מעקב, בדיקות ופיקוח על פליטות מזהמים לאוויר: איגוד ערים לאיכות הסביבה אזור מפרץ חיפה נלחם על האוויר שלנו

ד"ר אלה ברלין, מנהלת אגף משאבי אוויר באיגוד, בראיון חשוב על מצב זיהום האוויר באיזור וכיצד פועלים באיגוד על מנת לפקח על המזהמים

ד"ר אלה ברלין, מה תחום הפעילות של האגף למשאבי האוויר?

מפרץ חיפה הוא מקום יפהפה המשלב בין הים והר הכרמל, אך שילוב של הטופוגרפיה המיוחדת ותנאים המטאורולוגיים קשים מבחינת פיזור מזהמים, ביחד עם ריכוז גבוה של תעשייה מגוונת ותחבורה רבה גורמים לבעיות של זיהום האוויר. לכן האיגוד משקיע משאבים רבים לתחום משאבי אוויר. האיגוד מבצע בדיקת איכות האוויר בשכונות מגורים הקרובות למקורות פליטת מזהמים באמצעות מערך ניטור רציף של איכות האוויר האמין והרחב ביותר בארץ ומהגדולים בעולם, וכן, גם מעקב על פליטות מזהמי אוויר עיקריים ממקורות פליטה תעשייתיים ותחבורתיים ופיקוח על אירועים סביבתיים בכל שעות היממה.

כיצד מתבצע ניטור האוויר הסביבתי?

האיגוד מפעיל את מערך ניטור איכות האוויר, המורכב מ-17 תחנות ניטור אוטומטיות ורציפות, 16 מהן תחנות נייחות ותחנה ניידת אחת, ומרכז הבקרה הנמצא במשרדי האיגוד. תחנות הניטור ממוקמות לרוב באזורים מגוריים, על הקרקע או על גגות בניינים ציבוריים, כגון מוסדות חינוך. מיקומן של התחנות נקבעים בהתחשבות באוכלוסייה, מרחק ממקורות הפליטה וטופוגרפיה של האזור, וביחס לעמידה בדרישות הדירקטיבה האירופאית הרלוונטית והנחיות המשרד להגנת הסביבה –  הנחיות הממונה להקמה והפעלה של תחנת ניטור אוויר שהיא חלק מהמערך הארצי לפי סעיף 7 (ז) לחוק אוויר נקי התשס"ח-2008", של אגף איכות אוויר ושינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה. בתחנות הניטור נמדדים ריכוזי מזהמים עיקריים -גזיים וחלקיקים, להם נקבעו ערכי איכות האוויר בתקנות חוק אוויר נקי.

מערך ניטור איכות האוויר של האיגוד מוסמך ע"י  הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, לתקן ISO/IEC 17025;2005  הסמכה זו ניתנה לבדיקות ריכוז גזים וחלקיקים באוויר פתוח. ההסמכה מצביעה על כשירות מקצועית של צוות האיגוד העוסק בניטור איכות האוויר, תפעול מערכת ניהול איכות בעלת הכרה בין-לאומית ועמידה בתקנים האירופיים ובדרישות התקן ISO-17025, הכרחית למתן תוצאות ניטור איכות אוויר אמינות. בהתאם הנחיות הממונה הזמינות של מערך הניטור של האיגוד היא % 90.

תחנת הניטור על גג האיגוד. צילום ניוזים

מהן הפעולות שהאיגוד מבצע על מנת לבדוק את רמת הזיהום במפעלים, בכבישים ובכלל?

האיגוד מבצע מעקב, בדיקות ופיקוח על פליטות מזהמים לאוויר ממקורות פליטה תעשייתיים ותחבורתיים, בתהליכים שונים:

-פיקוח ובדיקת נתוני ניטור רציף בארובות של מפעלים המנטרים ומשדרים באופן מקוון ובזמן אמת לשרתי האיגוד את ריכוזי המזהמים הנפלטים ופרמטרים תפעוליים נוספים, בהתאם לדרישות היתרי הפליטה.

-האיגוד מבצע איתור חריגות לפי היתרי הפליטה, הצלבת החריגות לפעילות שהתקיימה במפעל בעת החריגות, הוצאת דו"חות והתראות למשרד להגנת הסביבה.

-האיגוד מבצע מעקב ופיקוח על מפעלים באזור המפרץ באמצעות מערכת מצלמות שהותקנו על גג בניין האיגוד לפיקוח אחר ארובות המתחם הפטרוכימי ותחנת הכח. האיגוד עורך בדיקה יומית קבועה במשך היום, בדבר הפעילות התקינה של המצלמות, הורדת הקלטות של אירועים לפי הצורך לתיוק/שמירה במחשב ולמסירה למשרד להגנת הסביבה.

-האיגוד מבצע בדיקות דליפות באמצעות מצלמה תרמית, לרבות: דליפות ממיכלי אחסון דלקים, תחנות תדלוק, מקורות פליטה אחרים.

מפקחים מטעם האיגוד. צילום אלבום פרטימפקחים מטעם האיגוד. צילום אלבום פרטי

איך האזרח הפשוט יכול לדעת מה קורה מבחינת זיהום אוויר במקום ובזמן נתון?

תחנות הניטור הסביבתיות והחיישנים בארובות במפעלים מקושרים למרכז הבקרה הממוחשב במשרדי האיגוד, בתקשורת אינטרנט רציפה. מרכז הבקרה פועל בזמן אמת באופן אוטומטי, ובין הפעולות המבוצעות על ידו נמנות: איסוף אוטומטי של נתוני איכות האוויר, הנרשמים בתחנות הניטור ושמירתם בבסיס נתונים, חישוב רציף של מדד איכות האוויר בכל אחת מתחנות הניטור, איסוף נתוני ניטור בארובות, פרסום נתוני הניטור הרציפים, נתוני הפליטות ומדד איכות האוויר באתר האינטרנט של האיגוד www.envihaifa.org.il בזמן אמת, כמו כן, פרסום הנתונים באפליקציה "ניטור אוויר מפרץ חיפה", העברת נתוני הניטור למנ"א (מערך הניטור הארצי של המשרד להגנת הסביבה). נתוני ניטור איכות האוויר בתחנות הניטור ונתוני ניטור רציף של פליטות מארובות המפעלים מועברים לאינטרנט באופן מקוון, כך שכל תושב יכול לראות ולדעת מה מצב איכות האוויר בכל רגע באזור שלו, וכמה מזהמים נפלטו. עובדי אגף משאבי אוויר עוקבים אחר פעילות תחנות הניטור ואחר הפליטות ואירועים סביבתיים במפעלים, בודקים זיהום האוויר הנפלט מתחנות התדלוק באמצאות מצלה התרמית, וגם מטפלים במפגעי ריח שנגרמים ע"י מקורות התעשייתיים. לגבי זיהום אוויר מתחבורה באזור המפרץ, האיגוד מקדם פרויקטים שמטרתם להפחית זיהום אוויר מתחבורה, לדוגמא: פרויקט אזור אוויר נקי בחיפה ובקריות, פרוייקט משאיות עירוניות המונעות בגז, התקנת מסנני חלקיקים ברכבי דיזל עירוניים, הפעלת אוטובוסים חשמליים, הקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי ופרויקטים נוספים כמו מנהרות הכרמל, מטרונית, הרכבל ועוד.

בזן. צילום ניוזים בזן. צילום ניוזים
נלחמים על האוויר שלכם. דוקטור אלה ברלין. אלבום פרטינלחמים על האוויר שלכם. דוקטור אלה ברלין. אלבום פרטי
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות