ניוזים חמיםבריאות

עלייה של 27% בפניות לקו לייעוץ טלפוני של כללית בחמשת החודשים האחרונים

ענתי יום-טוב, מנחת סדנאות גמילה מעישון במחוז דן פ"ת כללית על גמילה מעישון בזמן משבר ו"שיגרת חירום" ועם המלצות לשינוי הרגלים שיכולים לסייע בתהליך הגמילה מעישון

לרגל היום העולמי ללא עישון המצוין מחר (31.5), בכללית מדווחים כי נרשמה עליה של 27% בפניות לקו הייעוץ לגמילה מעישון בין דצמבר 2023 לאפריל 2024, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עוד עולה מנתוני כללית כי 80%- 70% מהמשתתפים בשירותי גמילה של כללית מפסיקים לעשן עם סיום הסדנה או שיחות הייעוץ הטלפוני. הישג זה נשמר גם כשנה לאחר מכן בקרב כ-45% מהמשתתפים. במונחים בין-לאומים, מדובר בשיעורי הצלחה גבוהים במיוחד.

גמילה מעישון בזמן משבר ו"שיגרת חירום"

בזמנים קשים של משבר, קשה יותר לעשות שינוי בהרגלי החיים, אבל יש כאלה שעבורם זו דווקא הזדמנות לשינוי ושיפור המצב הבריאותי. עישון ידוע כגורם משמעותי ביותר לפגיעה בבריאות, לתחלואה ואף למוות. למי שרגיל לעשן, העישון אולי מרגיש באותו הרגע כמו הקלה, אך זו רק הקלה רגעית, ותוך זמן קצר הגוף מרגיש אי שקט, והצורך לעשן שוב מתעורר. העישון כשלעצמו, גורם לעלייה בלחץ הדם, בדופק, במתח השרירים בגוף ויכול לגרום לתחושת לחץ מוגברת. לעומת זאת, גמילה מעישון תורמת להפחתה ברמות הדיכאון, החרדה והמתח בטווח הארוך. אנשים שנגמלו, לרוב מדווחים שהם מרגישים חופשיים ורגועים יותר.

ענתי יום-טוב, מנהלת מדור קידום בריאות, במח' לחינוך וקידום בריאות, ומנחת סדנאות גמילה מעישון במחוז דן פ"ת כללית – "למרות הקושי הקיים בתהליך הפסקת העישון, ישנם אנשים שדווקא בזמני חירום או בתקופה ממושכת כזו של "שיגרת חירום", חשים צורך לשינוי חיובי בחייהם, ורואים זאת כהזדמנות לשיפור בהרגלי הבריאות שלהם. לכל אחד יש מוטיבציה שונה להפסיק לעשן – בריאותית, רצון לשמור על המשפחה מחשיפה לעישון כפוי, רצון לחסוך בכסף, להשתחרר מהתלות בסיגריה, להריח טוב יותר ועוד. כל אחד וסיבותיו. מה שמשותף לרוב המעשנים הוא שהעישון מבוסס בין היתר על הרגלים, והרגלים ניתן לשנות. שינוי הרגלים יכול לקחת קצת זמן ותרגול, אבל ככל שמתרגלים ומתאמנים על שינויים אלה, הסיכוי להצליח גדל".

 

המלצות לשינוי הרגלים שיכולים לסייע בתהליך הגמילה מעישון:

* מפרידים קפה מסיגריה – רוב האנשים מעשנים לצד משקה. כדי לשבור את ההרגל, מומלץ לנתק את הצימוד הזה ולשתות קפה או כל שתייה אחרת, בנפרד מהסיגריה.
* בית נקי מעישון – להימנע מעישון בחללים סגורים ,כגון בבית או במכונית – לתרגל לעשן רק מחוץ לבית, במקומות המותרים. הקפדה על כך חשובה עבור המעשנים ועבור בני משפחתם והסובבים אותם.
* שבירת האוטומט – לדחות כל סיגריה שרוצים לעשן ב 10-5 -דקות. המטרה היא לא להדליק סיגריה "על אוטומט". בזמן הזה אפשר לבדוק עם עצמנו עד כמה הסיגריה באמת נחוצה לנו כעת או שניתן לוותר עליה.
* רחוק מהעין רחוק מהלב – רצוי שהסיגריות לא תהיינה זמינות. אפשר לשים את הסיגריות בארון סגור ,רחוק מהישג יד ולהמעיט בקנייתן.
* כושר זה אושר – לבצע פעילות גופנית שמעלה את הדופק, בהתאם לכושר וליכולת הגופנית האישית – כמו לעלות ולרדת במדרגות הבניין, לצאת להליכה, לעשות מספר שכיבות סמיכה, כפיפות בטן, תרגילי כריעה (סקווטים). הדבר תורם להפרשת חומרים כימיים טבעיים במוח אשר תורמים להעלאת מצב הרוח, להפחתת מתח ולהפחתת החשק לעשן.
* להיות עסוקים – לעשות דברים שאוהבים לעשות, לעשות משהו טוב לעצמכם או לאחרים, כמו לבשל, לסדר את הבית, לנגן, לרקוד, להתנדב.
* לנשום – לתרגל נשימות עמוקות על-ידי שאיפה עמוקה לחלל הבטן, החזקת האוויר לרגע ונשיפת האוויר מהפה בהוצאה איטית וארוכה.
* לדבר עם מישהו – לא צריך להתמודד עם התהליך הזה לבד. כדאי לחלוק את הרגשות שלכם עם חברים ומשפחה, שיכולים לתמוך בכם בתהליך הגמילה.
* חשוב לכתוב על דף את כל הסיבות והיתרונות שבגמילה מעישון עבורי. מדוע חשוב לי להפסיק לעשן, ומדוע דווקא עכשיו. לכל אחד יש משהו אחר שמניע אותו להיגמל.

כללית מציעה מגוון שירותי גמילה מעישון, ללא תשלום. למידע על סדנאות קבוצתיות (פרונטליות או דיגיטליות) לגמילה מעישון, ניתן לפנות לצוות המרפאה, לרופא/ת המשפחה או בטלפון 2700*.
https://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/stopsmoking_Seminar.aspx

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות