איש של אנשים: תערוכת ציורים חדשה של הצייר יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91, חיפה

"הרומנטיקה והחושניות בציוריי גורמות לי להריח את היין, הסיגר או המזוודה בדיוק כפי שאני מריח את הריח של צבע השמן והטרפנטין" כהן זרנקין

באווירה של מסעות ג'אז ויין בעולם הגדול, נפתחה החודש תערוכה חדשה של הצייר יוסי כהן זרנקין שתציג עד סוף מרץ את המפגשים השונים שלו לאורך השנים עם עולם היין, בערב השקת התערוכה המכובד גדשו את הגלריה בקיבוץ גלויות 91, חיפה. המקסימה עשרות רבות של חובבי אומנות. הערב נפתח בדברי פתיחה של האוצרת, הציירת ובעלת הגלריה ענת הרגיל והמשיך בשיח ספונטני עם האמן. את הערב ליוותה להקת הג'אז Tuesday Jazz Maxtet, בהרכב חיפאי אמיתי ומיוחד. הגלריה ממוקמת מבנה ישן מלפני קום המדינה, ששוחזר ושופץ ובתוכו חללים חללים המשמשים לתצוגה באווירת חיפה העתיקה וגם עם תפריט חלבי עשיר ויינות טובים, המאפשרים ליהנות מבילוי ותרבות. המקום מציע תכנית תרבות חודשית ומגוונת. על התערוכה נאמר שמי שלא ראה את התערוכה הגדולה של יוסי כהן זרנקין בתיאטרון ירושלים בתקופת פסטיבל ישראל שווה לו ההצצה לסגנון ההיפר ריאליסטי ולפורמטים גדולים במיוחד שמציג לנו האמן החיפאי.

התערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזים

יוסי כהן זרנקין דור ששה עשר בארץ יוצא שפרעם היהודית אולי נצר לכהני הסנהדרין שיישבו את העיר הוא לפני הכול איש של חברה ותרומה התנדבותית לקהילה. הוא משמש כ 15 שנים יו"ר הוועד המנהל של עמותת בית שבתי לוי והיחידה לשלום הילד וכן יו"ר אגודת ידידי מרכז רפואי לין מזה כ 20 שנים. את השם זרנקין אימץ כבדרך אגב, לאחר שבשנת 1989 הוציא לאור את ספר שיריו השלישי, וביקש מן הציירים עבודיה אל קרא ומנשה קדישמן לאייר את כריכתו. השניים ייעצו לו בחום שיוותר על ה'כהן' ויאמץ שם חדש, אמנותי ומקורי יותר. "כהן" זה כמו 'חלבי' אצל הדרוזים, אמר לו אל-קרא, יש מאות כאלה מי יזהה אותך בכלל?" יחשבו ביחד והחליטו על 'זרנקין'.

מאז שיוסי זוכר את עצמו הוא מצייר. ציוריו לאורך השנים מצביעים על חוסר שקט פנימי שנבע מתוך תשוקה להתנסות בציור בהשפעת דמויות מובילות לאורך חייו. בילדותו ובנעוריו היו אלה רישומים אדריכליים של בנייני אבן בירושלים. במהלך לימודיו בבית הספר התיכון "ליאו בק" בחיפה, היה זה המורה והצייר החיפאי עמנואל סלע שהשאיר עליו את חותמו. בשנות ה80 פגש במעלות את הצייר דוד נבות, בן דורם של יוסף זריצקי, סטימצקי, ראובן רובין וציונה תג'ר, נבות לימד אותו טכניקות ציור ושימוש בצבע, ובהשפעתו צייר בסגנון אקספרסיוניסטי מופשט. השפעה מיוחדת על עבודותיו הייתה לצייר אורי לסר, שחי בברלין ומת לפני מלחמת העולם השנייה.

לפני כעשר שנים החל לצייר בסגנון "היפר ריאליסטי" כשנחשף לעבודותיהם של הציירים עולי חבר העמים. ה"היפר ריאליזם" נולד בשנות ה-70 של המאה ה-20. יוסי מתייחד בשילוב של אתגר טכני, ריכוז, נאמנות לאובייקט המצויר, פיענוח עבודת המצלמה שהיא מקור לרבים מציוריו ולדבריו אף מקור לשלווה בלתי נדלית במהלך העבודה בסגנון הזה. כהן-זרנקין מצייר בשמן; אף שהוא נעזר תכופות בצילומים, לעיתים הוא מצייר ישירות את האובייקט הניצב מולו מתוך התבוננות כמו בציורי הדומם של מאות שעברו. הציור בשמן מעניק לציוריו תחושב של חום ואינטימיות.

התערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזיםהתערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזים

יוסי בחר לצייר בקבוקי יין, גביעים, ארגזים, סיגרים, מזוודות באופן מושלם, אך נושאי משנה כמו קיר, ריצפה או שולחן המשמשים כרקע, מחוספסים. זו הצהרה בלתי אמצעית לגבי החשיבות הנושאים בציוריו. הדגש הוא על הקומפוזיציה, מבנה היצירה והנאמנות לחוויה החזותית. הוא מעיד על עצמו כי כל חייו צייר בסגנון אימפרסיוניסטי ומשיכות המכחול הן חלק ממנו. גם כאשר בוחר לצייר בסגנון היפר ריאליסטי הוא משלב מוטיבים שמייחדים את השפה האישית שלו.

ב"1985", הוא מספר, "רכשתי לציון הולדת בנותיי התאומות , בקבוק יין מן הבקבוקים הראשונים של יקבי רמת הגולן. מאז צברתי אוסף גדול של בקבוקי יין ישנים. מזה שנים אני חבר ב-'מועדון היין והסיגר'. פעמיים בשנה טסים לחו"ל, מבקרים ביקבים, טועמים יינות מיוחדים. בנסיעותיו האחרונות לשאטונף דה פאפ בצרפת ולפיאמונטה באיטליה, נתקלתי באוסף בקבוקי יין ישנים של היקב, הורדתי אותם וצילמתי. חבר ישב על ספסל בחוץ עם סיגר וגביע יין. צילמתי אותו. צילמתי את היקבים הכרמים והגפנים, וכששבתי לארץ. התחלתי לצייר."

אם כך, אסופת העבודות, שבה שפה אישית מהודקת של האמן, עוסקת בתיעוד הפנאי של אחוות הגברים אליה משתייך יוסי כהן-זרנקין. לאחווה זאת אטריבוטים המייחדים אותה, לאור העיסוק המשותף. את האייקונים האלה מתעד יוסי. החוויה המשותפת כוללת את המסע, את היין על סוגיו השונים, כלים הכרוכים בשתייתו, וכמובן סיגרים. היעדרם של המשתתפים בולט, אך הם נוכחים-נפקדים, בנוכחות גברית שקטה אך משמעותית, הכוללת גם פלטת צבעים כמו מעושנת, בה שקט ואינטימיות.

התערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזים

יוסי כהן זרנקין לניוזים צפון: "אהבתי את המקום מהרגע הראשון, מדובר בתערוכת יחיד אינטימית ושונה ממה שהורגלתי. המקום והאוירה נותנים לציורים גוון אחר ואני לא מפסיק לקבל הדים גם ממבקרים שלא היו בפתיחה. בגלל שאני איש של אנשים אהבתי מאוד את הקרבה והמגע לקהל, התרגשתי מאוד מהשיח הספונטני שהיה בפתיחה ואני ממש ממליץ על המקום המבורך הזה שנפתח בעיר שלנו. אני מודה למבקרים הם תמיד נותנים את הכוח להמשיך, ליצור ולהציג."

יש לי בראש את הנושא הבא?

"כן. כנראה שזה יהיה ״נוף מהחלון״. אני מצרף ציור."

 

'מסעות יין'

ציורי שמן על בדי קנבס בסגנון היפר ריאליסטי

יוסי כהן זרנקין

לפרטים נוספים באתר גלריה קיבוץ גלויות 91

התערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזיםהתערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזים
התערוכה של יוסי כהן זרנקין בגלריה בקיבוץ גלויות 91. צילום ניוזים
נוף מהחלון. יוסי כהן זרנקיןנוף מהחלון. יוסי כהן זרנקין
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות