ניוזים חמיםבריאות

מהי ההפרעה המסתורית שבעקבותיה נאלץ לפרוש השחקן ברוס וויליס?

ד"ר מרב חן, מומחה לנוירולוגיה ומנהל מינהלת אשדוד במחוז מרכז בכללית, מסביר על אפאזיה, התופעה ממנה סובל השחקן

שבוע שעבר הוציאה משפחתו של ברוס וויליס הודעה על פרישתו ממשחק, חשפה את מצבו הרפואי ופרטים על כך שהוא סובל מתופעה בשם אפאזיה. ד"ר מרב חן, מומחה לנוירולוגיה ומנהל מנהלת אשדוד, מחוז מרכז כללית מסביר על התופעה ממנה סובל השחקן:

אפאזיה מאופיינת בשיבוש שטף הדיבור ובהבנת הדיבור כתוצאה מפגיעה נוירולוגית בקליפת המוח בעיקר בחומר האפור של המוח. ישנם מספר סוגים של אפאזיה – אפזיה מוטורית מאופיינת ע"י פגיעה בשליפת מילים ובשטף הדיבור ואפאזיה סנסורית שהיא פגיעה בהבנת הדיבור. מדובר בהפרעה שמתפתחת באופן הדרגתי, בתחילה הדיבור הופך לקטוע עם קושי בשליפת המילים, התבלבלות בעיקר עם מילים דומות בצלילים ובהמשך מתלווה הקושי התחבירי במילות הקישור והמשפטים מתקצרים. אפאזיה בדמותה הנוספת יכולה להתבטא בקושי בהבנת השפה.
אפאזיה היא בעצם סימפטום ולא המחלה!

הסיבות השכיחות להופעת אפאזיה הן מספר מחלות תוך מוחיות כגון שבץ מוחי איסכמי שנובע כתוצאה מהפרעה בזרימת דם בכלי דם של המוח או שבץ מוח המורגי שנובע כתוצאה משטף דם תוך גולגולתי ותוך מוחי. סיבות נוספות הינן מחלות דלקתיות של המוח, גידולים של המוח שפירים וממירים ואף טראומה נרחבת בגוגולת עם פגיעה בחומר האפור של המוח ומחלות דיגנרטביות מתקדמות של המוח כמו דמנציה ומחלת אפליפסיה.

הופעת האפאזיה בפעם הראשונה דורשת בירור ובדיקות הדמייתיות: CT או MRI מוח.
נכון להיום אין טיפול תרופתי ספציפי באפאזיה אך ניתן להשיג שיפור תפקודי באמצעות טיפולים תומכים על ידי קלינאיות תקשורת בעיקר בטיפול הריפוי בדיבור, הטיפולים יכולים להיות ממושכים ולעיתים חלק מהמטופלים מפתחים מצב רוח ירוד ואף לדיכאון.
יכולת הריפוי משתנה בין מקרה למקרה ונעה בין החלמה מוחלטת, החלמה חלקית ולפעמים אפאזיה נשארת לנצח.
במצבים כאשר אפזיה מלווה בדיכאון נדרש לשלב טיפול במכשירי נוגדי דיכאון או טיפולים בשיחות אצל פסיכולוג. חשוב גם להדגיש למטופלים – לא להרים ידיים ובמקביל לטיפולים אצל אנשי מקצוע כן להמשיך תרגילים לריפוי בדיבור בצורה מתמדת גם במסגרת הבית.

httpsupload.wikimedia.orgwikipediacommonsthumbcc4Bruce_Willis_by_Gage_Skidmore_3.jpg800px-Bruce_Willis_by_Gage_Skidmore_3.jpg
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות