בחזרה לעבר: האם הרגולציה בעולם התיווך תעבור ותחזיר את המצב לתקופה שבה כל אחד יכול היה לעסוק בתיווך, כולל מורשע בפלילים?  

עורך דין גיא יעקב ועודד צידון יו"ר החטיבה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן בישראל ומנכ"ל חברת קלר ויליאמס בישראל, מתארחים אצל בני יזרעאל באולפן ניוזים טיוי בדיון בנושא החם. עו"ד יעקב: "משרד המשפטים שם דגש על העניין של להעלות את הרמה, להעלות את הרף ולא לגרום לכך שכל אחד שרוצה יכול להיות מתווך. ממצב של החמרה ועליית רף לבטל את הרף לחלוטין, זה מצב שהוא מאוד מאוד חריג בעיניי."

חוק המתווכים שחוקק לפני כעשרים וחמש שנה עומד בסכנת ביטול במידה והצעת הרגולציה של משרד המשפטים תתקבל. המעבר מתקופה של חאפרים עד שנות התשעים לעולם מסודר שעובד גם בימים אלה, נראה כמו עומד להתעקם שוב לעולם שבו כל מוכר בחנות או אפילו מורשע בפלילים יכול לעבוד כמתווך ללא צורך ברישיון. עורך דין גיא יעקב ועודד צידון יו"ר החטיבה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן בישראל ומנכ"ל חברת קלר ויליאמס בישראל, מתארחים אצל בני יזרעאל באולפן ניוזים טיוי בדיון על מצב עולם התיווך בתקופה שלפני חוק המתווכים וכיום ומה יקרה במידה והרגולציה שמבקש משרד המשפטים לעשות תעבור.

עו"ד גיא יעקב, עולם התיווך עובר טלטלה בכל הנושא של הרגולציה. אתה יכול להסביר לנו על זה קצת?

כשמדברים על רגולציה מתכוונים מה הם דרישות החוק ביחס לעמידה בתנאים כדי שאתה תוכל להיות מתווך נדל"ן. אם מסתכלים היום במה מדובר בחוק המתווכים אז הוא זה שבעצם קובע את התנאים הדי בסיסיים שכל מי שעומד בהם יכול להיות מתווך נדל"ן בישראל- אתה צריך להיות מעל גיל 18 בלי עבר בעייתי, כלומר בלי עבר פלילי משמעותי ובלי עבר של פשיטת רגל ודברים כאלה ואתה צריך לעמוד בבחינות של משרד המשפטים של רשם המתווכים שהוא חלק ממשרד המשפטים ושקובע את נוסח הבחינות. ניגשים לבחינה בכמה מועדים בשנה וכל מי שעומד בכל תנאי הסף של הבחינה למעשה רשאי לעסוק במקצוע, זה הרגולציה של מתווכי הנדל"ן כפי שהיא כיום.

ומה השינויים שמתכוונים לבצע בנושא?

מדברים על זה כרגע, זה עוד לא משהו שנכנס לתוקף, אבל יש תוכנית שנובעת מדרישות של האיחוד האירופי על הפחתת הרגולציה במדינת ישראל וזה בא לידי ביטוי בכל מיני תחומים, בתחום של מתווכי הנדל"ן למעשה מבקשים לבטל את כל הרגולציה לחלוטין, כך שכל בן אדם שמעוניין לעסוק בתיווך נדל"ן יוכל לעסוק בו בפועל בלי שום דרישה מקדימה, שזה די דומה למצב שהיה לפני שנת 1996, לפני שחוק המתווכים נכנס לפועל. מה הסיבה שמלכתחילה חוקק חוק המתווכים? עקב בעיות רבות שנבעו כתוצאה מכך שלא ידעו כל כך מה הם עושים וגרמו להמון נזקים אז החליטו לבוא ולקבוע בחוק רגולציה מסוימת בכדי להפחית את התקלות המשפטיות, מדובר בנושאים מאוד רגישים בנושאים של נדל"ן ומעורב בזה המון כסף. למעשה מבקשים להחזיר את המצב כמו שהיה לפני שנת 1996.

עו"ד גיא יעקב ועודד צידון. צילום ניוזיםעו"ד גיא יעקב ועודד צידון. צילום ניוזים

עודד, אתה מייצג 23 אלף מתווכים. אתם מתנגדים לרגולציה?

כן. אנחנו מתנגדים. כזכור, חוק המתווכים שיצא בשנת 1996 יצא בעקבות העלייה מרוסיה שהחלה והיו הרבה מאוד עולים שהגיעו והיו המון מתווכים שעשו שם דברים לא טובים וגרמו לנזקים רבים לאותם אנשים שלא ידעו לקרוא עברית ולא ידעו את כל החוקים, כך שהעולים קנו דירות והמתווכים גרמו להם לבעיות, לדוגמא, בחתימה על זיכרון דברים או במחירים- ולכן יצא חוק המתווכים! גם היום אחרי כל השנים האלה אנחנו מקפידים ואומרים שהמתווכים צריכים להיות מקצועיים ואף צריך לעשות ההיפך- להחמיר את הרגולציה- לעבור מבחנים ולעבור קורסים ולתת יותר מקצועיות. פתאום אנחנו נתקלים בדברים הזויים של משרד המשפטים שאומרים שאנחנו רוצים להוריד את חובת מבחן המתווכים, כך שלמעשה כל אחד שרוצה לעסוק בתווך יכול, אם זה נהג מונית או בעל קיוסק או כל מיני אנשים אחרים, אתה פשוט מאוד משלם אגרה לרשות המתווכים במשרד המשפטים ואתה מתווך מה שאומר שגם אנשים שהם פליליים, פדופילים ואלף ואחד דברים אחרים יכולים לעסוק בתיווך. אנחנו מאוד מתפלאים כי בעולם, חוץ מאשר מדינה אחת או שתיים, כולל בארה"ב מקשים ועושים יותר מבחנים ועמידה בכל מיני תנאים על מנת להעלות את הרמה המקצועית, כי בכל זאת צריך לזכור דבר אחד- קניית דירה זו העסקה הכי גדולה שאדם עושה בחייו, אם הוא מקבל עזרה לא נכונה או ייעוץ לא נכון הוא יכול להפסיד הרבה כסף שלא יחזור אליו.

עורך דין גיא יעקב. צילום יעקב רביבועורך דין גיא יעקב. צילום יעקב רביבו

עורך דין גיא יעקב: "אני רוצה לחדד נקודה, אנחנו שמים לב למגמה של ההחמרה כבר עכשיו, אם אתה תיקח את בחינות המתווכים שהיו לפני 15 שנה ותשווה אותם לבחינות של היום, תגלה שהבחינות היום הן הרבה יותר קשות, משרד המשפטים שם דגש על העניין של להעלות את הרמה, להעלות את הרף ולא לגרום לכך שכל אחד שרוצה יכול לבוא ולהיות מתווך. ממצב של החמרה ועליית רף לבטל את הרף לחלוטין, זה מצב שהוא מאוד מאוד חריג בעיניי.

לראיון המלא- צפו בסרטון המצורף לכתבה.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות