עסקים רבים עובדים מדירת המגורים שלהם ולא שוכרים משרד לעסק. מגמה זו התחזקה בשנים האחרונות עקב ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת לכל אחד עם מחשב נייד להקים עסק עצמאי בביתו, כשהנוכחות שלו באינטרנט הינה של עסק גדול. בנוסף, אם עד למשבר הקורונה, עבודה מהבית איפיינה עסקים קטנים, אזי לאחר משבר הקורונה, חברות גדולות בארץ ובעולם העבירו חלק מהעובדים לעבוד מהבית ולא להגיע למשרד. ישנן חברות שהגדילו והעבירו את כל העובדים לעבוד מהבית, תוך ויתור על המשרדים שהם החזיקו עד למשבר הקורונה. לעסק הנמצא בדירת המגורים יש יתרון מובהק של חיסכון בעלויות שכר דירה ודמי ניהול משרד, ארנונה עסקית-היקרה מארנונה למגורים, חשמל וכדומה.
בנוסף, יכול העסק הביתי לדרוש הוצאות בית כהוצאות עסקיות ובכך להקטין את חבות המס שלו. ההיגיון הוא שחלק הארי מהבית משמש למגורים, ואת ההוצאות על חלק זה אי אפשר לדרוש, אולם חלק קטן מהבית נחשב כמשרד ואותו חלק מההוצאות אפשר לדרוש בניכוי, בפרקטיקה נהוג לקחת 20%-33% מהוצאות הבית כהוצאות העסק.
להלן סקירה של הוצאות הבית שעסק יכול לדרוש כהוצאה מוכרת (כאמור, 20%-30% מההוצאה):
- מסים עירוניים – חשמל, מים, ארנונה, אגרת שמירה
- ועד בית
- טלפון ביתי, פקס ביתי, אינטרנט (תשתית וספק)
- הוצאות תיקונים לציוד וריהוט משרדי
- ביטוח דירה
- ריהוט משרדי
- ציוד מחשוב למשרד הביתי
- ניקיון דירה (אם יש עוזר/ת אז 25% מהשכר המדווח לביטוח לאומי כל רבעון הינו הוצאה מוכרת)
- חלק מריבית על המשכנתא
- שיפוץ המשרד
- פחת בגין החלק העסקי בקניית הדירה (ללא מרכיב הקרקע) – ניתן לדרוש פחת על החלק של המשרד בבית. יש לשים לב כי בעת מכירת הדירה בעתיד, אם לא יהיה פטור ממס שבח, ייתכן ורשויות המס יקזזו את הפחת שנידרש מהעלות של הדירה.
יש לשים לב כי מדובר ברשימה פתוחה של הוצאות וכל הוצאה ביתית הגיונית הקשורה לעסק הינה הוצאה מוכרת (למעט אם ההוצאה הוחרגה באופן ספציפי על ידי רשויות המס). בנוסף, כמו שהוזכר לעיל, מעסיקים רבים העבירו עקב משבר הקורונה את העובדים לעבוד מהבית, בכל השבוע או מספר ימים בשבוע. כעת נשאלת השאלה האם עובדים אלו זכאים להחזר הוצאות בגין העבודה מהבית. הרי עצם השהייה בבית בשעות העבודה גורמת לעובד לעלויות נוספות, כגון: חשמל (המזגן והתאורה עובדים יותר זמן), ניקיון, קניית מחשב לעבודה, חיבור אינטרנט מהיר וכדומה.
לדעתי, עובדים שכירים העובדים מהבית יוכלו לדרוש הוצאות אלו, אם יוכיחו שההוצאות גדלו עקב המעבר לעבודה מהבית.
ככלל, כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי בנושא הנ"ל לפני ביצוע כל פעולה בנדון.
בכל שאלה או הבהרה ניתן לפנות ל:
יהודה משב, רו"ח
052-3875412