ניוזים חמיםטור דעה

חברות השליחויות למסעדות – חבל הצלה או חבל תלייה?

מצד אחד, המסעדות מפורסמת באתר חברות השליחויות, לא נדרשת להחזיק מערך שליחים יקר והצרכן מרוצה, מאחר ויש לו מגוון רב לבחירה וההזמנה מגיעה אליו תוך זמן קצר. מצד שני, חברות השליחויות מנצלות את גודלן ומחייבות את המסעדה בעמלה שנעה סביב ה- 27% ממחיר המנה ומסעדה שתוותר על התקשרות זו, תחווה ירידה של עשרות אחוזים במחזור. רו"ח יהודה משב בטור חשוב לכל בעל עסק- האם שווה להשתמש בשירותי חברות השליחויות או שמא מדובר במלכודת דבש קטלנית?

בשנים האחרונות חל גידול בהזמנת משלוחי מזון ממסעדות, בין אם לעסקים במהלך היום ובין אם לצרכנים פרטיים בביתם. למסעדות לא משתלם להחזיק מערך שליחים יקר (שעובד חזק בשעות הצהריים ופחות בשאר שעות היום) וכך לנישה הזו נכנסו מספר שחקנים, אולם ישנם שניים השולטים כיום בענף: חברת וולט וחברת תן-ביס (להלן – "חברות השליחויות").

חברות אלו מאפשרות לצרכן להיכנס לאתר האינטרנט שלהן, לבחור מסעדה רצויה ואת המנה הנחשקת ולבצע את ההזמנה. הלקוח משלם לחברות השליחויות ישירות באתר, ההזמנה נשלחת למסעדה והשליח של חברת השליחויות מגיע לאסוף אותה כשהיא מוכנה.

לכאורה, נשמע סידור נוח למסעדה, שמפורסמת באתר חברות השליחויות ולא נדרשת להחזיק מערך שליחים יקר ובנוסף, הצרכן מרוצה, מאחר ויש לו מגוון רב לבחירה וההזמנה מגיעה אליו תוך זמן קצר. החברות הנ"ל גדלו לממדים כאלו שאף מסעדה אינה יכולה לוותר על שירותיהן. מסעדה שתוותר על התקשרות זו, תחווה ירידה של עשרות אחוזים במחזור. מאידך, חברות השליחויות מנצלות את גודלן ומחייבות את המסעדה בעמלה שנעה סביב ה- 27% ממחיר המנה (מדובר בעמלה ממוצעת, ככל שהמסעדה גדולה יותר או שהמסעדה שייכת לרשת מסעדות- העמלה קטנה).

נשאלת השאלה, האם שיעור ממוצע של עמלה כזה הינו לגיטימי או בעצם פוגע קשות ברווחי המסעדה?

להלן טבלה המראה את אחוז העמלה של חברות השליחויות מהמחזור הכולל של המסעדה. הנחות היסוד הן שמחזור המסעדה החודשי הינו בסביבות 500,000 ₪ וכי מדובר במסעדה בזכיינות שבה המנה הממוצעת הינה סביב 50-100 ₪:

ניתן לראות בעמודה הראשונה (שיעור העמלה) מספר אפשרויות לגובה העמלה של חברות השליחויות (הטווח נע בין 15% ל- 30%, כאשר השיעור הנפוץ ביותר הוא 27%). בחלק השמאלי של הטבלה ניתן לראות בשורה השנייה איזה אחוז מסך ההכנסות הכולל של המסעדה הינו משליחויות ואילו הנתונים מתחת לשורה זו (מסומנים בתכלת ולבן) מראים את שיעור העמלה של חברת השליחויות מסך ההכנסות הכולל(לא רק משליחויות). ניתן לראות לדוגמא כי כאשר שיעור העמלה של חברת השליחויות הינו 27%, וההכנסות משליחויות הן 60% מהמחזור הכולל, אז סך העמלה של חברת השליחויות, מסך המחזור הכולל, הוא 16.2%. כלומר, המסעדה משלמת לחברות השליחויות 16.2% מסך ההכנסות שלה.

בטבלה הבאה מוצג מבנה ממוצע של הוצאות למסעדה כמו שבדוגמא שלנו (מסעדת זכיין עם מחזור של כ- 500 אלפי ₪ בחודש): להלן גרף המראה את התפלגות ההוצאות שלעיל:

הערה: הנתונים הנ"ל הינם ממוצע הוצאות הבנוי על סמך הניסיון הרב שיש לנו בטיפול במסעדות, כאמור. ייתכן ולמסעדות אחרות בתחום, האחוזים יהיו שונים במקצת. בנוסף, מסעדות פועלים או מסעדות יוקרה אינן נכללות בניתוח זה, מאחר והמחזורים ומבני העלויות שלהן שונים.

ראשית, לקחנו עלויות חברות השליחויות בשיעור 9%, ניתן לראות כי הרווח הממוצע לזכיין הינו כ- 3% (עד כאן מחשבות ההתעשרות של בעלי מסעדה), אולם מה קורה אם המסעדה נסמכת יותר על שליחויות, כמו שקרה במיוחד בשנה האחרונה עם הסגרים וההגבלות שהוטלו על ישיבה במסעדות ומכירה בדלפק?

ניקח לדוגמא מסעדה המשלמת עמלה של 25% לחברות השליחויות ואחוז ההכנסות ממשלוחים מסך ההכנסות הוא 60%. במקרה שכזה העמלה הכוללת מהמחזור תעמוד על 15% ואם אחוז ההכנסות ממשלוחים עומד על 80% (לא כל כך תלוש מהמציאות בימי סגר והגבלות) אזי עמלת חברות השליחויות תעמוד על 20% !!!

ניתן לראות כי במצב כזה המסעדה אינה רווחית וכי בעלי במסעדה רק מגלגלים מחזורים (זה נחמד לקבל תשלום שבועי או חודשי גבוה מחברות השליחויות) – וכך בעל המסעדה צריך "להביא כסף מהבית" ולממן את ההפסדים השוטפים (שלא לדבר על החזרי הלוואות, השקעה וכדומה).

צילום אילוסטרציה פיקסביי PIXABAYצילום אילוסטרציה פיקסביי PIXABAY

לסיכום:

אם ניקח מסעדת זכיינות ממוצעת, ניתן לראות כי אם אחוז העמלות לחברות השליחויות עולה על 9%, אזי המסעדה מפסידה! לפיכך, מסעדה כאמור, צריכה לבדוק היטב את עלויות חברות השליחויות ובמקרה שכזה לחשוב על צמצום או הפסקת ההתקשרות עם חברות השליחויות "…אם אתה מוצא את עצמך בתוך בור – תפסיק לחפור!…"

אמנם הפרסום וההזמנות מחברות אלו מושכים מאוד את בעל המסעדה, אבל כאשר השיעור של ההכנסות משליחויות עולה, אזי מדובר במלכודת דבש למסעדה שגורמת לגלגול של סכומים גבוהים יחד עם הפסדים שיביאו בסופו של דבר לסגירת המסעדה.

רצוי שכל בעל מסעדה יבצע מעקב הדוק על ההכנסות ועל עלויות המשלוחים ויבין אם חברות השליחויות הן חבל הצלה או חבל תלייה.

על פניו, בשיעור עמלות לחברות השליחויות מעל 10% מהמחזור הכולל של המסעדה, מדובר בחבל תלייה.

רוח יהודה משב. צילום שי גבריאלירוח יהודה משב. צילום שי גבריאלי

אשמח לעזור לכל בעל מסעדה לבדוק את המצב הפיננסי שלו ואת ההשפעה וכדאיות ההתקשרות עם חברות השליחויות– ללא עלות וללא התחייבות.

בכבוד רב,

יהודה משב, רואה חשבון

052-3875412

yehuda@mashav-cpa.com

www.mashav-cpa.com

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות