טור חשוב לתקופה: השפעות מצבי לחץ על מחלת הסוכרת

"מצב הרוח שלנו מקרין באופן ישיר על המצב הגופני, בעיקר בקרב חולים במחלות כרוניות, כשבראשן מחלת הסוכרת. מצבי לחץ כגון חרדה, דאגה ומתח עלולים להשפיע לרעה על איזון הסוכרת". מסביר ד"ר אחמד ח'טיב, מומחה באנדוקרינולוגיה בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי

מדוע חוסר האיזון קורה?

לחץ גורם לגוף לשחרור הורמונים כגון אדרנלין וקורטיזול אשר עלולים להביא לעלייה ברמות הסוכר בדם גם אצל סוכרתיים המטופלים היטב. זאת בנוסף לעובדה כי מחלת הסוכרת לבדה עלולה להוביל לתחושות של חרדה, דאגה ועייפות. בנוסף, מצבי לחץ וסטרס לעיתים גורמים לנו לשהות יותר שעות בבית, לעסוק פחות בפעילות גופנית, אכילה רגשית ולא מסודרת, חוסר בשינה. כל אלו תורמים גם כן ליציאה מאיזון.

כיצד ניתן למנוע החמרה במצב?

מצבי לחץ הם חלק מהחיים אך ניתן ללמוד להתמודד איתם בצורה יעילה. התמודדות נכונה עמם יכולה לסייע לשמור על איזון הסוכרת ולמנוע סיבוכים בריאותיים.

ההמלצות לסוכרתיים הן:

ראשית, בתקופות לחוצות יש לעקוב אחר רמות הסוכר בדם באופן קבוע ולהקפיד ליטול את התרופות באופן סדיר.

יש להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית, המסייעת להפחית לחץ ולהגביר את הרגישות לאינסולין, שינה מספקת, קשר עם אנשים קרובים ומערכת תמיכה חברתית. בנוסף, מאוד חשוב לבצע סדר בתרופות: במצבי לחץ ובשל ריבוי תרופות, המטופל עלול להתבלבל בין התרופות ולכן חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל או הרוקח על הסדר הנכון בנטילת התרופות.

מתי צריך להתייעץ עם הצוות המטפל?

תמיד ניתן לפנות לצוות המרפאה בכל שאלה או התייעצות רפואית. חשוב לפנות במצבים הבאים:

מצב של היפרגליקמיה: כאשר ערכי הסוכר גבוהים במיוחד ברוב הזמן (מעל 250% מ"ג), מצב זה בא לידי ביטוי בשתייה מרובה וצורך להתפנות גבוה, בלבול וירידה במשקל.
היפוגליקמיה: ערכי סוכר נמוכים במיוחד (מתחת ל 70% מ"ג). מצב זה בא לידי ביטוי ברעד, הזעה, אי שקט, ובלבול. במצב כזה, יש לדאוג לשתייה ממותקת (כחצי כוס מים עם 3 כפיות סוכר, שתיה ממותקת), ולהתייעץ עם הצוות הרפואי.

חשוב! יש להצטייד בבית בעט גלוקוגן לשימוש במצבים קיצוניים של היפוגליקמיה בהם המטופל אינו מסוגל לטפל בעצמו, בלבול ואיבוד הכרה.

מצב של חמצת בדם : הסימנים הינם עייפות, בחילות, הקאות, קשיי נשימה עם ריח אצטון מהפה, שתיה מרובה וצורך להתפנות גבוה. מצב זה שכיח יותר בקרב חולי סוכרת סוג 1 וסוג 2 המטופלים באינסולין ולא מאוזנים. הוא קורה לרוב עקב אי הקפדה על טיפול נכון באינסולין והופעת מחלה חריפה כגון, חום גבוה. במצב כזה יש להזעיק מיד עזרה רפואית.

לסיכום, לחץ נפשי הוא גורם סיכון שחשוב לשים אליו בטיפול במחלות כרוניות, חשוב להבין את השפעות הלחץ והסטרס על מחלת הסוכרת, על מנת לנקוט בצעדים מקדימים להפחתת השפעת הלחץ הנפשי ולשמור על איזון המחלה.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות