ניוזים חמיםטור דעה

לשרוד את הקורונה: עסק שלא יעשה את המהלכים האלה ועכשיו, עלול להיסגר או לפשוט רגל

הקורונה נשארת איתנו בשנה הקרובה והמצב הכלכלי לא נהיה קל יותר, הפשרת ההלוואות והמשכנתאות, סיום החל"ת ודמי האבטלה, הכיסים הריקים ממזומנים והנטו שיורד מצריכים פעולות קשות וכואבות על מנת לשרוד. טור דעה חשוב מאת רו"ח יהודה משב

כבר עברו כמעט עשרה חודשים מתחילת משבר הקורונה ונראה כי בעלי העסקים כבר התרגלו למציאות הכלכלית החדשה. אולם, לדעתי, הקשה מכל עוד לפנינו. סם החיים של כל עסק הינו נזילות (מזומנים). עסק יכול לרשום הפסדים חשבונאיים ועדיין להתקיים אם יש לו מספיק מזומנים. אולם אם לעסק אין מספיק מזומנים למימון הפעילות שלו, אז העסק בצרות.

ברצוני לתת תחזית על מצב האשראי שעסקים יוכלו לקבל בחודשים הבאים. להלן מספר גורמים שיש להתחשב בהם:

  1. בתחילת המשבר ניתנה אפשרות להקפיא הלוואות ומשכנתאות. לפי פרסומים בעיתונות ישנן מעל 550,000 הלוואות ומשכנתאות שהוקפאו. תקופת ההקפאה הוארכה מספר פעמים ונכון לעכשיו היא אמורה להסתיים בינואר 2021. לכן בחודש ינואר 2021 מאות משקי בית ועסקים יחזרו לשלם את ההלוואות ואת המשכנתאות שלהם, כאשר התשלום החודשי אמור לגדול מהותית עקב ההקפאה.
  2. בתחילת המשבר המדינה אפשרה לעסקים ליטול הלוואות בערבות מדינה, שבה התשלום נדחה בשנה (תקופת ה- "גרייס") ובשנה זו המדינה משלמת את הריבית. בתחילת שנת 2021 יגיע המועד לתחילת תשלום ההלוואות שנלקחו, ולא בטוח שכל העסקים לקחו בחשבון את התשלומים הקרובים.
  3. משבר הקורונה עדיין כאן. עסקים רבים נפגעו פגיעה קלה (לברי המזל) ועד סגירה מוחלטת או לתקופות ארוכות. מצב זה לא צפוי להשתנות וגם החיסונים לקורונה שיגיעו (כנראה) במהלך שנת 2021 לא יסיימו את המשבר באופן מיידי. לכן הרבה עסקים סוחבים הפסדים או פגיעה בהכנסות והמגמה צפויה להמשיך בחודשים הקרובים.
  4. בתחילת המשבר, כדי לעזור לשכירים שעמדו להיות מפוטרים, הומצא מודל החופשה ללא תשלום (חל"ת) שנתן לעובד שכיר שפוטר או יצא לחל"ת, דמי אבטלה מובטחים עד חודש יוני, 2021. בכל התקופה הנ"ל העובד השכיר זכאי לדמי אבטלה, אולם יש לזכור כי דמי האבטלה הינם בגובה 75% מהשכר (עד לתקרה שבחוק) והשכר הנ"ל אינו כולל את כל סעיפי המשכורת המקורית (לדוגמא: רכב, אש"ל, נסיעות וכדומה) כך שהשכר "נטו", אחרי הוצאות הבית (שגדלו בתקופת הקורונה) קטן. חישבו מה יקרה למשק בית שכזה שהקפיא משכנתא בתחילת המשבר ובינואר הוא אמור להתחיל לשלם משכנתא.
  5. במהלך שנת 2020 חל גידול חד בבקשות לפשיטת רגל. גידול זה מוסבר עקב שינוי חוק פשיטת הרגל, כך שקל יותר להגיש בקשה לפשיטת והתנאים של פשיטת הרגל הוטבו, וגם עקב משבר הקורונה. התחזית הבעייתית היא שבשנת 2021 יהי גידול חד בבקשות לפשיטת רגל יחסית לשנת 2020.

לדעתי, כל הגורמים שמניתי לעיל יגרמו למצב שבו יהיו להרבה משקי בית ועסקים בעיה בהחזר הלוואות ומשכנתאות לבנקים. הבנקים יעמדו מול חוסר ודאות בקשר לאשראי שניתן ולגבי מצב המשק וההם יפעלו כמו שהבנקים פועלים בדרך כלל – הקפאת אשראי ואי מתן הלוואות חדשות (או מתן הלוואות במשורה למי שלבטח יוכל לעמוד בהחזרים). זה אומר, שהאשראי במשק יקטן ויצטמצם מהותית. הרבה עסקים לא יוכלו לקחת הלוואות או אשראי לפיתוח ותפעול העסק שלהם. מחנק האשראי יגרום לפגיעה בעסקים טובים שנפגעו מהמצב הכלכלי ועם העזרה הנכונה מהבנק, יוכלו לצלוח את השנה הקרובה, אולם עזרה כזו לא תגיע.

לחשב הוצאות בקורונה. צילום אילוסטרציה פיקסביי PIXABAYלחשב הוצאות בקורונה. צילום אילוסטרציה פיקסביי PIXABAY

אם כך, מה אפשר לעשות?

כל בעל עסק צריך לפעול מיידית בשתי חזיתות, האחת פנימית בתוך העסק והאחת חיצונית:

  1. בחזית הפנימית בעסק– על עסק, ללא קשר לגודלו, צריך לעבור על רשימת ההוצאות (ממאזן הבוחן) ולבדוק האם כל הוצאה והוצאה הינה חשובה וקריטית לעסק. כל הוצאה שאינה חיונית, יש לוותר עליה באופן מיידי. בנוסף, על בעל העסק להכין תחזית עסקית לשנה הקרובה בהנחה והמצב הכלכלי במשק יורע ותהיה פגיעה בהכנסות ויראה מה מצבו התזרימי.
  2. בחזית החיצונית לעסק– לא חשבתי שאמליץ על כך ללקוחותיי, ובימים כתיקונם לא זו הייתה המלצתי, אולם מאחר והמצב הינו ייחודי ומאתגר, הצעתי לכל משק בית או עסק היא לקחת אשראי מכל מוסד בנקאי אפשרי. את הכסף שיתקבל אנחנו שומרים בפיקדון ולא משתמשים בו – זו קופה שלנו ליום סגריר שוודאי יגיע. פעולה זו חייבת להתבצע היום מאחר ובעוד זמן לא רב, שהבנקים יראו את המצב במשק, כולל 5 הגורמים שפירטתי בתחילת הנאמר והם יסגרו את ברז האשראי למשק. מי שיצטרך אשראי עוד חודשיים – שלושה ויותר, סביר להניח שלא יקבל או יקבל רק חלק ממנו.
    כאמור, כסף זה אינו משמש לצריכה או פעולות שוטפות בעסק – זו הקופה האחרונה שלנו ליום סגריר וצריך הרבה משמעת עצמית למהלך זה. יש לשים לב כי הריבית שנשלם על האשראי תהייה גבוהה מהריבית שנקבל מהפיקדון של הכסף. זו אינה פעולה כלכלית אלא הישרדותית ויש להתייחס להפסד הריבית כעל "ביטוח" לזמנים קשים.

יהודה משב. צילום שי גבריאלייהודה משב. צילום שי גבריאלי

לסיכום,

המצב המאתגר של המשק והבעייתיות הצפויה בהחזרי הלוואות ומשכנתאות בחודשים הבאים יגרמו לבנקים לעצור כמעט כליל מתן אשראי חדש למשק, והם אף ידרשו מחלק מהעסקים לצמצם את האשראי שלהם. לפיכך, כל עסק חפץ חיים חייב להתייעל בהוצאות שלו ולדאוג לגייס היום אשראי שישמש אותו בעתיד כשנצטרך. להזכירכם – אשראי מהבנקים לוקחים כשאפשר – לא כשצריך.

אשמח לעזור לכל עסק המעוניין בכך בבדיקה של מצב העסק וגובה האשראי הנדרש, ללא מחויבות וללא עלות.

יהודה משב, רו"ח

משב ושות', רואי חשבון ויועצים פיננסים

052-3875412

מייל: yehuda@mashav-cpa.com

אתר: www.mashav-cpa.com

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות