ד"ר אסנת ספורטה, המועמדת לראשות העיר כפ"ס בראיון מיוחד: "רפי סער הרס את מערכת החינוך בעיר – ייקח שנים לשקם אותה"

ד"ר אסנת ספורטה, המועמדת לראשות העיר כפ"ס ובעלת תארים והתמחות של שנים בתחום החינוך, בביקורת קשה על ראש העיר סער שלדבריה הוביל את מערכת החינוך בעיר למשבר שלא ידעה שנים העיר, כשרק השבוע נרשם עוד "הישג" שלילי של מערכת החינוך הכפר סבאית. ספורטה מציגה תכנית חינוך מקיפה לשיקום מערכת החינוך בעיר ומדברת על הכשלים של סער בתחום וגם על המתמודדות האחרות לראשות העיר, לביא וסקופ

ערב השקת תוכנית החינוך החדשנית שלה, ד"ר אסנת ספורטה, המועמדת לראשות העיר כפר סבא, תוקפת במילים קשות את ראש העיר המכהן, רפי סער, ומאשימה אותו בהרס מערכת החינוך. "מערכת החינוך שלנו מתפרקת. 8 מנהלים עזבו בקיץ שעבר, 4  מנהלים התחלפו בתיכון אחד במשך 5 שנים, שלושה מנהלי אגף חינוך התחלפו בקדנציה הזו. כמעט כל מנהלי המחלקות בחינוך עזבו. עשרות סייעות עברו לעבוד בהוד השרון וקבוצה של מורים למדעים עברה לעבוד בהרצליה. ואם זה לא מספיק, לפני מספר ימים גם מנהלת מחלקת גני הילדים עזבה, שבועיים בלבד לפני פתיחת השנה. אנשי החינוך נוטשים את העיר וזה מעיד על קריסת מערכות. ייקח לנו שנים לשקם את מערכת החינוך של כפר-סבא", אומרת ד"ר ספורטה. בהתייחסה לשתי המתמודדות האחרות על ראשות העיר, אומרת ד"ר ספורטה: "מדובר בשתי חברות מועצה מעולות, כל אחת בתחומה, אבל כאן הציבור יצטרך להכריע למי יש בסופו של דבר את היכולת ואת הניסיון להניע מערכות גדולות ולהוביל עיר של מעל מאה אלף תושבים למסלול של הצלחה".

 

ד"ר ספורטה, השקת השבוע את תוכנית החינוך שלך. בואי קודם נדבר על המהות שלה.

 

"התוכנית שלי היא להפוך את כל כפר סבא לבית ספר אחד גדול. צריך להבין שמערכת חינוך אינה עומדת בפני עצמה. היא חלק אינטגרלי מעיר שלמה, מהתרבות ומחיי הקהילה. התוכנית שלי היא להפוך את כל כפר סבא לעיר שנושמת וחיה חינוך, גם במערכת הפורמלית וגם בבלתי פורמלית. גם בתוך בתי הספר וגם מחוצה להם, בגני השעשועים, באזורי התעשייה, בארגוני המגזר השלישי והמגזר העסקי, ובוודאי שבכל המרחב הציבורי. יש לנו בעיר תושבים רבים שהם מומחים ברמה הארצית והעולמית בכל תחום אפשרי, עם מוטיבציה גבוהה לתרום לחינוך ולקהילה. ואת המשאב הזה אנחנו נמנף לטובת החינוך של הילדים שלנו. אני מתכוונת לעשות שיתופי פעולה עם חברות עסקיות, עם אגודות הספורט, עם תנועות הנוער ועם כל ארגוני המתנדבים 365 ימים בשנה. כפר סבא היא עיר עשירה במשאבים אנושיים וחברתיים. ואת העושר הזה אנחנו נמנף כדי להעניק לילדות ולילדים שלנו שפע של הזדמנויות ללמידה משמעותית ולפעילות חברתית. אני רוצה שהילדים שלנו יצברו הרבה חוויות של הצלחה".

 

כאן את מדברת על העקרונות. מה את מתכוונת לעשות ברמה הפרקטית?

 

"הכל מתחיל באנשים. כדי לעשות חינוך טוב אני מתכוונת להשקיע קודם כל בצוותי החינוך: בסייעות, במורים, בגננות, במנהלים. אנחנו נשקיע בשיפור תנאי העבודה ובפיתוח המקצועי שלהם ונעמיד לרשותם את כל המשאבים שהם צריכים. בבתי-הספר היסודיים נעבור מלמידה של מקצועות בודדים ללמידה סמסטריאלית סביב נושאים גדולים. בכל החטיבות והתיכונית ניישם למידה מבוססת פרויקטים בקבוצות קטנות, בשיתוף עם חברות וארגונים שפועלים "בעולם האמיתי". 'טבע', בית החולים 'מאיר', בתי-המשפט וווסטרן דיגיטל הם רק חלק קטן שותפים פוטנציאלים מעולים. אני בקשר עם החברות והארגונים הפועלים בעיר והמוטיבציה שלהם לשיתופי פעולה מאוד גבוהה.

"הרעיון שעומד מאחורי זה הוא לאפשר לתלמידים להיות חלק מצוותי חשיבה ופיתוח של בעיות ואתגרים אמיתיים. קחי לדוגמא את אתגר הנת"צ והתחבורה הציבורית בוויצמן. יש כאן סוגייה עירונית אמיתית. זה בהחלט יכול להיות פרויקט דגל לחקירה ולפיתוח של פתרונות מעשיים של תלמידי תיכון בשיתוף עם מהנדסי תחבורה ומתכנני ערים. ככה נראית למידה משמעותית. עשיתי את זה כמנהלת אגף חינוך בחולון. הובלנו שם שיתופי פעולה פורצי דרך בין בתי-הספר וחברות מובילות במשק, ומשרד החינוך הכיר בלמידה הזאת כחלופה לבגרויות ב-14 מקצועות שונים".

 

התוכנית שלך מדברת גם על להפוך את התיכונים לקמפוס אחד גדול ולאפשר לכל תלמיד לבנות לעצמו מערכת לימודים מותאמת אישית כמו באוניברסיטה. מה היתרונות של תוכנית כזו?

 

התלמידים שלנו מוגבלים היום בבחירה מתוך המגמות שבתיכון שלהם בלבד. חמור מזה, מספר המקומות בכל מגמה קטן מאוד. נוצר מצב אבסורדי שתלמידים עם ממוצע 92 לא מתקבלים למגמה שהם חולמים ללמוד בה כי חסרה להם נקודה אחת לממוצע. זה בלתי מתקבל על הדעת. השליחות שלנו כעיר היא לאפשר להם ללמוד את מה שמעניין אותם, את מה שהם רוצים. המעבר למודל של קמפוס ייתן לזה פתרון: כל תיכון יתמחה בתחומים אחרים, ואנחנו נרכז בו את כל המומחים ואת כל המשאבים של אותו התחום: תיכון אחד יתמחה במדעי המחשב ומדעים מדויקים, תיכון אחר – במדעי הרוח ומדעי החברה, ותיכון שלישי באומנויות, יזמות ומדעי הסביבה. לכל תלמיד יהיה תיכון עוגן שבו תהיה קבוצת החינוך שלו ובו הוא ילמד את לימודי הליבה, ומבחינת המגמות – כולן יהיו פתוחות לכל התלמידים. זו המשמעות של שוויון הזדמנויות.

 

בראיונות וגם בתוכנית שפרסמת, כתבת שהכל מתחיל בגיל הרך. למה את מתכוונת?

 

"חד משמעית. אם נדייק אמרתי, שההשקעה בגיל הרך היא ההשקעה הטובה ביותר שעיר יכול לעשות. בגיל הזה מתעצבות כל היכולות של הילדים, הקוגניטיביות, החברתיות, הרגשיות ואפילו הפיזיות. אני מתכוונת לקחת אחריות עירונית על הפעילות של מסגרות החינוך הפרטיות לגילאי לידה עד שלוש. התוכנית שלי נקראת 'טף תקן', והיא מבוססת על ליווי מקצועי לפעוטונים ולגנים הפרטיים לצד מחויבות שלהם לעמידה בשורה של סטנדרטים ותנאים, כמו למשל השכלה של הצוותים, יחס מחייב של מספר מבוגרים לילדים ועוד. המטרה של המיזם הזה היא להבטיח שהילדים שלנו יהיו בידיים טובות.

"מבחינת גני הילדים העירוניים, זה נכון שיש מחסור ארצי בסייעות, ובעיקר בסייעות טובות, אבל הפתרונות חייבים להיות מקומיים. נשקיע בגיוס כוח אדם מקצועי ובהכשרה של הסייעות, ונשפר משמעותית את תנאי העבודה שלהן. גם כאן אני מגיעה עם ניסיון עשיר ומוכח".

 

כולנו יודעים שבסופו של דבר מדובר בתקציבים גדולים שלא תמיד יש אותם.

 

"כסף לא חסר. זה בעיקר שאלה של סדרי עדיפויות. הרבה מיליונים נשפכים על יחסי ציבור ומעט מידי הולך לדברים שבאמת חשובים. אני מתכוונת לבחון מחדש את כל ההוצאות ולפתוח את כל המכרזים שמתחדשים אוטומטית כבר כמה שנים. יש שם לא מעט מיליונים שמבוזבזים. רפי מעדיף פעולות של יח"צ במקום לנווט את הספינה שלנו באחריות וזו התוצאה. אם בגלל אגו או אם בגלל חוסר מקצועיות, וזה ממש לא משנה. קדנציה נוספת שלו תהיה אסון למערכת החינוך שלנו. חד משמעית.

 

מה עוד כוללת התכנית שלך?

 

"יש בה הרבה מאוד יוזמות חדשניות: הקמת גני שעשועים דידקטיים בכל שכונה. כל גן כזה יוקדש ללמידה של נושא מסוים תוך כדי משחק: גן המספרים, גן האותיות, גן עקרונות פיזיקיליים ועוד. מיזם אחר כולל הקמת גני ילדים בשיתוף מתחמי הדיור המוגן, בדומה למודל שהוצג בסדרה 80 ו-4. אנחנו נכניס לימודי אנגלית מדוברת כבר מגיל הגן. נהפוך את בתי-הספר שלנו לבתי-ספר מכילים, שישלבו בצורה מיטבית ילדים עם צרכים מיוחדים. נחזיר את מודל היול"א המצוין לגנים, כדי להבטיח רצף חינוכי מהבוקר עד שעות אחר הצהריים. נפתח בתי-ספר ייחודיים בהתאם לנטיות הלב של ההורים, וכמובן שניישם את "שישי ערכי" – נעביר את החטיבות והתיכונים ל-5 ימי לימוד רגילים ואת היום השישי נקדיש לפעילות חברתית-ערכית. ויש עוד הרבה. אני באה עם תוכנית סדורה".

 

אם אפשר לשים את האצבע על נקודת הכשל של מערכת החינוך בכפר סבא, מנקודת המבט שלך היכן צריך להניח אותה?

 

"רפי סער. הוא האחראי על המצב העגום של מערכת החינוך של כפר סבא. מערכת החינוך שלנו נמצאת במשבר עמוק, וזה לא סוד. זה מתחיל במחסור חמור בכוח אדם. חסרים לנו מורים, מנהלים. בעיקר מורים לאנגלית ומדעים. חסרות לנו סייעות. אנשי מקצוע טובים עוזבים היום את כפר סבא ועושים 'שופינג' מקצועי בין רשויות. הם מחפשים רשויות שיתנו להם את התנאים ואת סביבת העבודה הטובים ביותר, והם מוצאים את זה ברשויות השכנות".

 

ואת מסוגלת לשנות את המצב, להחזיר את מערכת החינוך למסלול נכון?

 

"כל משבר בעיניי הוא הזדמנות. בכל תפקיד ניהולי שעשיתי, מינפתי משברים ויזמתי תוכניות חדשניות שהקפיצו קדימה את הארגונים ואת המערכות שהובלתי. בקורונה למשל הובלתי פיתוח של מודל למידה שמבוסס על למידה במרחבים הפתוחים. ללא המשבר, לא בטוח שהיינו הולכים לכיוון הזה. אז לשאלתך, כן. בהחלט, אני יודעת שלא רק שאפשר להחזיר את החינוך בכפר-סבא למסלול הנכון, אלא שאפשר להפוך אותה למערכת החינוך מס. 1 במדינה".

 

הכל טוב ויפה, אבל בסופו של דבר הייתה לך הזדמנות לקחת את המושכות כשהיית בצוות של רפי סער ולא עשית את זה. פרשת אחרי שנה וחודשיים מהקואליציה.

 

"הגעתי לעירייה עם תוכניות מוכנות כדי להפוך את כפר סבא לעיר חינוך חדשנית ופורצת דרך. במשך שנה שלמה עבדתי כדי להוציא אותן לפעול. משנוכחתי שרפי סער, למרות כל המאמצים שלי, לא מתכוון להעמיד לרשותי את הסמכויות ואת המשאבים הנדרשים להוצאה שלהן לפועל, וויתרתי על התואר של משנה לראש העיר, והקמתי רשימה עצמאית "כפר-סבא 2030", שהשם שלה למעשה מעיד גם על החזון שלה. אין לי עניין בתואר ריק מתוכן. אני באתי לבצע. זו גם הסיבה שהחלטתי להתמודד בבחירות הקרובות על ראשות העיר. אני רוצה לקחת את המושכות לידיים שלי, לא רק בתחום החינוך, אבל בעיקר בתחום שהוא בעיניי אחד התחומים החשובים ביותר לעתיד הילדים והעיר".

 

אי אפשר להתעלם מהשאלה הפוליטית, מה דעתך על שתי המתמודדות האחרות, עדי סקופ והדר לביא?

 

"שתיהן חברות מועצה מצוינות, כל אחת בתחומה. לאורך כל הקדנציה נהניתי לעבוד איתן. מדובר בנשים מדהימות עם יכולות יוצאות דופן שאני מאוד מעריכה. אבל בסופו של דבר התושבים שהולכים לקלפי יודעים שהאחריות שלהם היא לבחור במי שיש לה ניסיון בניהול מערכות גדולות. כפר סבא משולה בעיניי לנושאת מטוסים ענקית עם מעל 3,000 עובדים ותקציב של למעלה ממיליארד שקלים. עם אוכלוסייה מגוונת ועם שכונות שונות זו מזו. מדובר כאן באירוע גדול ורב מערכתי, וכדי להניע את הספינה הזו קדימה, צריך ניסיון בניהול מערכות גדולות. בכל מקרה, אני מאחלת לכל אחת מהן הצלחה".

 

 

 

 

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות