בין מסעות: מתקופת ה-"יין והסיגרים" ועד ל-"מזוודות", מסע תערוכות הציורים השלם של האמן יוסי כהן זרנקין

"הקורונה אולי עכבה את הצגת התערוכה אבל לא את האמן, התערוכה גדלה לממדים גדולים שכן מזמן לא יצאתי למסעות, עשיתי אותם בתוך הסטודיו שלי והפלגתי למקומות רחוקים." יוסי כהן זרנקין על התערוכה החדשה שמציגה כעת בגלריית שרובר בתיאטרון ירושלים

התערוכה החדשה של האמן החיפאי יוסי כהן זרנקין יוצאת לדרך בתיאטרון ירושלים לאחר שנה וחודשיים של עיכוב, התערוכה הייתה אמורה לעלות במרץ 2020 ולא עלתה בגלל הקורונה, וכעת תתקיים תערוכת ענק עם 37 ציורים חדשים. התערוכה תציג חודש וחצי גם בימי פסטיבל ישראל. "מסעות, יין, סיגרים וחברים" התערוכה של יוסי כהן-זרנקין, מתכוונת לסחוף את הירושלמים ותושבי הסביבה

יוסי כהן-זרנקין, דור 16 בארץ. אבות אבותיו משפרעם היהודית, יש אומרים נצר לכוהנים שהגיעו למקום עם הסנהדרין אחרי חורבן בית שני. בשנות ה-20 של המאה הקודמת עזבו את שפרעם לחיפה. את השם 'זרנקין' אימץ כבדרך אגב, לאחר שבשנת 1989 הוציא לאור את ספר שיריו השלישי וביקש מן הציירים עובדיה אל-קרא ומנשה קדישמן לאייר את כריכתו. השניים ייעצו לו בחום שיוותר על ה-'כהן' ולאמץ שם חדש, אמנותי ומקורי יותר. "'כהן" זה כמו 'חלבי' אצל הדרוזים, אמר לו אל-קרא, יש מאות כאלה, מי יזהה אותך בכלל?" ישבו ביחד והחליטו על 'זרנקין'. מאז שיוסי זוכר את עצמו הוא מצייר. ציוריו לאורך השנים מצביעים על חוסר שקט פנימי שנבע מתוך התשוקה להתנסות בציור בהשפעת דמויות מובילות לאורך חייו. בילדותו ובנעוריו היו אלה רישומים אדריכליים של בנייני אבן בירושלים, במהלך לימודיו בבית הספר התיכון "ליאו בק" בחיפה, היה זה המורה והצייר החיפאי עמנואל סלע שהשאיר עליו את חותמו. בשנות ה-80 פגש במעלות את הצייר דוד נבות, בן דורם של יוסף זריצקי, סטימצקי, ראובן רובין וציונה תג'ר, נבות לימד אותו טכניקות ציור ושימוש בצבע, ובהשפעתו צייר בסגנון אקספרסיוניסטי מופשט. השפעה מיוחדת על עבודותיו הייתה לצייר אורי לסר, שחי בברלין ומת לפני מלחמת העולם השנייה.

סיגר על כוס קפה HOYO

כהן-זרנקין מצייר בשמן, אף שהוא נעזר תכופות בצילומים, לעתים הוא מצייר ישירות את האובייקט הניצב מולו מתוך התבוננות כמו בציורי הדומם של מאות שעברו. הציור בשמן מעניק לציוריו תחושה של חום ושל אינטימיות. יוסי בחר לצייר בקבוקי יין, גביעים, ארגזים, סיגרים, מזוודות – באופן מושלם, אך נושאי משנה כמו קיר, רצפה, או שולחן המשמשים כרקע, מחוספסים. זו הצהרה בלתי אמצעית לגבי חשיבות הנושאים בציוריו. הדגש הוא על הקומפוזיציה, מבנה היצירה והנאמנות לחוויה החזותית. הוא מעיד על עצמו כי כל חייו צייר בסגנון אימפרסיוניסטי ומשיכות המכחול הן חלק ממנו. גם כאשר בוחר לצייר בסגנון היפר ריאליסטי הוא משלב מוטיבים שמייחדים את השפה האישית שלו.

"ב-1985", מספר יוסי, "רכשתי לציון הולדת בנותיי התאומות, בקבוק יין מן הבקבוקים הראשונים של יקבי רמת הגולן. מאז צברתי אוסף גדול של בקבוקי יין ישנים. מזה שנים אני חבר ב-'מועדון היין והסיגר'. פעמיים בשנה טסים לחו"ל, מבקרים ביקבים, טועמים יינות מיוחדים. בנסיעות האחרונות לשאטו נף דה פאפ (Châteauneuf-du-Pape) בצרפת ולפיאמונטה באיטליה, נתקלתי באוסף בקבוקי יין ישנים של היקב, הורדתי אותם וצילמתי. חבר ישב על ספסל בחוץ עם סיגר וגביע יין, צילמתי אותו, צילמתי את היקבים הכרמים והגפנים, וכששבתי לארץ, התחלתי לצייר."

כרם בפיאמונטה

אם כך, אסופת העבודות, שבה שפה אישית מהודקת, של האמן, עוסקת בתיעוד עולם הפנאי של אחוות הגברים אליה משתייך יוסי כהן-זרנקין. לאחווה זאת אטריבוטים המייחדים אותה, לאור העיסוק המשותף. את האייקונים האלה מתעד יוסי. החוויה המשותפת כוללת את המסע, את היין על סוגיו השונים, כלים הכרוכים בשתייתו וכמובן סיגרים. היעדרם של המשתתפים בולט, אך הם נוכחים- נפקדים, בנוכחות גברית שקטה אך משמעותית, הכוללת גם פלטת צבעים כמו-מעושנת, בה שקט ואינטימיות. "הרומנטיקה והחושניות בציורי גורמות לי להריח את היין, הסיגר או המזוודה בדיוק כפי שאני מריח את הריח של צבע השמן והטרפנטין הזורמים בדמי בטעימה, בנשימה וטכניקת הציור" כותב כהן-זרנקין.

העבודות מהודקות, מינימליסטיות, קונקרטיות ולא מקושטות קישוטים מיותרים. ועם זאת המיומנות הטכנית, הרומנטיקה, האינטימיות, הארומטיות, החושניות והקלאסיות של בקבוקי היין ש"זולגים" ונוגעים בצופה, כמו מוצר משובח שהזמן אינו יכול לו.

אוצרת התערוכה: נגה ארד-אילון

חביות התססה ביקב
הזמנה לתערוכההזמנה לתערוכה
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות