טור דעה

"אימון למוח חשוב בכל גיל!" טור דעה מאת ד"ר מרק ורטהיים, מפתח שיטת OCO™ ומרצה בתחום הספורט למאמנים, רופאים ומורים

הפעילות הקואורדינטיבית ותרומתה הגופנית, השכלית והרגשית לאוכלוסיות שונות בגילאים מהילדות ועד לזקנה, כבר ידועה במחקר ובשטח, כעת רק נותר ליישם סוג אימון זה

אימון יכולות המוח דרך תרגילי קואורדינציה

מחקרים חדשניים מראים כי המוח זקוק לאימון כמו כול איבר אחר ולאימון זה יש עקרונות, מטרות ותוכן -תרגילים שמשפיעים במיידי ולטווח ארוך על שימור וקידום תפקודי המוח, חשיבה חדה ומהירה, זיכרון, שיווי משקל תנגודת לעייפות, יציבות רגשית ותגובות קוגניטיביות ופיזיות תואמות לגיל. אימון למוח חשוב בכל גיל!

בעולם הספורט ובעיקר בספורט התחרותי- הישגי ידוע כי אימון הקואורדינציה הינו האימון העיקרי שמשלב גוף וחשיבה ומשפיע על התפתחות, למידה והישגים גופניים וקוגניטיביים. יש כיום  הבנה כי גם מי שאיננו ספורטאי זקוק לפעילות גופנית למען שמירה על בריאותו. כאשר הולכים לרופא במרבית המקרים הוא ממליץ גם לעשות פעילות גופנית. בשנים האחרונות ההמלצות הניתנות הן ספציפיות לסוג הפעילות!  פעילות למוח היא כבר משהו שנמצא במודעות אך מבוססת בעיקר על פעילות קוגניטיבית, אך האם יש משהו לעשות מבחינה פיזית שישפיע על תפקוד המוח? בעקבות מחקרים בתחומי מדעי המוח, מדעי התנועה והאימון, אנו מבינים היום את פעילותו ואת חלקו של המוח הקטן (צרבלום) במכלול תפקודי המוח ותפקודי האדם בכלל. סוג הפעילות הגופנית שמפעילה את המוח הקטן, מפתחת אותו ומשמרת את יכולותיו- נקרא קואורדינציה. לכן בשנים האחרונות מחקרים רבים מתמקדים בבדיקת השפעת הפעילות הקואורדינטיבית על שימור ושיפור תפקודי המוח  השונים בהקשר לתנועה, תפקוד בחיים בכלל ובעבודה.

במחקרים שנעשו על אוכלוסיות שונות בתפקודים שונים נמצא כי יש שיפור משמעותי ביכולת החשיבה בכלל והחשיבה האסוציאטיבית בפרט, מה שמשפר ועוזר לזיכרון, ליכולת להתמודד עם תגובות מהירות בכול החושים ולשמירה על קשב וריכוז מתמשכים לאורך כול היום. יכולות אלו מתחזקות כאשר הן מאומנות בתרגילי קואורדינציה ייעודיים וכשאימון המוח נעשה בדומה לאימון הספורטיבי- אימון מתוכנן ע"פ עומסים והתרגילים  במינונים תואמים למתאמן. אין מדובר במשחקי מחשב, מדובר על תרגול שבו מתרגלים תוך הפעלת הגוף משימות המבוססות על הבנת  תפקוד המוח הקטן.

עד לאחרונה  התייחסו יותר לאימון הפיזי בהקשר ללב-ריאה ושרירים. כעת אנו יודעים כי הבסיס לפעולה מכל סוג הוא קודם כל גירוי עצבי ולכן מדברים היום בשלב ראשון על "עיבוי העצב" ולא על עיבוי השריר. עיבוי השריר הוא שלב נוסף ולא מתאים לכול אחד. עיבוי עצב ניתן להשיג בעיקר דרך אימון קואורדינציה. תרגילי קואורדינציה עם הגוף, בשילוב עם אמצעים תוך כדי משימות "מעט מורכבות" ברמות שונות, משימות עם בעיות שונות שדורשות פתרון חשיבתי וגופני גם יחד.

אימון קואורדינציה לא דורש מקום גדול וניתן לבצע אותו בהנחיית מאמן/עצמאית גם בבית ובמקום העבודה. אימון הקואורדינציה הוא הבסיס לפעילות הגופנית ורק כאשר בסיס זה טוב ומפותח ניתן להתאמן בסוגי אימונים נוספים. היתרון באימון הקואורדינציה הוא שניתן לעשות אותו ללא מכשירים גדולים עם הגוף ועם אביזרים פשוטים ונגישים, ניתן להתאימו לקבוצת לגיל, לגילאים השונים, קבוצת עבודה ומאפייניה ,קבוצת ספורט ומאפייניה וגם פרטנית  למתאמן הבודד (לאחר אבחון בשיטת OCO™). קבוצות גיל שונות ואף קבוצת נשים שבמשך 20 שנה התנסו בתרגילים אלה הבנויים על עקרונות מאוד שיטתיים אך גם מאוד יצירתיים דיווחו על תפקוד יום יומי גבוה מעל הממוצע של שכבת הגיל שלהם, על כך שזה מהנה מאוד, מאפשר להם להתמיד בפעילות הגופנית לאורך שנים ומאט את תהליכי ההזדקנות שלהם. נשים וגברים שממוצע הגילאים שלהם 78 מדווחים על  שיפור ביכולות גופניות ובחוזק השרירים לצד עמידה באתגרים חשיבתיים, ועל הרגשה נפלאה כי הם מתפקדים יום יום בצורה טובה יותר (הם שומעים סיפורים של חבריהם). המערכת המפרישה דופמין ( מוליך עצבי) פעולת יותר לתחושת ההנאה כאשר מבצעים תרגילי קואורדינציה, מחקרים שנעשו על ילדים שהתאמנו בפעילות קואורדינטיבית בשיטת OCO™ הראו כי הביטחון העצמי והדימוי העצמי עלו, ובנוסף חל שיפור ביכולת להקשיב לאורך זמן  ולהיות מרוכז במשימה אחת ללא מוסחות שהייתה להם לפני .

קבוצה נוספת שנחקרה היא קבוצת המתקשים בנהיגה, שמתאפיינים בבעיות נהיגה כמו: חוסר ראיית פרטים, מתקשים בשמירה  על קו, שוכחים לעשות פעולות ברכב במצב נתון (איתות ,פנייה) ועוד. קבוצה זו קיבלה תכנית תרגול שכללה עקרונות מובנים של תרגילי קואורדינציה עם שייכות לבעיות הספציפיות שלהם. הם תרגלו יום יום בממוצע במשך כ-8 שבועות. לאחר תקופה זו  הם השתפרו באופן ניכר בלימוד הנהיגה ולהפתעת מורי הנהיגה שלהם גם חלקם עברו טסט בהצלחה. במעקב כחודשיים לאחר קבלת הטסט מדווחים ההורים על נהיגה בטוחה.

מתרגלת בשיטת  OCO™ שהגיעה לאחר 200 שיעורי נהיגה ונכשלה ב- 10 טסטים, ואף הפסיקה את לימודי הנהיגה- לאחר שעברה אבחון ותרגול מותאם עבורה במרכז ורטהיים, המשיכה כחודשיים בלימודי הנהיגה  ועברה בטסט הראשון שנקבע לה. המוטיבציה לתרגול בתרגילי קואורדינציה לא דועכת בניגוד להליכה או ריצה שלעיתים משעממים (אך יש לעשות אותם גם). ישנם כיום בשוק כמה תוכנות  מחשב שהומצאו ע"י חוקרים שונים שמנסות לעשות "אימון למוח "ע"י גירויים והצבת אתגרים במחשב כשמתאמן יושב. היעילות וההשפעה  במצב סטטי כזה  על המוח הקטן היא נמוכה. ישנה חשיבות מרובה לאימון המוח הקטן שידוע כיום שהוא השולט על תפקודים מגוונים ומהווה השלמה ולעיתים אף חיפוי לכשלים במוח הגדול.

יש שיטות שונות לאימון המוח. שיטת OCO™ היא ייחודית בכך שהיא מתרכזת במוח הקטן האחראי על הקואורדינציה. פרוט רב לתרגילים בסיסיים מצוי בספר 'ש.ק.ט דרך קואורדינציה'. תרגילי קואורדינציה בשיטת OCO  מחזקים את סדר הפעולות של האדם בקבלת ההחלטות בעזרת שיפור תפקודי המוח ומחלישים את ההשלכות של השתלטות הצד הרגשי כפי שזה בא לידי ביטוי למשל בפחד מכישלון ובמיוחד ביכולת להתאים את עצמו למצבים שונים מבלי שיש התמהמהות יתר שגורמת למצבים לא נעימים. עוד מתברר במחקרים  בתחום הקואורדינציה כי תרגילים אלה הופכים את המתאמן ליותר מפוקס ומאפשרים לו גם לגלות ערנות במצבים שונים ולראות הקשרים המאפשרים לקבל תמונה כללית טובה יותר.

ראוי להדגיש כי יש צורך לבדוק תחילה מה מטרת התרגול מה רוצים לשפר ורק אח"כ לבחור איזה תרגילים לבצע ולהנחות את המתרגל. תרגילי הקואורדינציה חשובים כפעילות גופנית בסיסית הן כפנאי והן כבידור אך כיום יודעים כי זה סוג אימון שמפתח את התפקוד הגופני בכל גיל ואת השילוב עם החשיבה. כאשר אימון קואורדינציה וחשיבה בו זמנית הופך ליותר אינטנסיבי (לא בשלב ראשון של התרגול) וכשהוא מבוצע גם תחת עייפות בתנאים מסוימים, הוא תורם בנוסף הן לפיתוח כוח והן לפיתוח בריאות והלב.

לסיכום

הפעילות הקואורדינטיבית ותרומתה הגופנית, השכלית והרגשית לאוכלוסיות שונות בגילאים מהילדות ועד לזקנה, כבר ידועה במחקר ובמחקרי שטח, כעת נותר ליישם סוג אימון זה. תרגילי הקואורדינציה חשובים הן כתחזוקה והן לפיתוח  חסכים. אימון הקואורדינציה היום "אימון מניעתי למוח", סוג אימון עם תוכן מדעי-יישומי ובכך הוא מהווה את שינוי התפיסה של האימון מודרני בספורט  "מוח לפני כוח "!

שיטת OCO™ כבר מוכרת בעולם ובישראל ויש לה פתרונות לאוכלוסיות רבות הן כפעילות לאורח חיים בריא והן כמתן פתרון לבעיות שונות הפרעות וקשיים מורכבים. שיטת OCO™ מיושמת בחינוך פורמאלי במספר בתי ספר בלמידה בתנועה קואורדינטיבית, בחוגים במסגרות א-פורמאליות, בטיפולים בתחומי בריאות גופנית ורגשית.

ד"ר מרק ורטהיים ,מפתח שיטת OCO™  ומרצה בתחום לרופאים בהתמחות רפואת הספורט בטכניון, למאמנים ולמורים.

הכותב הינו ד"ר במדעי הספורט מרצה ומומחה לפיתוח קואורדינציה מפתח שיטת OCO™

ראש אקדמיית ורטהיים

www.wertheimacademy.com

ocoinfo@gmail.com

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות