טקס יום השואה בקריית ביאליק: הדלקת משואות ועדויות של ניצולי שואה, לצד מסכת מרגשת של תלמידים בעיר

עיריית קריית ביאליק ציינה בטקס מרשים את יום השואה. שישה ניצולי שואה מלווים בבני משפחתם, התכבדו בהדלקת המשואות לזכר ששת מיליון היהודים שנספו בשואה. בטקס שולבו ראיונות מצולמים עם ניצולי השואה שחלקו את זיכרונותיהם

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקריית ביאליק התקיים אתמול באולם הרב תכליתי ע"ש דני זק. תלמידי קריית החינוך אורט קריית ביאליק העלו מסכת מרגשת שגרמה לקהל להזיל דמעה. שישה ניצולי שואה מלווים בבני משפחתם, התכבדו בהדלקת המשואות לזכר ששת מיליון היהודים שנספו בשואה. בטקס שולבו ראיונות מצולמים עם ניצולי השואה שחלקו את זיכרונותיהם.

ראש העיר, אלי דוקורסקי, שמתלווה מדי שנה לתלמידי אורט קריית ביאליק במסעם לפולין, פתח את דבריו: " ערב ירד על עירנו קריית ביאליק. הערב הזה ירד לפני שעה קלה, גם על קרקוב, רדומסקו, לובלין, לודז', טיקוצ'ין, צ'נסטוחובה, כל אותן ערים ועיירות בפולין בהן מבקרים מידי שנה תלמידי קריית החינוך "אורט" קריית ביאליק במסע הזיכרון שלהם בפולין. הערב הזה שירד פרוס כסוכת אבלים על באבי יאר, פונאר, לופוחובה, מליניב, רומבולה ומאות בורות ירי והריגה נוספים. סוכת אבלים זו תמשיך להיות פרוסה כפרידה בלתי נתפסת מששת מיליוני אחיותינו ואחינו, גברים נשים וזקנים. ממיליון וחצי ילדינו. פוטנציאל עצום של חיים, של כישרונות, שהוכחדו לבלי שוב".

דוקורסקי בחר לספר את סיפורם של שלושה אנשים , לא יהודים, חסידי אומות העולם, שסיכנו לא רק את חייהם אלא גם את חיי משפחותיהם כדי להציל את שכניהם היהודים.

דוקורסקי:" אחד משלושתם חי בעיר זקינתוס ביון, היום העיר התאומה של קריית ביאליק. בעיר באותה תקופה חיו 275 יהודים. עם כניסתם של הנאצים לעיר זימן המפקד הגרמני את ראש העיר, לוקאס קרר, וביקש לקבל את רשימת יהודי העיר. ראש העיר התייעץ עם ראש הכנסייה היוונית האורתודוקסית, כריסוסטומוס דמטריו, ויחד החליטו לשרוף את רשימת היהודים ובמקומה רשמו את שמותיהם והגישו לקצין הגרמני: "הינה רשימת היהודים שדרשתם". הכומר וראש העיר הזהירו את היהודים כי עליהם להסתתר בהרים. כך למעלה משני שליש מיהודי זקינתוס ניצלו עד לשחרורו של האי. בשנת 1978 קיבלו הכומר וראש העיר אות חסידי אומות העולם מארגון "יד ושם". לפני מספר שנים ביקרה בישראל ביתו של ראש העיר שהציל את יהודי זקינתוס, פגשתי אותה ושמעתי מפיה את הסיפור המופלא".

הסיפור הנוסף שהזכיר דוקורסקי בנאומו היה סיפורו של אנטוני טקלק שהציל את חייה של גניה צימרמן קופף, שמשפחתה מתגוררת בקריית ביאליק. גניה בהיותה בת 15 חיה בעיירה טורובין שעם הגעת הנאצים גורשה לגטו. בתושייתה הרבה הצליחה לברוח מהגטו בכך שהעמידה פני מתה. בעיניים בוכיות ראתה כיצד מגרשים את משפחתה למחני השמדה. אנטק היה השכן הנוצרי הטוב של משפחת קופף. כאשר גניה הסתתרה באסם שלו, אנטק לקח אותה תחת חסותו והסתיר אותה בבור שחפר באסם. במשך שנתיים דאג לצרכיה ולמחייתה. גניה עלתה לישראל ב – 1951 והמשיכה להיות בקשר עם אנטק. שנים רבות אחרי שנפטר הוענק לו התואר חסיד אומות העולם.

"לצד רגעי שפל של האנושות התגלו גם נקודות אור, מועטות אך בכל זאת ראוי שישמעו ויוזכרו", הדגיש ראש העיר.

בטקס יום השואה ששודר בשידור חי באמצעות דף הפייסבוק עבור תושבי העיר שלא יכלו להשתתף בטקס צפו גם חברי משלחת בני נוער  מהיידלברג, גרמניה, שהשנה נבצר מהם להגיע לישראל ולהשתתף באירוע עקב משבר הקורונה כפי שזה היה נהוג ב 12 שנים האחרונות.

הטקס התקיים תחת הנחיות של התו הירוק כאשר באי הטקס התבקשו להירשם אליו מראש.

בתמונות: ניצולי שואה מדליקים את המשואות, ראש העיר אלי דוקורסקי בנאום הזכרון

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות