לקנות דירה או למכור? ההשפעה הקשה של הקורונה על שוק הנדל”ן

עורך דין ונוטריון גיא יעקב ויוסי שקד מחברת שקד נכסים בפאנל חשוב על שוק הנדל"ן בימים אלה ומה צופן העתיד. קצת מבהיל אבל יש אור בקצה המנהרה

השנה האחרונה לא הייתה מהטובות שידע המשק ובטח לא מהטובות שעברו על שוק הנדל"ן הישראלי. עורך דין גיא יעקב ויוסי שקד, הבעלים של שקד נכסים נדל"ן התארחו באולפן של ניוזים TV כדי לסדר לנו את הדברים בצורה שנבין. חלק יכאב  וחלק ייתן לנו קצת אור ושמחה. קבלו את התכנית שתסביר לנו עד כמה ההשפעה של הקורונה על הנדל"ן היום היא קריטית.

יוסי שקד, מה המצב של הנדל"ן היום?

באופן כללי ישנה השפעה מורגשת ומחלחלת, עצם העובדה שאני אומר שכמיליון או יותר איש לא עובדים יותר וגם העצמאים שלא נספרים אבל גם הם לא עובדים יותר, אז אין יש האטה בתנועה, יש כרגע בלימה עם ירידת מחירים וישנה השפעה גדולה מאוד, כרגע אנשים לא עטים ולא רצים לקנות.

איך אתם בתחום הנדל"ן מרגישים את זה?

בכמות העסקאות, כרגע כמות העסקאות נמוכה משמעותית, אנשים מאוד בררנים בכל מה שקשור לקניית דירה, זה כרוך בכך שהבנקים עצמם בודקים טוב טוב מי הלקוח, אם הוא עובד, אם העסק יחזיק בקורונה ואנחנו רק בתחילתו של תהליך.. אנשים כרגע עוד יכולים לשלם אבל בהמשך זה רק יהיה יותר קשה וקשה .

עו"ד גיא יעקב, איך אתם מרגישים את זה בתחום המשפטי?

אם נלך בציר הזמן של הקורונה בתחילת מאי, הייתה תחושה שהנה ניצחנו את הקורונה ואז הייתה השתחררות של עסקאות ואנשים שהחזיקו עוד במרץ ואפריל והשתחרר אז איזה שהוא שסתום, אבל אנחנו למעשה רואים עצירה מאוד רצינית שקרתה לפני הגל השני ואנשים שוב מתחילים לחשוב טוב מאוד אם זה הזמן לעשות עסקאות, העסקאות נעצרו כי אנשים מפחדים לקחת על עצמם התחייבויות כרגע, אז זה מורגש בצורה חזקה.

יוסי, מה אתה ממליצים לאדם שרוצה לקנות או למכור דירה?

הכל עניין של דחיפות, אם אתה צריך למכור את הדירה וקנית אז תמכור, לפי השוק, באותה מידה שתמכור בזול יכול להיות  שגם תקנה בזול. המצב כרגע לא דומה למע"מ אפס או למחאה בחברתית, בכל המשברים האלה הייתה ירידה של 3%, הייתה צניחה רק פה שם, בסופו של דבר המחירים עלו עד שהגיע המחיר למשתכן, כרגע השוק לא דומה לשום דבר אחר, זה משבר שבו אנשים יושבים בבית ולא עובדים, לא מחאה ואנשים עובדים, זה לא דומה, זה לא אותו הדבר. אני מציע שאם אתה יכול למכור ולהישאר עם הכסף ביד יגיעו המציאות השוק ירד עדיין.

עורך דין גיא יעקב, מה אתה היית ממליץ?

אני חושב שהעסקאות שאנחנו נראה בעתיד הקרוב אלו הן עסקאות שחייבות להתבצע, אנשים שחייבים למכור חייבים לקנות, הם חייבים לעשות איזה שהוא מהלך,יש הרבה עסקאות שהן בהמתנה, להגיד לך בוודאות מה יקרה אח"כ אני לא יכול וזה רק ספקולטיבי, אף אחד לא יודע כמה השוק ירד ומתי השוק יתאזן בחזרה וזה לא במקום של עו"ד להגיד דברים כאלה. כן אני יכול להגיד לך וזה מתחבר למה שיוסי אמר- כן נראה בעתיד הקרוב עסקאות שחייבות להתבצע.

יוסי, אנחנו נכנסים לסגר שני לתקופה מאוד קשה, איך אתה רואה את העתיד?

עצוב מאוד, אני עם קשה עורף, אנחנו יודעים לעקוף תורים אנחנו יודעים להסתכל על שלט עצור ולקבל אותו בגדר המלצה, אנחנו לא יודעים לכבד חוקים בשום צורה ובשום מקום, גם פה את החוק הפשוט של לשים מסכה אנחנו לא מכבדים, הגל הזה, הסגר הזה הולך לרסק הרבה מאוד עסקים ועצמאים שיתרסקו, אני לא מדבר על כאלה שלא ימצאו עבודה, זה לא דומה לכלום, קשה מאוד כרגע לדעת, לדעתי הגל השלישי  יגיע גם כן, כי אנחנו מדינה של יודעים לכבד חוקים וזה מצב שלא הולך להיפתר בקרוב. לאנשים אין כסף בכיס, אנשים חזרו הביתה להורים כי אין להם כסף, אנשים שזכו במשתכן משכירים כי הם לא יכולים לשלם את הועד בית, את הארנונה ואת המשכתנא הולכים לגור אצל ההורים או משכירים דירה זולה יותר בשביל לקבל שכירות גבוהה יותר. אנחנו בתקופה הכי קשה שמדינת ישראל ידעה, מי שחי היום באשליה שהכל בסדר, כרגע אם לא נהיה ממושמעים סגר לא יעזור, רק משמעת, אנחנו מול כל העמים הכי פחות ממושמעים.

גיא, איך אתה רואה את העתיד?

למעשה אין ברירה, ברגע שהשוק לוקח אנשים אחורה, אנשים מפוטרים יוצאים לחל"ת, עצמאים שמכניסים פחות, ברור שאנשים הולכים לבעיות משפטיות, חשוב לציין שהמדינה רואה את זה ונותנת כבר עכשיו פתרונות למצבים האלה, אפשר לקחת משכנתאות והלוואות, אך אין פתרונות לכולם וחלק יתדרדרו לבעיות משפטיות.

צפו בראיון המלא בסרטון המצורף

גיא יעקב ויוסי שקד. צילום ניוזיםגיא יעקב ויוסי שקד. צילום ניוזים
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות