בעל עסק: הכן עסקך לפגעי הקורונה. מה לעשות מיד כדי לשרוד?

לצאת מהקורונה. צילום פיקסביי PIXABAYלצאת מהקורונה. צילום פיקסביי PIXABAY

התנהלות מול רשויות המס:

בימים אלו של אי ודאות, ישנן דרכים נוספות להקטין תשלומים למוסדות המס ולשפר את תזרים המזומנים לעסק. להלן מספר דרכים:

  • זירוז הגשת דוח 2019 במקרה של החזרים–כיום, ניתן כבר להגיש דוחות מס לשנת 2019. אם צפוי לנו החזר מס בשנת 2019 אני ממליץ להזדרז ולהגיש את הדוח השנתי ולזרז את ההחזר.
  • בקשת פטור מניכוי מס במקור למי שאין פטור– לעסקים רבים במשק יש אחוז מסויים של ניכוי במקור. ניתן לפנות למס הכנסה בבקשה לקבוע לעסק פטור מניכוי מס במקור וכך לחסוך את תשלומי המס, במיוחד בעסקים בהם כרגע לא צפוי רווח או הרווח הינו נמוך מאוד.
  • דרישת מע"מ בגין ביטולי עסקאות– במצב השורר במשק, בעסקים רבים ישנם מקרים של ביטולי עסקאות. בעת ביטול עסקה על ידי לקוח, יש לדרוש חזרה את המע"מ ששולם בעת הפקת החשבונית ולא לחכות עם ההחזר. יש לשים לב לעמוד בהוראות מע"מ בנוגע לביטול חשבונית.
  • מעבר לבסיס מזומן–ישנם עסקים מסויימים שמוגדרים במע"מ שיכולים לשלם את המע"מ על בסיס מזומן (בעת קבלת התמורה). וכך לא לשלם את המע"מ מראש. יש להיוועץ עם גורם מקצועי אם גם בעסק שלך אפשר לבצע מעבר זה ולחסוך תשלום של המע"מ לפני קבלת התמורה וכך לא ל"ממן" את המדינה.
  • חובות אבודים–יש לבצע בדיקה של יתרות הלקוחות בעסק ולבדוק האם ישנן חובות אבודים שלא נוכל לגבות (העסק נסגר, הבעלים פשט רגל וכדומה). במקרה ויש חובות כאלו, יש להיוועץ עם גורם מקצועי כיצד לבצע זאת ולהקטין את הרווח למס ואת תשלומי המס.
  • הגעה להסדרים עם רשויות המס בגין חובות (כולל משיכות בעלים בחובה)– כיום, רשות המיסים מונחית לבוא לקראת הנישומים בכל דרך אפשרית (בדרכים שלא היו אפשריות לפני המשבר). מומלץ לפנות לרשות המיסים בגין כל חוב שיש לעסק ולנסות להגיע להסדר. אני סמוך ובטוח שכיום נוכל להגיע להסדר בתנאים עודפים ממה שהיה לפני ויהיה אחרי המשבר.
  • התאמת מקדמות למס למצב העסק– יש לבצע הערכה של רווחיות העסק ולראות האם המקדמות מותאמות לרווח הנוכחי של העסק. אם צריך להקטין או לבטל את המקדמות, יש לבצע זאת במיידי.
  • התאמת מקדמות לביטוח לאומי (לעצמאיים) למצב העסק– עצמאים משלמים מקדמות שנקבעו לפי דוחות המס של שנת 2018. יש לבדוק האם המקדמות הנוכחיות מתאימות להכנסה הנוכחית או שיש צורך להקטינן.

קורונה טיים. צילום פיקסביי PIXABAY

התנהלות בעסק עצמו:

  • שמירה על קשר עם לקוחות וספקים– יש לזכור תמיד כי משבר הקורונה יגמר מתי שהוא בעתיד. ביום שאחרי נצטרך לשוב ולהתקשר עם לקוחותינו ועם הספקים. יש להיות בקשר עם הלקוחות והספקים ולהגיע להסכם ברוח טובה על פריסת חובות ותשלומים כדי שנוכל להמשיך ולפעול לאחר המשבר.
  • ביטול מוצרים / שירותים לא רווחיים– יש לנצל את הירידה ברמת פעילות העסק לביצוע ניתוח מקצועי של קווי מוצרים ומגזרי פעילות ולבדוק את רווחיותם. פעילות או מוצרים שאינם רווחיים ניתן להפסיק את מכירתם לו להעלות את המחיר כדי שנגיע לרווחיות המתאימה.
  • ניתוח כל ההוצאות בעסק והאם ניתן להקטינם (הקטנת שכר לדוגמא)– יש לעבור על כל סעיפי ההוצאות במאזן הבוחן ולבדוק אילו הוצאות ניתן לבטל ואילו הוצאות ניתן להקטין את עלותם (כמו הקטנת שכ"ד בתקופת המשבר באמצעות מו"מ עם המשכיר וכדומה).
  • הקטנת שכר בעל השליטה –בחברות פרטיות בהן יש בעל שליטה, רצוי לבחון את גובה השכר אותו מושך בעל השליטה ולהתאים אותו למצב. הדבר נכון שבעתיים אם החברה, לאור המצב, נמצאת בהפסדים (מאחר וההוצאה אינה מקטינה כרגע את חבות המס).
  • עבודה מהבית או בדיגיטל– בעסקים רבים, לאור המצב, אין אפשרות לבצע מכירות בחנויות הפיזיות. במקרים אלו יש לשקול לסגור את החנות, המשרד או בית המלאכה ולחזור לעבוד מהבית עד יעבור המשבר. בנוסף, ניתן להגביר את הנוכחות בדיגיטל ולהעביר את עיקר המכירות לאון-ליין.
  • הפרשות להפסד בדוחות 2019 בגין השפעות הקורונה– במקרים מסויימים, תוך עמידה בכללים החשבונאיים ובהוראת המס, ניתן להכיר בהפרשה להפסד בגין הקורונה (שחלה בשנת 2020) עוד בדוחות 2019 וכך להקטין את חבות המס. במקרים אלו יש להיוועץ עם גורם מקצועי.
  • מתן לעובדים אישור שהם עובדים בעסק שהוגדר חיוני–המשך הולך לסגר כללי. רק עובדים חיוניים יוכלו להגיע למקום העבודה. יש לבדוק את העסק שלך מוגדר עסק חיוני או שהינך ספק מהותי של עסק חיוני ולדאוג לאישור לעובדים שהם עובדים בעסק חיוני וכך יוכלו להגיע לעבודה.

לסיום, יש לזכור כי המשבר הנ"ל עתיד להסתיים מתי שהוא. כל בעל עסק צריך לבצע את הפעולות הנ"ל כדי לשרוד. אולם במקביל, על בעל העסק להכין תוכנית עבודה ליום שאחרי כדי שתקופת ההתארגנות לאחר המשבר תהייה מינימלית.

 

יהודה משב. רו"ח. צילום שי גבריאלי

 

משרד משב ושות', רואי חשבון הינו משרד רואי חשבון וליווי עסקי לעסקים קטנים ובינוניים מכל תחומי המשק.

נגיף הקורונה גרם למציאות עסקית שלא ראינו באף משבר בעבר. עסקים רבים נסגרו או הקפיאו את פעילותם עד יעבור זעם, ישנם מאות אלפי שכירים מפוטרים ועובדים בחל"ת, ואנו לא רואים את הסוף.

במסגרת עזרה לעסקים אני מעניק לעסקים פגישת ליווי במשרד, ללא התחייבות וללא עלות, שבה ננתח את המצב הנוכחי של העסק ונראה איך אפשר לבנות תוכנית לצליחת המשבר הנוכחי.

בנוסף, אני באתר האינטרנט, הפייסבוק ובקבוצת הווטסאפ של המשרד מתפרסמים עדכונים וטיפים לעסקים באופן שוטף בכלל, ובתקופה מאתגרת זו בפרט.

הרגישו חופשיים להתקשר אלי בכל שאלה או הבהרה.

הטלפון שלי הוא 052-3875412

פייסבוק– "יהודה משב, משרד רואי חשבון"

ווטסאפ– "שאל רו"ח-משב יהודה רו"ח"

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות