Uncategorized

האופרה הישראלית מעלה את "חנוך לוין – האופרה": הפקה אופראית חדשה עם הדמויות העצובות והמצחיקות של גדול המחזאים הישראליים ועם מוסיקה מקורית של חמישה מלחינים ישראליים- |29/01/24-|5/2/24 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל-אביב

חמישה מלחינים ישראליים קיבלו לידיהם מערכונים, שירים וקטעים ממחזות שכתב חנוך לוין. חמשת המלחינים המייצגים דורות שונים של כתיבה מוסיקלית - יוסי בן נון, דוד זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף – בראו לכל אחד מהקטעים עולם מוסיקלי מלא בהומור, בכאב וברגש. כל מלחין הביא עימו את השפה המוסיקלית הייחודית שלו, ויחדיו נוצר פסיפס מוסיקלי מרהיב

ב-8 באוקטובר, אחרי שבועות ארוכים של עבודה בחדר החזרות, היו אמורים זמרי ההפקה החדשה "חנוך לוין – האופרה" להתחיל את החזרות שלהם על במת האופרה לקראת הפרמיירה שתוכננה לשבוע שלאחר מכן. במקום להתייצב על הבמה, מצאו את עצמם חברי האנסמבל מתמודדים עם קרובי משפחה שנחטפו לעזה, עם סיוע לבני משפחה וחברים קרובים שהצליחו להימלט מהטבח, עם בני זוג שהוקפצו למילואים ועם פצע מדמם בלב. בשבועות שלאחר מכן הם הופיעו במרכזי קליטה של מפונים, במקלטים באשקלון ובכל מקום שבו יכלו להביא קצת אור לנפגעי המלחמה. עכשיו הם חוזרים אל חדר החזרות ונערכים שוב לעלות על הבמה ולהביא לקהל תיאטרון אופראי שונה לגמרי:

חמישה מלחינים ישראליים קיבלו לידיהם מערכונים, שירים וקטעים ממחזות שכתב חנוך לוין. חמשת המלחינים המייצגים דורות שונים של כתיבה מוסיקלית – יוסי בן נון, דוד זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף – בראו לכל אחד מהקטעים עולם מוסיקלי מלא בהומור, בכאב וברגש. כל מלחין הביא עימו את השפה המוסיקלית הייחודית שלו, ויחדיו נוצר פסיפס מוסיקלי מרהיב.

המערכונים בהפקה זאת נבחרו על ידי, עידו ריקלין, הדרמטורג של האופרה, מתוך מחזות ושירים שנכתבו בתקופות שונות של כתיבתו של לוין, וביניהם : "סוחרי גומי", "יעקובי וליידנטל", "רווקים ורווקות", "רצח", "שיץ", "הג'יגולו מקונגו" ועוד. לצידם שובצו כמה מהשירים המוכרים של לוין, כמו "לונדון" ו"חיה לי מיום ליום", וגם כמה "שירי ילדים" משעשעים וכואבים אותם הלחין יוסי בן נון – המלחין היחיד בקבוצה שזכה לעבוד עם חנוך לוין עצמו והלחין את המוסיקה לכמה מההצגות שביים לוין.

הקטעים שנבחרו עוסקים בעיקר בסיפוריהן של הדמויות האנושיות אותן היטיב לכתוב חנוך לוין, אך יש בהם גם כמה קטעים שנדמה כאילו נכתבו לימים אלה ממש כמו השירים "את, אני והמלחמה הבאה" ו"שחמט". מכלול הקטעים יחדיו יותר מעין פסיפס של החיים הישראליים שנעים בין קצוות ונוגעים בו זמנית בחיים ובמוות, בצחוק ובכאב.

ההפקה, בניצוחו ובניהולו המוסיקלי של דוד זבה, ובבימויה של שירית לי וייס, מחברת בין עולם האופרה לבין הדמויות הלויניות המביאות כל סיטואציה אל הקצה שלה. לצורך עיצוב ההפקה התאסף צוות יוצרים ישראליים מוכשרים ומוערכים: מעצב התפאורה אדם קלר, מעצבת התלבושות אולה שבצוב ומעצב התאורה נדב ברנע. ביחד עם הבימאית לי וייס הם הפכו כל מערכון וכל שיר להפקה קטנה בפני עצמה, שעבורה נברא עולם עם צבע, סגנון ותקופה ייחודיים. הדמויות הלויניות מוצאות עצמן בתוך רגעים היסטוריים אייקונים המוכרים לכולנו ובכך נוסף רובד תיאטרוני הטוען את הסיטואציה במשמעויות נוספות. כך, לדוגמה, החתונה הכל כך ישראלית ב"שיץ" הופכת לאירוע חתונה של משפחת המלוכה האנגלית.

"רגע לפני העלייה לבמה, אחרי לא מעט חודשים אינטנסיביים של הכנות וחזרות והתרגשות גדולה לקראת הבכורה, ה-7 באוקטובר הכניס את כולנו להלם והכל נעצר. החזרה לחזרות, ההתמודדות עם החומרים הכל כך מדויקים של לוין, הלך הרוח  של כל אחת ואחד מאיתנו מכניסים פרספקטיבה חדשה. המפגש בין הטקסט הלוויני, המוסיקה האופראית ומקומות ההתרחשות הלעיתים בלתי סבירים חושפים את הרגעים הכי אנושיים, מצחיקים, חמוצים, כואבים ומלאי חמלה" אומרת שירית לי וייס, ומוסיפה כי "יש משהו מורכב ומרתק בחיבורם של קטעים שונים ממחזות, מערכונים ושירים שהולחנו על ידי חמישה מלחינים שונים. אך דווקא המורכבות הזו, המאוד מיוחדת, היא גם משחררת. יש הרבה חופש, הרבה אפשרויות, המוסיקה מעניקה לטקסט זמן אחר, דגשים חדשים, היא מעצימה ומאפשרת את הדרמה הנוקבת של לוין, נותנת לנו עוד צבע ועוד זמן עם כל דמות. בכל סצנה יש הפתעה, עניין חדש ובסוף כמובן כל רגע עוסק ברגעים אנושיים מגוחכים, מלאי חמלה או כאב. הרגע יכול להיות קטן אך העוצמות גדולות."

המלחין והמנצח דוד זבה רואה חיבור טבעי בין אופרה לחנוך לוין:
"לטקסטים של חנוך לוין, בין השאר, יש כבר איכויות נדירות רבות של ליברית אופראית, הם אינם הולכים סחור סחור. הם עתירי פאנצ'-ליינים שלעולם אינם מתנצלים או מעודנים, הם נוגעים בפסגת האידאל כפי שהם נוגעים בתחתית הגועל, במילים המזוקקות, הכואבות, היפות, הדוחות, המביכות, והן באות וחוזרות אל האנושי במלוא יופיו וכיעורו. טקסטים כאלה מזמינים כל מלחין, מגרים אותו ומפעילים אותו. התחושה היא שחוקי-המשחק הלוויניים הם: אין חוקים! מותר לומר הכל, מותר לגעת בכל דבר, בחיים ובמוות, להפליג מתחתיות הכיעור והעליבות אל הפורקן או הקטסטרופה."

עוד משתתפים בהפקה: סולני האופרה הישראלית: זמר הבריטון עודד רייך (שגילם לאחרונה את תפקיד הרצל באופרה "תיאודור"), זמרת הסופרן יעל לויטה (שגילמה בין היתר את דמותה של אלוהים באופרה "אמהות" שהלחין דוד זבה), זמרת המצו סופרן ענת צ'רני (שלאחרונה גילמה את ז'ולי ב"תיאודור"),זמרת הסופרן דניאלה סקורקה (שגילמה לאחרונה את פאול פון פורטהיים ב"תיאודור"), זמר הבריטון יאיר פולישוק, זמרת הסופרן תום כהן וסיון קרן, זמרת המצו סופרן תמרה נבות, הטנור עדי עזרא והבס יואב איילון. נגני תזמורת האופרה, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, ילוו את הזמרים כשהם יושבים על הבמה ומהווים חלק מהמארג הדרמטי והעיצובי של ההפקה.

תאריכי מופעים:

יום שני|29/01/2024|שעה 20:00

יום רביעי|31/01/2024|שעה 19:30|בכורה

יום חמישי|01/02/2024|שעה 20:00

יום שישי|02/02/2024|שעה 13:00

יום שני|05/02/2024|שעה 20:00

מחירי כרטיס: 150-290 ₪

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

להזמנת כרטיסים: 03-692777

https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6024

המופעים מתקיימים בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')- שד' שאול המלך 19, תל-אביב

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות