ניוזים בנדל"ן: בני יזרעאל מארח באולפן את עו"ד גיא יעקב המתמחה בתחום הנדל"ן על מנת שיעשה לנו סדר בכל הקשור לעולם התיווך

עו"ד גיא יעקב: "לא כל אחד יכול להיות מתווך, רק בן אדם שעבר את הבחינות של משרד המשפטים רשאי לעסוק בתיווך בפועל, אני אדייק את זה, רשאי לעסוק בתיווך ולקבל שכר."

עולם התיווך שהיה פרוץ במשך עשרות שנים, זכה בשנים האחרונות לניעור וניהול אכיפתי והפך מתחום פרוץ שמכיל מספר עצום של חאפרים ללא רישיון, ידע או הבנה לעולם מסודר שמתפקד היטב וכל אחד יודע את מקומו ואת יכולתו, יתרונותיו וחסרונותיו אל מול הקולגות. רבים מבקשים כיום להצטרף לעולם התיווך באופן מסודר ומכובד, מוציאים רישיון, מתנהגים, פועלים ומתלבשים בהתאם וכך התחום זוכה לכבוד ראוי. כמובן שבתוך הכלל ישנם יוצאים מן הכלל, לכן בני יזרעאל אירח באולפן ניוזיםTV את עו"ד ונוטריון גיא יעקב שמתמחה בתחום הנדל"ן והתיווך על מנת שיעשה סדר בדברים הקשורים לעולם התיווך.

עורך דין גיא יעקב, מה זה בעצם מתווך?

מתווך זה אדם שקיבל רישיון ממשרד המשפטים לעסוק בתיווך נדל"ן, לא כל אחד יכול להיות מתווך רק בן אדם שעבר את הבחינות של משרד המשפטים רשאי לעסוק בתיווך בפועל, אני אדייק את זה, רשאי לעסוק בתיווך ולקבל שכר. אתה יכול היום לתווך לחבר שלך דירה והוא יכול לקנות, כל עוד אתה לא מקבל שכר על העבודה שלך הכל בסדר, אבל ברגע שאת רוצה לקבל על זה כסף עבור אותה פעולת תיווך, זה השלב שבו אתה צריך רישיון.

אז למה צריך רישיון בעצם?

הרישיון הוא תולדה של חוק המתווכים שלמעשה יצא ב 1992 וחייב לראשונה במדינת ישראל כל אדם שרוצה לעסוק בתיווך להחזיק ברישיון, הסיבה שהמחוקק בישראל מצא לנכון לחייב אנשים שרוצים לעסוק בתיווך להוציא רישיון באה מאחר ונגרמו צרות רבות בגלל אנשים שלא היו מיומנים מספיק ומקצועיים מספיק ולא ידעו להבין למשל נכסי טאבו, אם יש בעיות מסוימות שרובצות על דירות מסוימות ואז קרה שאנשים נכנסו לעסקאות שסיבכו אותם. במשרד המשפטים הקימו בהתחלה איזה שהיא ועדה בה החליטו להקים חובת רישוי למתווכים כדי לוודא שמתווך שעוסק במקצוע יש לו רמה מקצועית נאותה לבוא ולספק ללקוח את השירותים המשפטיים שהלקוח צריך לקבל ממנו, לא ברמה המשפטית שהמתווך יבוא ויבצע פעולות משפטיות כי זה אסור למתווך לעשות לפי החוק, אלא שהוא יבין ברמה המעשית משפטית את התקלות שיכולות לקרות בעסקת המכר בין הלקוח לצד השני.

יש זכויות וחובות של מתווך כלפי הקונה?

בוודאי, לכל צד בעסקה יש זכויות וחובות. הזכויות של הלקוח לצורך העניין בראש ובראשונה היא לדעת כמה הוא אמור לשלם עבור אותה פעולת תיווך, יש טופס הזמנה שלקוח חותם עליו כבר במועד הצגת הנכס, כלומר עוד לפני שהוא רואה את הנכס ושם המתווך אמור לפרט באופן מפורט כמה הלקוח אמור לשלם, בין אם זו עסקת רכישה ובין אם זו עסקת שכירות.

גם למתווך יש חובות כלפי הלקוח, המתווך חייב לנהוג כלפי הלקוח בהגינות ובנאמנות וחייב לגלות ללקוח כל מידע רלוונטי שיש לו על הנכס, כלומר אם ידוע למתווך שיש לנכס מסוים צווי הריסה הוא חייב לגלות את זה ללקוח, הוא לא יכול להעמיד את האינטרס שלו לפני האינטרס של הלקוח.

לא כל אחד יכול להיות מתווך. צריך רישיון. צילום פיקסביי PIXABAYלא כל אחד יכול להיות מתווך. צריך רישיון. צילום פיקסביי PIXABAY

מה המקום של עו"ד בעולם התיווך?

עו"ד נכנס בשלב הראשון, מיד לאחר שיש הסכמה ראשונית על ביצוע עסקת מכר במקרקעין שאליה הביא המתווך את הלקוח, זו הנקודה שבה נכנס העו"ד לתמונה, הסיבה היא שכמו שהזכרתי לפני כן, למתווך אסור לעשות פעולות משפטיות, כלומר, למתווך אפילו לצורך העניין, אסור להחתים על זיכרון דברים או טופס הזמנה לרכישת דירה או טופס הצעה, או איך שלא קוראים לזה לכל אחד יש לו את השמות שלו לעניין הזה. כבר בשלב הזה עורך הדין נכנס לתמונה, בודק את הנכס מבחינה משפטית, מבחינה הנדסית, רואה שכל הנתונים תואמים למה שהלקוח מצפה וחושב שהוא מקבל ואז למעשה מגבש את החוזה לחתימה.

עו"ד גיא יעקב. צילום: יעקב רביבועו"ד גיא יעקב. צילום: יעקב רביבו

עו"ד ונוטריון גיא יעקב כתב ארבעה ספרים בתחום הנדל"ן, ביניהם הספר המקיף ביותר שנכתב בנוגע לרכישת נכסי מקרקעין נדל"ן מקבלנים ויזמים "הקודקס המקיף ליחסי קבלן רוכש נכס מקרקעין (דירה ונכס מסחרי)", וגם את הספר, ‘תיווך מקרקעין במשפט הישראלי’ שמסביר את כל מה שחשוב בעולם התיווך. הספר כולל סקירה היסטורית של דיני התיווך, טרם חקיקת חוק המתווכים ועד לימינו אנו, כמו גם סקירת הדין המצוי וגם הצעת הדין הרצוי במקרים מסוימים.

ניתן ליצור קשר עם עו”ד יעקב לשם קבלת ייעוץ ראשוני טרם התקשרות בעסקת מכר באמצעות משרדו, בטלפון 04-9920006

**צפו בראיון המלא בסרטון המצורף

עו"ד גיא יעקב מתארח באולפן ניוזיםTVעו"ד גיא יעקב מתארח באולפן ניוזיםTV
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות