אחסון בטוח- תרופות ותכשירי קוסמטיקה. טור חשוב מאת חגית מסד, רוקחת קלינית בשירותי בריאות כללית, מחוז חיפה וגליל מערבי

האם רצוי לשמור תרופות במקרר? מתי עדיף לשמור תרופה באריזה המקורית? האם תכשירי הגנה מהשמש חסינים לחום? אם שכחנו את התרופה ברכב מה עלינו לעשות?

עם עליית הטמפרטורות והלחות הגבוהה, רבים שואלים על הדרך הנכונה והבטוחה לאחסן ולשמור תרופות. אימוץ שיטות אחסון טובות והמתאימות ביותר לכל מוצר תמנע סיכונים פוטנציאלים ותגביר את יעילותן.

חגית מסד רוקחת קלינית בשירותי בריאות כללית, מחוז חיפה וגליל מערבי, מסבירה ומנחה כיצד לאחסן תרופות ותכשירי קוסמטיקה בחודשי הקיץ, בבית, ברכב ובתיק הנסיעות.

 

מהי הצורה הטובה ביותר לאחסן תרופות?

מומלץ לאחסן תרופות באריזתן המקורית, שכן על האריזה מוטבעים שם התרופה ותאריך התפוגה של התרופה. כמו כן, הדבר ימנע בלבול בין תרופות שונות הנבדלות אחת מהשנייה באריזתן.
אריזת התרופה שומרת גם על הרכב התרופה מפני אויר ומפני אור.

 

היכן כדאי לאחסן תרופות בבית?

מומלץ לאחסן תרופות במקום קריר (בד"כ עד 25 מעלות) ויבש, רצוי בארון גבוה , הרחק מהישג ידם של ילדים קטנים. יש להימנע מאחסון תרופות בחדר האמבטיה שכן מדובר בסביבה לחה וחמה שעלולה לפגוע בהרכב התרופות.
בנוסף, יש להרחיק את התרופות ממקור חום (למשל תנור או כיריים) וממקור אור ישיר, כמו חלון למשל.
באופן כללי ניתן למצוא את הוראות האחסון הספציפיות לכל תרופה על גבי אריזתה וגם בעלון לצרכן המצורף. כדאי לקרוא בעיון ולנהוג על פי ההוראות המצורפות.

 

האם כדאי לאחסן את התרופות במקרר?

תרופות שמיועדות להישמר בקירור, מסומנות באופן ברור ויש לשמור אותן במקרר, רצוי לא בדלת המקרר בגלל שינויי טמפרטורה תכופים ואין לאחסן במקפיא.
תרופות אחרות, לא כדאי לשמור בקירור אם אין הוראה ברורה לכך. לעיתים גם טמפרטורה נמוכה עלולה לגרום לשינויים בהרכב התרופה ולפגוע ביעילותה.
בכל מקרה, אחסון תרופות במקרר לא מאריך את תוקפן מעבר לתאריך הנקוב.
דוגמא לכך – סירופ אקמולי למשל. אם נבחן את אריזת המוצר נראה אזהרה ברורה שאין לאחסן את התרופה בקירור. הורים רבים מאחסנים סירופים שונים לשיכוך כאב במקרר ולכן חשוב להקפיד לקרוא את הוראות האחסון הנכונות.

 

האם ניתן להשאיר תרופות ברכב לזמן קצר?

בימי הקיץ החמים, הטמפרטורה ברכב עלולה להיות גבוהה מאוד (כ70-80 מעלות). חום קיצוני עלול לגרום לריאקציות כימיות ובכך לפגוע בהרכב התרופה, להפחית מיעילותה ובמקרים מסוימים אף לגרום לנזק ממשי. ישנן תרופות מסוימות , שכל שינוי קטן במינונן עלול לפגוע באיזון המטופל, כמו למשל תרופות ללב, תרופות לאפילפסיה, הורמונים מסוימים ועוד. לכן, אם יפגע הרכב התרופה, הדבר עלול להשפיע באופן חד על המטופל. יש להימנע מהשארת התרופות ברכב, גם אם זה לזמן קצר.

 

ואם בכל זאת שכחתי את התרופה ברכב מה עלי לעשות?

לא ניתן לבחון את השפעת החום על התרופה ולכן במקרים כאלה, מומלץ להשליך את התרופה לפח המיועד להשמדת תרופות ולהצטייד במרשם חדש.

 

אילו תרופות יש לשמור במקרר?

תרופות שמיועדות לאחסון בקירור מסומנות בהתאם, ונכתב עליהן כי יש לאחסן את התרופה בטמפ של 2-8 מעלות. בין התרופות הנ"ל ניתן למצוא תרופות מסוימות לטיפול בסוכרת, כמו אינסולין או תכשירים אחרים הניתנים בהזרקה, תרופות ביולוגיות שונות המשמשות לטיפול בדלקות פרקים, קרוהן, פסוריאזיס וכו', תרופות אונקולוגיות שונות, סוגי אנטיביוטיקה שונים לאחר מיהול, חלק מהתרופות שנרקחו במעבדה, כמו סירופ אומפרזול, ועוד.

 

מה לגבי אחסון התרופות בטיסות?

תרופות שאנו לוקחים איתנו לטיסה, כדאי לאחסן בתיק היד ולא במזוודה. גם בבטן המטוס ייתכנו שינויי טמפרטורה קיצוניים, שעלולים לפגוע בהרכב התרופות. בנוסף, ישנה לעיתים הגבלה על נפח נוזלים שניתן להעלות לטיסה ולכן יש לבדוק שתכולת התרופה אינה חורגת מהמותר.

 

מה לגבי תכשירים קוסמטיים?

גם תכשירים קוסמטיים שונים, איפור או תכשירים להגנה מהשמש למשל עלולים להיות רגישים לחום. תכשירים קוסמטיים עלולים להיפגע, תכולתם עלולה להשתנות בצבעה, בהרכבה או במרקמה ולכן כדאי לאחסנם במקום קריר ויבש, בדומה לתרופות. תכשירים להגנה מהשמש לא כדאי להשאיר ברכב, כי יעילותם עלולה להיפגע.

לסיכום, יש לבחון היטב את ההוראות המצורפות בעלון או על גבי האריזה, ובכל מקרה שהמידע אינו זמין או שאין אנו בטוחים, מומלץ להתייעץ עם רוקח.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות