הקניונים סגורים, שלטי מכירה על חלונות חנויות הרחוב ומיליוני מטרים עומדים להשכרה, מה יהיה עם שוק הנדל"ן המסחרי בתקופה הקרובה?

"אני  מקווה שזה לא יגיע למצב כמו שהיה בשנים 1999- 2000 שאנשים השכירו משרדים בתמורה לזה שהדייר ישלם את הארנונה והניהול כשהשכירות היא בחינם." עורך דין גיא יעקב ועודד צידון יו"ר החטיבה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן בישראל ומנכ"ל חברת קלר ויליאמס בישראל, מתארחים באולפן ניוזים טיוי בדיון על מצב הנדל"ן המסחרי בעתיד הקרוב

מיליוני מטרים של נדל"ן מסחרי נבנו לאחרונה, הקניונים סגורים וחנויות הרחוב מוצעות למכירה, לאן פנינו מועדות? מדינת ישראל נמצאת כעת בסוף הסגר השני ותחילת היציאה לשגרה עד כמה שניתן. עורך דין גיא יעקב ועודד צידון יו"ר החטיבה המסחרית בלשכת מתווכי הנדל"ן בישראל ומנכ"ל חברת קלר ויליאמס בישראל, הגיעו להתארח באולפן ניוזים טיוי על מנת לספר לנו על המצב ומה ניתן לעשות כעת עם הנדל"ן המסחרי במקרי קנייה או מכירה. 

עודד, מה המצב של הנדל"ן המסחרי בישראל כיום? מה קורה עם מיליוני המטרים של נדל"ן מסחרי שנבנו לאחרונה?

מה שקורה היום זו תופעה מעניינת כי אנחנו נמצאים ממרץ במספר משברי קורונה ומספר הסגרים, בנובמבר בשנה שעברה הנדל"ן העסקי מסחרי היה בשיאו, הדרישה לחנויות, למשרדים ולשטחי מסחר היו בשיאם ולכן חברות הבנייה נכנסו לבנייה מאוד מואצת ויש כרגע הרבה בניינים שנמצאים בשלבי בנייה. מה שקרה זה שהקורונה שינתה את השוק ואת ההערכות שלנו שאנשים לא יעבדו מהבית ולא יהיו מוכנים להיות עם האישה והילדים בגלל הריכוז שהם צריכים, חשבנו שאנשים מחפשים את הקהילה לעבוד בה, אבל הכל השתנה, הרבה חברות עברו לעבוד מהבית ואנחנו כבר לא רואים את זה כתופעה חולפת, ושאחרי החיסון יחזרו לעבודה אלא בחשיבה  שהחברות חוסכות הרבה מאוד כסף וכל עוד החברה לא נפגעת זה מצוין בשבילם. אני מייעץ להרבה חברות, למשל חברת צ'ק פוינט. שיושבת על 120 אלף מטר, נמצאת ב 20% תפוקה, זה אומר ש 40 אלף מטר לא מנוצלים ועובדים יושבים בבית והחברה משלמת שכירות, ארנונה, ניהול וניקיון שזה עשרות מיליוני שקלים חיסכון פלוס רכבים שלקחו מאותם עובדים ולכן אנחנו צופים שהמשבר של מגדלי המשרדים ימשיך וכמובן שהמחירים יורדים. אני  מקווה שזה לא יגיע למצב כמו שהיה בשנת1999- 2000 שאנשים השכירו משרדים בתמורה לזה שהדייר ישלם את הארנונה והניהול כשהשכירות היא בחינם. גם חברות גדולות, חברות הייטק גדולות, שזה העיקר השוק שלנו, חברות כמו פייסבוק וגוגל הודיעו שעד יוני 2021 הם לא מחזירים את העובדים למשרדים וכך יצא מצב שכרגע הם מקפיאים עד יוני 21 את השכירות. כמובן שהחברות התחייבו כלפי בנקים ויש הרבה הוצאות עסקיות ולכן המצב בתחום של המשרדים הוא לא טוב.

ומה קורה בעסקים הקטנים? חנויות הרחוב שרואים עליהם להשכרה או למכירה והחניות שבתוך הקניונים אפילו החברות הגדולות, מה קורה עם זה קדימה?

בבדיקות וסקרים שאנחנו עושים יש את הקניונים ואת חניות הרחוב. הקניונים כרגע הם במצב של סגירה, כרגע הם סגורים ואין תנועה של לקוחות וקהל, כל חודש שעובר גורם לאותו בעל הזיכיון או החברה להפסיד הרבה מאוד כסף, גם בעובדים וגם בהוצאות גדולות,לכן גם אם יפתחו בחודש חודשיים הקרובים ההפסדים הם מאוד גדולים ולא כולם ירצו להמשיך בתחום הזה.
בנושא של חנויות הרחוב, במקומות כמו בתל אביב, ברמת גן וכו', במקומות האלה שפעם אי אפשר למצוא מקום פנוי רואים תנועה פחותה והרבה חנויות יצאו להשכרה. בנוסף, דבר מעניין שראינו לפני הקורונה ועכשיו עוד יותר, הקנייה ברשת האינטרנט, הכי קל להיכנס לאתר אינטרנט ואנשים מזמינים והתרגלו לזה, לכן המצב של החנויות, גם כשיחזרו, קשה והרבה מאוד קניונים וחנויות יצטרכו להיסגר. עוד נקודה אחת, החברות שמחזיקות את הקניונים חייבות לבוא לקראת החנויות כי השוכרים לא יכולים לשלם, הם חישבו את כל השכירויות לבנקים והיום כל השווי של אותם קניוני מפלצות ירד וזו גם בעיה מאוד גדולה בדיווחים לבורסה ולשווי של אותם חברות. לעומת זה, תחום הלוגיסטיקה פורח, היה מכרז לפני כחודש בחבל יואב והמחיר קפץ פי כמה וכמה ממה שהמדינה והמינהל ביקשו, כי כולם הולכים ללוגיסטיקה, הרשתות שמוכרות ברשתות החברתיות צריכות את הלוגיסטיקה הזו ולכן נבנים הרבה מאוד מחסנים. יש מספר איזורי מרלו"גים בארץ, שוכרי הקצה רוצים קירבה לכבישים, כביש6 , כביש 2 ונתיבי איילון וכבישים שקרובים לאזורים, שטחי פריקה וטעינה.

עודד צידון ועו"ד גיא יעקב. צילום ניוזיםעודד צידון ועו"ד גיא יעקב. צילום ניוזים

עו"ד גיא יעקב, מה השוני בפעילות בין נדל"ן מסחרי לנדל"ן פרטי?

כשבן אדם חושב על איזה שהוא אפיק השקעה והוא יכול לבחור בין נדל"ן מסחרי לנדל"ן פרטי, הוא בראש ובראשונה צריך ללמוד את נושא המיסוי, אם אנחנו לוקחים רכישה של נדל"ן מסחרי ולא משנה מאיזה סוג, אז החוק קובע מס רכישה אחיד של 6%, לא משנה איזה זכות במקרקעין אתה רוכש כל עוד זה לא נדל"ן פרטי כמו דירת מגורים יש עולם שלם של תחשיבי מיסוי והטבות מיסוי. דירת מגורים מזכה, יש הרבה מקרים פטורים ממיסוי כזה או אחר, התחשיבים הם שונים לחלוטין. נדל"ן מסחרי דורש מהמשקיע להוציא חשבונית וצריך לקחת את זה בחשבון. אם אני אצטרך לתמצת לשורה תחתונה ה'כלל אצבע' אומר שנדל"ן מסחרי בדרך כלל דורש יותר התעסקות מצד המשקיע, מצד שני התשואה היא בדרך כלל יותר גבוהה.

מה צריך לעשות עסק קטן שלא עומד בכספים שהוא חייב בתקופה הקשה שאנו נמצאים בה?

אם אנחנו מדברים על סכומים משמעותיים שבן אדם נכנס להתחייבויות ולא יכול לעמד בהם וגם אם הוא מימש את עצמו מבחינת נכסים שיש לו ועדיין לא הצליח לשלם את כל החובות, אני אומר, בצער רב, שבמצבים כאלה קשים, המסלול היחידי שנשאר הוא מסלול של חדלות פרעון, אין דרך אחרת לצאת מהמצב הזה.

עורך דין גיא יעקב. צילום יעקב רביבועורך דין גיא יעקב. צילום יעקב רביבו
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות