מה עושים כשמגרד לנו להיראות טוב? האביב והחגים בפתח ואיתם פרסומים רבים למוצרי טיפוח, טיפים ועצות המבטיחים שנראה זוהרים ויפים מתמיד. אז רגע לפני שתרוצו להתגנדר חשוב שתדעו: צבע לשיער, לק לציפורניים, קרם ואיפור הם רק כמה מהפריטים והמוצרים היומיומיים שעלולים לגרום לבעיית העור הקשה שלעתים אינה מאובחנת במשך שנים

טור חשוב מאת ד"ר יוסף פנסוף, מומחה באלרגולוגיה ואימונולוגיה במרכז לרפואה יועצת לין של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, על דלקת עור ממגע (דע"מ) Contact Dermatitis

דע"מ  היא מחלת עור שכיחה אך יחד עם זאת לא תמיד מאובחנת בזמן או בכלל. כתוצאה מכך תתכן פגיעה מתמשכת באיכות החיים של מי סובל ממחלה זו, שימוש רב בתרופות והזדקקות לביקורים תכופים אצל רופאים שונים. לעתים מדובר לא רק על פגיעה באיכות החיים אלא אף בפגיעה תעסוקתית. איתור הגורם המדויק הוא מרכיב חיוני שבכוחו לפתור בעיות שלעתים נמשכות שנים. היא נגרמת עקב מגע ישיר של העור עם אלרגן כלשהו המעורר תהליך דלקתי באזור המגע ויכול להתאפיין  על ידי שילוב של תופעות עוריות שונות כאודם, שלפוחיות זעירות, יובש, קילוף וסדקים. כתוצאה מכך המטופל יתלונן על גרד בולט ולפעמים על כאבים, בעיקר כשיש סדקים באזורים רגישים כמו בכריות האצבעות למשל".

חשוב לדעת

התגובה האלרגית, תלויה בשני המרכיבים: האחד, התגובה החריגה של מערכת החיסון. השני, האלרגן עצמו כאשר ידוע שיש חומרים שיותר אלרגנים מאחרים או בשימוש יותר נפוץ. לדוגמה, חומר בשם PPD (החיוני לצביעת שיער) נחשב לאלרגן פוטנטי שבחשיפות קטנות עלול לגרום לתגובות חזקות באחוז משמעותי של אנשים.מבנוסף ישנו שוני קליני בין התגובה לחומרים שבמגע ממושך עם העור (קרמים למשל) לעומת חומרים במגע מזדמן וקצר (שמפו למשל):יש תקנים שמנחים את יצרנים לגבי מה מותר לשים על העור למשך זמן ומה לרגע ובאיזה ריכוז. חומרים רבים עלולים לגרום לדע"מ, כמה מהם שכיחים יותר, אחרים שכיחים פחות ויש אלרגנים חדשים המתגלים כל הזמן. רשימת אלרגני המגע ארוכה וכוללת, בין היתר, כימיקלים שבחומרי טיפוח אישיים, קרמים וטיפות מתכות, דבקים, חומרים אקריליים, חומרי צבע, חומרים משמרים למיניהם וכו'. יש חומרים שרובנו חשופים אליהם ויש חומרים שהחשיפה אליהם היא תעסוקתית, כאשר לכל מקום עבודה חומרים הייחודיים לו.

נורת אזהרה

דע"מ יכולה להופיע בכל הגילאים, לא רק במבוגרים אלא אף בילדים קטנים. כל מקום בגוף עלול להגיב: מהקרקפת עד כפות הרגליים ובדרך בשפתיים, בעפעפיים ובמקומות אינטימיים. היא יכולה להופיע כמחלה עורית בפני עצמה או כסיבוך של מחלת עור אחרת הפוגעת בשלמות העור ובכך מאפשרת לאותם אלרגנים לחדור ולגרום לתהליך אלרגי שמתווסף למחלה הראשונית. בכל דרמטיטיס ממושכת או חוזרת על עצמה יש לחשוד בקיום דע"מ.

"דוגמא למקרה שהגיע לטיפולי היא על ילדה שביצעה קעקוע תמים "קעקוע חינה שחורה". מדובר בקעקוע זמני שעשויים מחינה (חומר לא אלרגני) יחד עם PPD שמקנה לו את הגוון השחור. בקעקועים אלה קיים בריכוז PPD הרבה מעל המקובל במוצרים לצביעת שיער. השילוב של אלרגן חזק בריכוז גבוה גורם להרבה מקרים של תגובות קשות לקעקועים אלה, לרב בגילאים צעירים".

אבחון

איתור האלרגן מתבצע על ידי מבחני טלאי – מדבקות המודבקות על גב המטופל ועליהן כמויות קטנות של מיני אלרגנים. המדבקות מוסרות לאחר 48 שעות ואז בודקים האם אחד מאותם חומרים גרם לתגובה באזור המגע שלו עם העור. כעבור 24-48 שעות בודקים בשנית את הגב ורק אז ניתן לדעת האם בדיקה חיובית (יש תגובה לאלרגן מסוים) או שלילית (אין תגובה לאף אלרגן). בחירת החומרים לבדיקה הוא מרכיב חשוב ביותר ולכן בדיקה שלילית לא תמיד שוללת דע"מ כי ייתכן שלא נבדקו החומרים הרלוונטיים. לעתים נדרשים כמה מחזורי בדיקה עד לפתרון החידה.

 

"דע"מ היא מחלה שכיחה שיש לחשוד בה עם כל דלקת עור ממושכת, בעיקר במקומות קבועים בגוף. בעיות של שנים עשויות להיעלם לאחר איתור הגורם. לכן, רצוי להפנות מקרים חשודים למרפאות העוסקות בתחום".

 

*ד"ר יוסף פנסוף, רופא מומחה באלרגולוגיה ואימונולוגיה במרכז לרפואה יועצת לין של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי.*

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות