ניוזים חמיםטור דעה

סוד ההקשבה לגוף: אחרי חופשה בחו"ל גדושה במטעמים ומאכלים חדשים שווים – מה היה הדבר הראשון שרציתם לאכול כשחזרתם לארץ?

כך נחזור לאכילה שטובה לנו אחרי תקופת האכילה האינטנסיבית שהייתה בחגים- דנה ניר, תזונאית במחוז דן-פ"ת בכללית, בטור מיוחד ובריא

אנחנו נמצאים שבועות אחדים אחרי תקופת החגים, שיצאה השנה מאוד מרוכזת ובאה לידי ביטוי בהרבה מאוד מפגשים שנעו סביב מוטיב חוזר של אכילה חגיגית ומשותפת.

כולנו חווינו איך העסק הזה עובד: שבועות שלמים שמורכבים מארוחות של ערב חג, חג, יום אחרי חג וסוף שבוע, שהשתלבו אחד בתוך השני. באופן טבעי, כמו שקורה לנו לא אחת בחגים, יוצא שתוך כדי החגיגות והמפגשים המשפחתיים/חברתיים, אנחנו אוכלים קצת יותר מבדרך כלל – וזה סך הכל משהו שהוא טבעי ובסדר. היום קיימת מוסכמה רחבה לפיה אוכל הוא הרבה מעבר לצורך פיזיולוגי של הגוף. אוכל הוא גם חוויה, משפחתיות, תרבות, שמחה, ושאר אלמנטים שקשורים גם לצורך רגשי שלנו.

אחד הדברים שיותר מטרידים את המטופלים שמגיעים אליי הוא: איך חוזרים לאכילה שמתאימה לנו "אחרי החגים"?

לפעמים זה מרגיש כאילו ההשפעה של האכילה המוגברת בחגים תישאר איתנו לנצח אבל בפועל אם נקשיב לגוף שלנו נוכל לאזן את עצמנו באופן טבעי.

בתקופה שמגיעה מיד אחרי תקופה אינטנסיבית של חגים מהסוג שחווינו עכשיו, מופעל באופן טבעי מנגנון בגוף שיודע לאזן את עצמו. על פניו, אם היינו קצת יותר מקשיבים למנגנון הזה – מה שכבר די שכחנו לעשות עם השנים – אז באופן טבעי, אחרי תקופה מאוד ארוכה של אכילת כמויות שהן יותר גדולות מהצרכים של הגוף, תגיע תקופה של אכילת כמויות קצת יותר קטנות. לא ממקום של לקזז ולהימנע בכוח מלאכול כמויות גדולות, אלא ממקום של הקשבה לגוף ולאותות שהוא משדר לנו בדבר כמויות המזון שהוא צריך לקבל.

העניין הוא שהרבה פעמים מתקיימת דווקא תופעה הפוכה: במקום לעשות את הפאוזה הזו ולעצור להקשיב לצרכים של הגוף שלנו, אנחנו ממשיכים "על אוטומט" בשגרת האכילה שאנחנו מכירים. לרוב השגרה הזו מוכתבת על ידי 'חוקים חיצוניים'. למשל, אם לפני החגים הייתי רגיל/ה לאכול כמות מסויימת, מספר כלשהו של ארוחות עיקריות ואולי גם ארוחות ביניים בכמות מסויימת, לאכול בשעות קבועות…. אחרי החגים אנחנו חוזרים לאותה שגרה בדיוק בלי לשאול את עצמנו מה למעשה הגוף שלי צריך עכשיו?

וזה בדיוק העניין: אחרי תקופה ממושכת עם אוכל 'לא שגרתי' כמו חגים או חופשה בחו"ל בה נאכלת כמות גדולה של אוכל וגם האוכל עצמו יותר כבד ומרוכז ממה שאנחנו רגילים, הגוף מבקש מעצמו לסגל כמויות יותר קטנות ומשווע לדברים היותר פשוטים כמו למשל סלט, קוטג' וחביתה. תנסו להיזכר בעצמכם אחרי חופשה בחו"ל גדושה במטעמים ומאכלים חדשים שווים – מה היה הדבר הראשון שרציתם לאכול כשחזרתם לארץ?

ברוב המקרים זה יהיה האוכל שלכם. האוכל הפשוט והרגיל שהוא פחות כבד ויותר נעים לגוף.

לכן, אם לסכם את המלצותיי בנושא, הייתי אומרת כך: נסו לחדד את ההקשבה לגוף, לצאת מהאוטומט של לאכול בשעה מסוימת או כמות מסוימת. סמכו על הגוף שלכם ותנו לו את ההזדמנות לנווט אתכם כמו שרק הוא יודע.

בתיאבון, ושתהיה לכולנו חזרה קשובה לשגרה!

דנה ניר, תזונאית במחוז דן-פ"ת בכללית

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות