ניוזים חמיםנדלן

קונים דירה חדשה או ישנה? חובה לבדוק אותה קודם!

עו"ד ונוטריון גיא יעקב ואודי רז מבעלי חברת בדק בית 360 התארחו באולפן ניוזים טיוי להסביר את הנושא במדויק "אנחנו עדים לעלייה בהבנה ש- 'בדק בית' זה מוצר שחובה להכניס אותו לתחום, הלוואי והוא גם יהיה מעוגן חוקתית."

מספר הדירות החדשות שיוצאות לשוק מידי שנה עולה בצורה דרמטית וכעת ישנן עוד מאות אלפי דירות חדשות בבנייה ובתכנון. במקביל, שוק הנדל"ן יד שנייה, בתחום הדירות, המשרדים, החנויות והמחסנים רותח וצומח והנכסים עוברים מיד ליד במהירות גבוהה. שני הדברים יוצרים מצבים של הגשה מהירה בבנייה החדשה וכן בלאי לא סביר בנכסי יד שנייה ולכן הנושא של 'בדק בית' לפני קנייה הפך כיום להכרחי ביותר. עו"ד ונוטריון גיא יעקב ואודי רז מבעלי חברת בדק בית 360 התארחו באולפן ניוזים טיוי על מנת להסביר את הנושא בצורה מדויקת וברורה.

אודי רז, לפני שקונים בית או חנות מקבלן או יד שנייה, מה צריך לעשות?

בפועל, אנשים שרוכשים דירה חדשה חושבים שהדירה אמורה להיות מושלמת, ממספר לא מועט של בדקי בית שאנחנו מבצעים אנחנו בפועל רואים שיש הרבה דירות קבלן שמגיעות עם ליקויי בנייה ואנחנו בעצם מגיעים ומייצרים סוג של חתך ומסדירים איך אמורה להיות הדירה ביחס לתקנים שמכון התקנים קובע, לפי המפרט הקבוע והספר הכחול של חוקת הבנייה בישראל. עורך דין גיא שמתמחה בענף הבנייה ובתחום הליקויים שעובד יחד איתי זמן רב ביחד, יודע מה אנחנו מוצאים… לפעמים מדובר בליקויים ברמת כזו שזה בלתי סביר לקבל ככה דירה.

תן לנו דוגמא לליקויים כאלה?

למשל שאתה פותח מים במקלחת והם לא יורדים וכשאתה מסתכל אתה רואה שהביוב גבוהה מקו הריצוף, הרי מים בשביל לזרום צריכים שהניקוז יהיה יותר גבוה, יש פה עניין של מפלסים… או שאנחנו רואים מקרים של רטיבות שמנסים להסתיר מהדיירים ואז אנחנו עם מצלמות תרמיות יכולים לחשוף את מיקום הליקוי, או למשל חלונות שלא נסגרים. בפועל, יש לנו שבעה סוגים שונים של בדיקות שאנחנו מבצעים ואז בעצם מבצעים דו"ח ליקויים אחיד.

איזה סוגי בדקי בית יש?

עושים בדיקות לדירות יד ראשונה מקבלן, לדירות יד שנייה, לדירות של מחיר למשתכן, אגב יש איזה תפיסת עולם שהמחיר למשתכן זה מוצר נחות ואני לא מסכים עם הדבר הזה, כי מחיר למשתכן זה לא אומר שהמוצר לא אמור להיות לא מושלם ולא שלם. יש בדיקות לשטחים משותפים ואז בעצם לבדוק את כל מה שהוא בסך הכללי של כלל הבניין, אם זה המעליות ואם זה הלובאים או המחסנים וכל האזור של החניות… יש מספר דברים לבדוק.

"אתה לא יודע על קיומו של הליקוי עד שאתה מביא חברת בדק בית שתבוא ותגיד לך שאומנם הדבר הזה נראה על פניו תקין, אבל יש לנו את התקן הזה והזה שבעצם אומר שהמצב צריך להיות בצורה שונה לגמרי."

 

עו"ד גיא יעקב, עכשיו מצאתי ליקויים בדירה שקניתי, מה עושים עם הליקויים האלה?

קודם כל, חוק המכר מחייב אותך לתת לקבלן מה שנקרא בשפה משפטית- הודעה על אי התאמה. בגדול זה לבוא לקבלן להגיד לו שקיבלתי מוצר אבל יש בו איזה שהוא פגם כזה או אחר ואני מודיע לך, החשיבות להודעה הזו היא שאם אתה לא מודיע לקבלן אז למעשה הליקוי לא קיים מבחינתו. מעבר לזה, החוק מחייב אותך לתת לקבלן מה שנקרא זכות תיקון ראשונה, לא ישר רואה ליקוי וישר רץ לבית משפט, אלא אתה חייב לתת לקבלן הזדמנות לתקן את אותו הליקוי שאתה טוען עליו. אז איפה מתחילה הבעיה? אתה לא יודע על קיומו של הליקוי עד שאתה מביא חברת בדק בית שתבוא ותגיד לך שאומנם הדבר הזה נראה על פניו תקין, אבל יש לנו את התקן הזה והזה שבעצם אומר שהמצב צריך להיות בצורה שונה לגמרי. אנחנו לא מדברים על דברים שבשוליים אלא על דברים מהותיים של הרבה מאוד כסף. בעיניי לפחות, אם אדם ממוצע סביר שיעשה בדיקה לאוטו שהוא הולך לקנות, אז על אחת וכמה אנשים ששמים את הכסף הטוב שלהם והולכים וקונים נדלן- בדק בית זה האלף בית של העניין.

אודי רז: אגב, בארה"ב אתה לא יכול לקנות נכס אם אתה לא עושה בדק בית, חברות הביטוח הם אלה שנותנות את המשכנתאות בארה"ב ובפועל מחייבות אותך לקחת בדק בית כי זה סוג של ניהול סיכונים וגידור סיכונים. אנחנו עדים לעלייה בהבנה שזה מוצר שצריך להכניס אותו, הלוואי והוא גם יהיה מעוגן חוקתית. חשוב להבין שהקבלנים לא עושים בכוונה אבל אם יש בפועל פיקוח טוב יותר אני מניח שאפשר לפתור כמעט 80% מהליקויים. רוב הקבלנים שאנחנו מגישים להם את הדוחות רצים לתקן את הלקויים, נדיר שיש קבלנים שלא רוצים לתקן ואגב, יש כאלה שאומרים "טוב לי שאתה מוציא את הדוח, אתה פותח לי את העיניים, אתה מלמד אותי" אני רואה מגמת שיפור, יש פרויקטים שאני עושה בדקי בית ואני רואה שפשוט הם לוקחים את הדוחות והם עושים צ'ק ליסט, אז בפועל זה משתלם לכולם לתת את המוצר כהלכה.

 

לצפייה בראיון המלא, כנסו לסרטון המצורף.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות