחביבי ספורט וזמן איכות עם המשפחה. כסבתא ל-12 נכדים אני מאמינה שאני אוכל עכשיו להתפנות לקחת חלק פעיל יותר בגידולם, לטייל בארץ ובחו"ל, אבל גם להמשיך בפעילות ציבורית, לחזור ללימודים, ואולי אפילו תחזרו לראות אותי בבתי המרקחת כמתנדבת".

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות