מחלת השעלת – מהי וכיצד ניתן למנוע את התפשטותה

בשנים האחרונות, נדמה שעבר זמנן של המחלות הניתנות למניעה. בזכות חיסונים יעילים, הצלחנו למגר מגפות קשות כמו אבעבועות שחורות ופוליו. אך למרות ההתקדמות המרשימה, מחלות מסוימות עדיין מהוות איום משמעותי, במיוחד עבור ילדים קטנים. אחת מהן היא שעלת

ד"ר פרח חנא מומחה ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות בכללית, מחוז חיפה וגליל מערבי מסביר על המחלה וכיצד ניתן למנוע ביעילות ובפשטות את התפשטותה של המחלה באמצעות מתן חיסון השעלת.

מהי מחלת שעלת?

מחלת השעלת היא מחלה זיהומית מדבקת הנגרמת על ידי החיידק הנקרא בורדטלה פרטוסיס.

המחלה נחשבת לאחת המחלות המדבקות ביותר כאשר עיקר ההדבקה הינה ע"י חשיפה לטיפות רוק הניתזות לסביבה, שתן, שיעול או התעטשות של החולה או במגע עם ידי החולה הנגועות בהפרשות. תקופת הדגירה של המחלה מהחשיפה על לפיתוח תסמינים נעה בין 5-21 ימים והיא מתבטאת בהתקפי שיעול קשים הנמשכים שבועות. המחלה עלולה לגרום להפסקת נשימה, השתנקות והכחלה אצל תינוקות צעירים ולגרום לסיבוכים רבים ואף תמותה בקרב פעוטות ותינוקות קטנים.

כיצד מאבחנים את מחלת השעלת?

מחלת השעלת לרוב איננה מלווה בחום גובה בדומה למחלות חיידקיות אחרות. לשם אימות האבחנה, יש צורך בבדיקה מוליקולרית ע"י מטוש מאף (PCR) לשעלת. כמו כן, בספירת דם ניתן למצוא ריבוי של לימפוציטים מה שתומך באבחנה של שעלת.

למי מומלץ להתחסן בחיסון נגד שעלת?

לתינוקות וילדים, החל מגיל חודשיים.  בישראל החיסון נגד שעלת ניתן במסגרת שגרת החיסונים בטיפות החלב לבני 6 שבועות 4 ,חודשים, 6 חודשים, 12 חודשים ולאחר מכן, מנות דחף נוספות בבתי הספר בכיתות ב' וח'. בנוסף, לנשים בהריון החל משבוע 28. החיסון מספק חיסון פסיבי לילודים לחודשים הראשונים לחייהם.

חשוב מאוד להקנות הגנה לילודים בחודשים הראשונים לחיים מכיוון שעיקר התחלואה הקשה בשעלת, האשפוזים,  הסיבוכים ואף מקרי המוות הם בקבוצת גיל זו, משום שהם עדיין אינם מחוסנים או מחוסנים באופן חלקי.

מדוע החיסון חשוב?

חיסון נגד שעלת הוא אמצעי קריטי במניעת התפשטות מחלה מסוכנת זו. על ידי הבטחת שיעורי חיסונים גבוהים באוכלוסייה, נוכל ליצור "חסינות עדר", להגן על אלו שאינם יכולים לקבל חיסונים מסיבות רפואיות או גיל, כגון יילודים. תינוקות פגיעים במיוחד לסיבוכים חמורים של שעלת. חיסון נשים בהריון וחיסון בני משפחה ומטפלים יכולים לספק הגנה נוספת לתינוקות אלו.

כיצד ניתן לטפל במחלת השעלת?

הטיפול העיקרי של שעלת הינו בעיקר ע"י טיפול אנטיביוטי למשך 5 ימים. בנוסף, יש צורך בטיפול מונע לכל הבאים במגע עם החולה. לרבות בני הבית, מעון או גן ילדים, מבלי להתחשב בגיל או מספר מנות החיסון שקיבלו בעבר. חשוב לציין שמחלת השעלת יכולה להיות גם בילדים שחוסנו בעבר לשעלת מכיוון שככל שהזמן חולף ממתן החיסון יש דעיכה של החיסוניות עם הזמן. מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי בהקדם יכול למנוע הדבקות נוספות והשתלטות יותר מהירה על התפשטות המחלה. על כן, ילד עם שיעול התקפי ממושך במיוחד ללא חום גבוה או עם אחד מהתסמינים שהוזכרו לעיל ו/או מלווה במשתעלים בסביבה יכול להיות חשוד לשעלת. חשוב לציין שמומלץ להתחיל טיפול אנטיביוטי עוד לפני קבלת תשובת מעבדה אם יש חשד גבוה למחלה, בשילוב סיפור חשיפה מתאים. ככל שהטיפול ניתן מוקדם יותר, היעילות בקיצור משך המחלה הינה משמעותית ביותר.

לסיכום, מניעת שעלת באמצעות חיסון היא הדרך הקלה והפשוטה והמומלצת ביותר למניעת התפשטות המחלה והיא אבן יסוד במאמצי בריאות הציבור לשמירה על יחידים, משפחות וקהילות.

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות