סרטן צוואר הרחם- מחלה שניתן למנוע

ד״ר לנה ונצוליס מח'ולה, מנהלת את שרות צוואר הרחם המעניקה שרות במרכז הרפואי לין: "אני מאמינה כי מניעה, גילוי מוקדם וטיפול נכון במחלה יכול להציל חיים. אני קוראת לכל הנשים לתאם תור לרופא נשים ולשאול על ביצוע בדיקת הסקר. סרטן צוואר הרחם זו מחלה שניתן וחייבים לנצח"

במסגרת חודש המודעות לסרטן צוואר הרחם, ד"ר לנה ונצוליס מח'ולה, מומחית ברפואת נשים וגניקולוגיה מנהלת שרות צוואר הרחם מחוז חיפה וגליל מערבי, מסבירה מהו סרטן צוואר הרחם, ומהם ארבעת הצעדים למניעת המחלה

מהו סרטן צוואר הרחם ?

סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן השלישי בשכיחותו בממאירות גניקולוגית, לאחר סרטן הרחם וסרטן השחלה ונצפה בו קשר בין ממאירות לבין נשאות לווירוס הפפילומה ( hpv). סרטן צוואר נחשב בעבר לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים בקרב נשים, אך בשל התפתחות איטית של שינויים טרום ממאירים ועם כניסתן של בדיקות לגילוי מוקד שכיחותו ירדה באופן משמעותי.

4 צעדים חשובים למניעת המחלה:

צעד 1 – חיסון נגד נגיף הפפילומה

בניגוד למרבית מחלות הסרטן, הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם ידוע: זהו גידול שנגרם על ידי נגיף הפפילומה. נתון זה הוביל לפיתוח חיסון נגד הנגיף המסייע בהפחתת הסיכון להיווצרות גידולים טרום ממאירים וממאירים ובדיקות לאיתור מוקדם של תאים אלו. מדובר על החיסון החדש ביותר gardasil 9 אשר מגן מפני 9 זנים שונים של וירוס הפפילומה (hpv) ובין היתר גם אחראי על סרטן אנאל (פי הטבעת) , סרטן נרתיק, וסרטן הפה והלוע, כך  שהחיסון מגן גם מפני ממאירות במקומות אחרים מלבד צוואר הרחם.

צעד 2 – אמצעי מניעה

נגיף הפפילומה עובר במגע מיני מכל סוג. קיום יחסים מגיל צעיר וקיום יחסים עם בני זוג רבים – מעלים את הסיכון לחשיפה ולהידבקות. שימוש בקונדומים יכול להפחית את הסיכון להידבקות.

צעד שלישי – בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם

לאחרונה החלו בכללית לבצע בדיקה לאיתור זני נגיף הפפילומה בשיטה החדשנית המתקדמת ביותר שקיימת כיום. הבדיקה מספקת פירוט מלא של כל הזנים של וירוס הפפילומה שעלולים להוביל למצבים טרום סרטניים וסרטניים ובכך מאפשרת גילוי מוקדם ומדויק יותר של סרטן צוואר הרחם

ניתן לבצע את הבדיקה אצל כלל רופאי הנשים במרכזי ובמרפאות הנשים של כללית בקהילה. בדיקת סקר צוואר הרחם מומלצת לנשים בגיל 25 עד 65, הבדיקה ניתנת לביצוע בכללית אחת לחמש שנים.

צעד רביעי – מתן טיפולים למצבים טרום סרטניים

במרפאת צוואר הרחם במרכזים זבולון, לין ובמרפאת הנשים בנהריה, בהן מתאימים לכל אישה את התהליך האבחוני והטיפולי שמתאים לה וכן מבצעים מעקבים ובדיקות. מטופלות הנדרשות להתערבויות ניתוחיות למצבים טרום סרטניים מקבלות את השרות במרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית.

ד״ר לנה ונצוליס מח'ולה מנהלת את שרות צוואר הרחם ומעניקה שרות במרכז הרפואי לין מסכמת: "אני מאמינה כי מניעה, גילוי מוקדם וטיפול נכון במחלה יכול להציל חיים. אני קוראת לכל הנשים לתאם תור לרופא נשים ולשאול על ביצוע בדיקת הסקר. סרטן צוואר הרחם זו מחלה שניתן וחייבים לנצח"

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות