ניוזים חמיםחינוך

יש דבר כזה – לימודים בכיף? "מתמטיקה ומדעים בישראל 24" ד"ר ורטהיים זוכה פרס החינוך, מסביר בטור דעה את הסיבות לנתוני המחקר הבני"ל TIMSS ומה אפשר לשנות

ד"ר ורטהיים שעשה מהפך בכמה בתי ספר בכול הקשור לדרך ההוראה ושיטות ההוראה כך שתלמידים "לומדים בכיף", מפרט מהן הסיבות האמיתיות לשפל הזה שמאיים על העתיד של החברה במדינת הטכנולוגיה והייטק

המחקר שנערך במאי 2023 מצביע כי דרוג תלמידי כיתה ח' בישראל במדעים ירד מהמקום ה-16 למקום ה-25 ובמתמטיקה מהמקום ה-9  למקום ה-23 מה שמוריד את ישראל מהצמרת אל הבינוניות. נתונים אלה מצביעים על ירידה משמעותית מאז שנת 2007. יותר חמור מזה בקרב מדינות ה –  OECD ישראל היא אחת מהמדינות שיש בהן את הירידה הגדולה במיוחד. מבחן TIMSS מתקיים אחת ל-4 שנים ומטרתו להעריך את הידע, את רמת המיומנות בחומר הלימוד של תלמידי כיתה ח' ואת הקשר החינוכי של הוראת מקצועות אילו במדינות שונות. המדגם בישראל לא כלל את הציבור החרדי ותושבי מזרח ירושלים שלא השתתפו במחקר.

85% מהשאלות במבחן TIMSS דורשות יישום של בעיות מורכבות בתנאים של חיים אמיתיים.

אנחנו שומעים "תירוצים " בעיקר מצד פוליטיקאים, שהסיבות לכך הן בעיקר הקורונה והמצב הביטחוני הלא יציב .

ד"ר ורטהיים לא מקבל הסברים אלה ובמיוחד לאחר שעשה כמה פרויקטים בבתי ספר בעזרת שיטות הוראה ודרכי הוראה שונות  שהביאו  לשיפור משמעותי למשל במיצ"ב מדעים בידע על מערכת השמש.

ד"ר ורטהיים שעשה מהפך בכמה בתי ספר בכול הקשור לדרך ההוראה, שיטות ההוראה כך שתלמידים "לומדים בכיף", מפרט מהן הסיבות האמיתיות לשפל הזה שמאיים על העתיד של החברה במדינת הטכנולוגיה והייטק:

  1. תוצאות נמוכות בכיתה ח' במדעים ובחשבון הם תוצאה של הוראה לקויה ולא "הנאתית" במיוחד במקצועות אלו  בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי.  בבית הספר היסודי מונחים היסודות לאהבת המקצוע. אך עבור ילדים רבים אלו  נושאי לימוד אבסטרקטיים ולא מובן להם הצורך  והחשיבות של הידע במקצועות אלו לחיי היום יום והם לא מתחברים ואף נאטמים בשעורים אלו. תחשבו כמה ילדים זקוקים למורה פרטי בחשבון כבר בכיתה ג'!!!
  2. מקצועות אלו דורשים יותר הנגשה לחיים, הדגמות ליישום והמחשת חשיבותם בחיי היום יום. אצלנו מתמקדים בנוסחאות! האם המורים שלנו מלמדים לחשוב במתמטיקה ומדעים או רק לשנן ולדקלם נוסחאות כפי שהיה בעבר? האם מלמדים את  התלמידים להתאים נוסחה לבעיה ? המורה נדרש  לא רק  להעביר את הידע אלא  לערוך אינטגרציה של התיאוריה והשטח על מנת שהתלמיד ילמד איך להתאים נוסחה לבעיה מחיי היום יום
  3. מורה הוא קודם מורה ואח"כ מורה למדעים ומתמטיקה. ישנם מורים שמבינים במתמטיקה /מדעים אך יש להם חסך גדול בכלים פדגוגיים ובמיוחד חסך בכלים נוירו-פדגוגיים עכשוויים מה שמקשה עליהם להתחבר לילדים של היום
  4. הסביבה הבית ספרית (כבר בבית הספר היסודי) איננה מאתגרת במיוחד בפרט עבור מקצועות  מדעים וחשבון
  5. יש בעיה איך לקדם סקרנות מדעית /מתמטית ולא איזה חומר ללמד
  6. הידרדרות של מעמד המורה בכלל, וסף הכניסה ללימודי הוראה, משפיע בעיקר על מקצועות הוראה אלו
  7. המערכת מסורבלת וההתאמות מינוריות ואיטיות. במתמטיקה ובמדעים יש לא מעט מורים שעזבו את  קריירת ההי טק בכדי להורות בבית הספר. לא מעט מהם חוו זמן קצר את ההוראה ונטשו חזרה להיי טק גם מהסיבות הכלכליות אך בעיקר מחוסר היכולת להתמודד עם המקובעות של המערכת ומחוסר היכולת  לשנות  את הלמידה ולהפוך את  התלמידים ליוזמים ולחוקרים
  8. אין הבנה מספקת לחשיבות הלמידה בתנועה של מדעים ותרומתה של דרך למידה זו
  9. ידע רלוונטי צריך היום לעבור דרך גוף והראש גם יחד ותוך הפעלת כול חלקי המוח (תנועה, רגש וחשיבה). ואיך לעשות זאת – לא מובן למרבית המורים בפרט במקצועות הראליים

10.מערכות הכשרת המורים לא מתקדמות בכול הקשר- הטכנולוגי והפדגוגי. יש בעיה איך חושבים מדעית! יותר שיעורי ביית זה לא הפתרון. כיתות קטנות זה טוב אך עדיין לא יספק את הפתרון הרצוי!

אז מה ניתן לעשות ?

  1. לקחת מודל כמו בית הספר בתנועה קואורדינטיבית וליישמו בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים על פי הבנת המוח (פרס בו זכה ד"ר ורטהיים)
  2. להכשיר את המורים בנושא הנוירו פדגוגי ולתת להם כלים חדשים, כי בלי זה לא יהיה  להם קשר לילדים והפער בין ההוראה והלמידה יגדל  והבעיה תתעצם
  3. יותר למידה בפרויקטים של חשיבה ויישום של מתמטיקה ומדעים בחיי היום יום כחלק מעבודת כיתה או שעורי בית
  4. לאתגר לחשיבה  עצמית/ בקבוצות קטנות  למתמטיקה ולמדעים

לסיכום :

חינוך ואהבת מקצוע נרכשים בכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי וגם שם ניתן כבר להמחיש חשבון ומדעים בצורה מובנת מחיי היום היום של הילד. למשל  לערוך חישובי זוויות על רהיטים בבית / בכיתה, לחשב אחוזים על מחירי מוצרים וכ"ו.

תנו לילדים לשחק יותר עם החשבון והמדע ותראו תוצאות!

קרדיט צילום: ורטהיים

ד"ר מרק ורטהיים

ocoinfo@gmail.com

www.wertheimacademy.com

 

 

למידה בתנועה קואורדינטיבית - השגים
למידה בתנועה קואורדינטיבית
ד"ר מרק ורטהיים. אלבום פרטי
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות