חברות השליחויות למסעדות – חבל הצלה או חבל תלייה?

מצד אחד, המסעדות מפורסמת באתר חברות השליחויות, לא נדרשת להחזיק מערך שליחים יקר והצרכן מרוצה, מאחר ויש לו מגוון רב לבחירה וההזמנה מגיעה אליו תוך זמן קצר. מצד שני, חברות השליחויות מנצלות את גודלן ומחייבות את המסעדה בעמלה שנעה סביב ה- 27% ממחיר המנה ומסעדה שתוותר על התקשרות זו, תחווה ירידה של עשרות אחוזים במחזור. רו"ח יהודה משב בטור חשוב לכל בעל עסק- האם שווה להשתמש בשירותי חברות השליחויות או שמא מדובר במלכודת דבש קטלנית?

בשנים האחרונות חל גידול בהזמנת משלוחי מזון ממסעדות, בין אם לעסקים במהלך היום ובין אם לצרכנים פרטיים בביתם. למסעדות לא משתלם להחזיק מערך שליחים יקר (שעובד חזק בשעות הצהריים ופחות בשאר שעות היום) וכך לנישה הזו נכנסו מספר שחקנים, אולם ישנם שניים השולטים כיום בענף: חברת וולט וחברת תן-ביס (להלן – "חברות השליחויות").

חברות אלו מאפשרות לצרכן להיכנס לאתר האינטרנט שלהן, לבחור מסעדה רצויה ואת המנה הנחשקת ולבצע את ההזמנה. הלקוח משלם לחברות השליחויות ישירות באתר, ההזמנה נשלחת למסעדה והשליח של חברת השליחויות מגיע לאסוף אותה כשהיא מוכנה.

לכאורה, נשמע סידור נוח למסעדה, שמפורסמת באתר חברות השליחויות ולא נדרשת להחזיק מערך שליחים יקר ובנוסף, הצרכן מרוצה, מאחר ויש לו מגוון רב לבחירה וההזמנה מגיעה אליו תוך זמן קצר. החברות הנ"ל גדלו לממדים כאלו שאף מסעדה אינה יכולה לוותר על שירותיהן. מסעדה שתוותר על התקשרות זו, תחווה ירידה של עשרות אחוזים במחזור. מאידך, חברות השליחויות מנצלות את גודלן ומחייבות את המסעדה בעמלה שנעה סביב ה- 27% ממחיר המנה (מדובר בעמלה ממוצעת, ככל שהמסעדה גדולה יותר או שהמסעדה שייכת לרשת מסעדות- העמלה קטנה).

נשאלת השאלה, האם שיעור ממוצע של עמלה כזה הינו לגיטימי או בעצם פוגע קשות ברווחי המסעדה?

להלן טבלה המראה את אחוז העמלה של חברות השליחויות מהמחזור הכולל של המסעדה. הנחות היסוד הן שמחזור המסעדה החודשי הינו בסביבות 500,000 ₪ וכי מדובר במסעדה בזכיינות שבה המנה הממוצעת הינה סביב 50-100 ₪:

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות