בריאות

מחקר עם 400 זוגות קובע: תגרמו לכך שהאישה תהיה מאושרת – זה המתכון לחיים מאושרים

"אם אישה מאושרת בנישואים, היא תעבוד קשה כדי שגם לבעלה תהיה חוויה חיובית". צילום: אילוסטרציה

394  זוגות השתתפו במחקר, לו הייתה מגבלת גיל: כל אחד ואחת צריך להיות בן 50 ומעלה ולפחות אחד מבני הזוג בן 60 או יותר. בממוצע, לזוגות המשתתפים היה ותק של 39 שנות נישואים. מרשים!

כדי להעריך את איכות הנישואים, נשאלו המשתתפים האם בן או בת הזוג מעריכים אותם, מתווכחים איתם, מבינים את הרגשות שלהם או עולים להם על העצבים. בנוסף, כל אחד ואחת התבקשו לנהל יומן ובו לכתוב עד כמה הם היו מרוצים ב-24 השעות האחרונות, בזמן שעסקו בפעילות שגרתית: קניות, סידור הבית וצפייה בטלוויזיה.

בסך־הכל, מסתבר שהמשתתפים היו די מרוצים מהחיים, והחוקרים מצאו קשר בין נישואים ארוכים ושמחים לשביעות רצון כוללת.

טוב, אבל למסקנות דומות הגיעו מחקרים קודמים – מה מיוחד הפעם? פרופסור דבורה קר מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת רוטגרס בארה"ב, אמרה שבמחקר אותו היא ערכה יש התייחסות נפרדת לרגשות של הגבר ושל האישה, ולהשפעות שלהם על הצד השני במערכת היחסים".

 

אישה מאושרת דואגת לבעל"

 

כשהאישה לא הייתה מרוצה מהזוגיות, זה היה סימן לצרות. מבין הבעלים שתיארו את חיי הנישואין כ"עלובים מאוד", אלו שנשואים לנשים שלא היו מאושרות מהזוגיות גם כן, נתנו ציון של 1.8 מתוך 6 לשביעות רצון מהחיים. לעומת זאת, גברים שלא היו נשואים באושר אבל בת הזוג כן הייתה מרוצה במערכת היחסים – נתנו ציון של 5.4 מתוך 6 לשביעות רצון מהחיים.

ככל שהאישה מאושרת יותר מחיי הנישואים, כך גם בעלה יהיה מרוצה יותר מהחיים באופן כללי. צילום: אילוסטרציה

מהצד השני, בין הנשים שנתנו ציון נמוך לזוגיות שלהם, שביעות הרצון הכוללת מהחיים הושפעה ממש במעט גם אם הבעל היה מרוצה בנישואים.

אז למה ההשפעה של האישה קריטית כל־כך? "אם אישה מאושרת בנישואים, היא תעבוד קשה כדי שגם לבעלה תהיה חוויה חיובית", הסבירה קר, "היא אולי תיתן לו יותר אהבה, תתמוך ותעודד אותו יותר, תכין לו ארוחות ותדאג לו כשהוא חולה. הדברים האלה עשויים להפוך את הבעל למאושר יותר באופן כללי, גם אם הם לא ישפיעו על העמדה שלו לגבי הנישואים".

ולמה שאישה תהיה מאושרת בנישואים אפילו אם הבעל לא מתלהב מהזוגיות? "גברים מדורות קודמים חונכו שלא לדבר על חיי הנישואים", אומרת קר, "אז גם אם הם לא מאושרים הם לא בהכרח יגידו משהו. האישה אולי אפילו לא תדע שהוא לא מאושר".

ואם אתם מחפשים עוד סיבה לזוגיות טובה וחיים מאושרים, קר מסכמת: "איכות הנישואים חשובה, כי היא עוזרת להתמודד עם ההשפעות המלחיצות שיש לזקנה, ומאפשרת לזוגות להתמודד עם החלטות קשות שנוגעות לבריאות".

 

 

כותבת המאמר: ד"ר דנה פלורנטין היא מומחית ברפואת משפחה. היא רופאת הבית של אתר כללית ומנחה את פורום בריאות המשפחה.

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות