ניוזים חמיםחינוך

נשים מעצימות נשים- חמש נשים חזקות שמנהלות ומובילות את אגודת הסטודנטיות והסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה בראיון מיוחד לפרויקט יום האישה 2023 ברשת ניוזים

"אין שוויון בין גברים לנשים. אם ניקח למשל את תפקידי הניהול בהתאחדות הסטודנטים הארצית אז יו"ריות מכהנות רק בשליש מכלל האגודות החברות בארגון" יוכי לוי, יו"ר אגודת הסטודנטיות.ים באוניברסיטה הפתוחה

אלין רובינשטיין, רמ"ח אקדמיה באגודת הסטודנטיות.ים באוניברסיטה הפתוחה: "האלילה שלי היא לגמרי השופטת ג'ודי שיינדלין, שמביאה לידיי ביטוי לא רק את זכותן של הנשים להגיע לפסגות בתחומים בהם יש רוב גברי, אלא גם להצליח לכבוש אותן."

ספרי קצת על עצמך ועל העיסוק שלך…

אני אלין, בת 29, סטודנטית לפסיכולוגיה, מתגוררת בחיפה עם בן זוגי ושני חתולים טרוריסטיים.

 

האם לדעתך יש צורך ביום האישה בימינו? מה המשמעות שלו בעינייך?

הלוואי והייתי יכולה להגיד שאין צורך ביום האישה, אבל המציאות היא אחרת. במציאות מתוקנת, לא היינו צריכים יום שינציח את הישגיהן של נשים בתחומים שונים, או יזכיר לנו לכבד נשים ולאהוב אותן, כי במציאות מתוקנת, הדברים האלו היו חלק מהנוף. בעיניי, יום האישה מסמל את המאבק לזכויותיהן של הנשים ברחבי העולם, מאבק יום-יומי שבבסיסו עומדת ההנחה שאף אישה לא צריכה לצמצם את קיומה בעולם בעקבות דרישות החברה, ויש לה את הזכות השלמה להרגיש בטוחה ומוגנת.

 

מי הגיבורה/ אלילה/ מודל לחיקוי שלך? למה?

האלילה שלי היא לגמרי השופטת ג'ודי שיינדלין, שמביאה לידיי ביטוי לא רק את זכותן של הנשים להגיע לפסגות בתחומים בהם יש רוב גברי, אלא גם להצליח לכבוש אותן. אני חושבת ששמו של הספר שפרסמה – "אל תשתין לי על הרגל ותגיד לי שיורד גשם" מבטא בצורה מושלמת את הפרסונה שלה.

 

השלימי את המשפט: כדי שאישה תצליח בקריירה, היא צריכה….

אני חושבת שהמשפט עצמו הוא לא נכון. זה לא "כדי שאישה תצליח בקריירה, היא צריכה…", אלא "כדי שאישה תצליח בקריירה, החברה צריכה…", והחברה צריכה להביא אותנו למציאות שבה נשים לא יצטרכו לעבוד פי כמה וכמה יותר קשה בשביל לקבל הכרה. החברה צריכה להבין שאישה יכולה להיות גם אמא וגם קרייריסטית שיכולה לטרוף את העולם. החברה צריכה קודם כל לתת לזה מקום, להשמיע את זה ולתת לזה תוקף. השאלה היא לא מה האישה צריכה לעשות, אלא מה החברה צריכה לעשות בשביל לשנות את התפיסה שהיא לימדה אותנו מינקותנו, והיא שלנשים יש איזשהו תפקיד מוגדר בעולם.

אלין רובינשטיין

יאנה טכמן, רמ"חית מלגות ומעורבות חברתית באגודת הסטודנטיות. ים באוניברסיטה הפתוחה: "בתחום שלי בגדול יש מלכתחילה הרבה נשים אבל אפילו אצלנו אפשר לראות שיש לא מעט מנהלי ולא מנהלות בית ספר, ראשי ולא ראשות מכינה ועוד… שזה אבסורד."

 

ספרי קצת על עצמך ועל העיסוק שלך…

יאנה טכמן, רמ"חית מלגות ומעורבות חברתית

 

האם לדעתך יש צורך ביום האישה בימינו? מה המשמעות שלו בעינייך?

כן חד משמעית , זה ממש מעצבן אותי כשמנסים להפוך את זה ל"יום המשפחה" . לדעתי לנשים יש אתגר היסטרי בלהיות עוגן הבית והמשפחה בשל המשמעויות הביולוגית שלנו כנשים כאלה שמגדלות ברחם שלנו את הילדים, קשורים אליהם כימית באופנים משמעותיים יותר ומהוות גם את המקור להזנה שלהם בחודשים הראשונים ואלה יוצרים עומס משמעותי על היכולת של נשים לקיים קריירה במקביל וזה ממשיך גם לשלבים מאוחרים יותר בהתפתחות הילד כי אנחנו בסוף הדמויות העיקריות מבחינת קרבה רגשית . וכל זה בעצם רק בגלל נתונים ביולוגים שלנו – שאנחנו נשים. בלי שבחרנו בכך. יש לא מעט נשים היו שמחות שיהיו להן ילדים אבל שהנטל יתחלק באופן שווה ואני לא חושבת שילדים או גברים מבינים את זה . לכן בעיני זה יום כ"כ חשוב . רגע לעצור הכל ולהגיד פשוט תודה על הארוחה החמה שמחכה, על זה שהבית נקי יחסית, על זה שבמובנים רבים כל המהות הנשית מוקדשת לשם חיים אחרים, של הילדים שלה. זה המון עבודה וזה לא ברור מאליו. זה יוצר גם פערים בשכר ואיכשהו גם בכבוד לנשים . לכן זה יום כ"כ חשוב בעיני. פשוט להגיד תודה.

 

האם לדעתך יש שיוויון בין נשים לגברים בתחום שלך? מה לדעתך צריך לעשות בנידון?

אני אישית מגיעה מתחום החינוך, בתחום שלי בגדול יש מלכתחילה הרבה נשים אבל אפילו אצלנו אפשר לראות שיש לא מעט מנהלי ולא מנהלות בית ספר, ראשי ולא ראשות מכינה ועוד… שזה אבסורד.

 

למה את מתגעגעת מהילדות שלך?

לתחושה שדברים ואנשים לא ייגמרו לעולם , לתמימות ולאומץ (שנובע מחוסר הבנה של השלכות למעשה, אבל מאוד משחרר) לחוסר אחריות אולי במובן מסוים.

 

מי הגיבורה/ אלילה/ מודל לחיקוי שלך? למה?

אין לי אלילה, יש דמויות משמעותיות שפגשתי ויש להן תכונות ואיכויות שמהוות לי עד היום השראה. גננת שעבדתי איתה, שהייתה פשוט מדויקת בנדיבות שלה, במוסריות שלה ובפשטות שלה. בלי להתנצל. מנהלת חינוכית שעבדתי איתה, שלא פחדה להראות את הפגיעות והאכפתיות שלה ומנטורית שהייתה לי , שהייתה פשוט מאוד חכמה ועמוקה.

 

מה החלום שלך?

לא לפחד לעשות דברים משמעותיים

 

השלימי את המשפט: כדי שאישה תצליח בקריירה, היא צריכה….

פשוט לעמוד שם כאילו זה המקום ההכי לגיטימי להיות בו, בפשטות ולא ביהירות. לא להטיל שום ספק. לא משנה מה זה. לא להילחם על המקום שלה, אלא להתנהג כאילו אין שום מניעה לא להיות במקום הזה, במקום של הצלחה.

יאנה טכמן

אסמהאן חוש בת 23 תושבת כפר מנדא בצפון, ראש מדור החברה הערבית באגודת הסטודנטיות.ים  של האוניברסיטה הפתוחה: "אני נגד להילחם על השוויון כי הקשיים והיכולות הפיזיים שיש לאישה אין לגבר. לכן לנשים מגיעים תנאים הרבה יותר טובים ולא רק שוויון."

ספרי קצת על עצמך ועל העיסוק שלך…

אסמהאן חוש, בת 23 תושבת כפר מנדא בצפון. אני לומדת עכשיו ניהול עם מדעי המדינה ויחסים בין לאומיים. עובדת בתור ראש מדור החברה הערבית באגודת הסטודנטים  של האוניברסיטה הפתוחה וגם כמורשת חתימה וחברת ועד של עמותת מעריפא שעוסקת למען קידום החברה הערבית. לאחרונה הצטרפתי לוועדת השלום במגזר הערבי שפועלת למען מטרה אחת "טיפול באלימות הקיימת בחברה." מתנדבת בארגון אישה לאישה מתן סיוע לנשים חסרות מעמד שנמצאות במצבי סיכון. בנוסף לכך, מתנדבת בארגון עומדים ביחד ,למען שוויון זכויות לכל האזרחים.

 

האם לדעתך יש צורך ביום האישה בימינו? מה המשמעות שלו בעינייך?

האישה היא מרכיב בסיסי בכל חברה… האישה היא האם, הבת, הבת זוג , שמהווה מחצית מהחברה, שבלעדיה כל העולם היה בלי צבעים .יום האישה זה יום חשוב וחייבים להקים אותו בכדי להזכיר לכולנו כמה הנשים פועלות בכל צד בחיינו וזאת הזדמנות מיוחדת שכל העולם יגיד תודה לאשה ביום שלה שמגיע לה.

 

האם יש קשיים בשילוב בין אימהות לעבודה? איזה?

בטח! זה כמעט בלתי אפשרי במידה והאישה מחליטה גם להיות אמא וגם לעבוד במשרה מלאה, היא לרוב תזניח בבריאות שלה ולא יהיה לה לייף סטייל איכותי או לא תוכל להשקיע טוב בגידול הילדים במידה מספיקה וזה מייצר לנו דור חסר ערכים לפעמים גם אם שני ההורים למדו ועובדים. האישה יכולה להעצים את עצמה גם בחצי משרה כשהיא אמא! אבל לא לוותר על חיים איכותיים. בסופו של דבר ההכנסה של האישה לא אמורה להיות גורם הפרנסה המרכזי למשפחה, כי היא כבר לוקחת חלק כבד בדברים אחרים."

 

האם לדעתך יש שיוויון בין נשים לגברים בתחום שלך? מה לדעתך צריך לעשות בנידון?

לפי התשובה שלי למעלה ניתן לראות שאני ממש עם זרם פמיניסטי שונה. אני נגד להילחם על השוויון כי הקשיים והיכולות הפיזיים שיש לאישה אין לגבר. לכן לנשים מגיעים תנאים הרבה יותר טובים ולא רק שוויון. למשל לאימהות בתפקידים בכירים כן מגיע 70% משרה בתשלום של משרה מלאה. במידה ואנחנו רוצים להעלות את הערך של הנשים זה לא להשוות אותם בגברים. אלא להתאים תנאים מיוחדים בשבילן.

 

האם יש פערי שכר בין גברים לנשים בתחום שלך?

לא.

 

למה את מתגעגעת מהילדות שלך?

למרות שאני מקבלת תמיכה כספית מלאה ממשפחתי, בגיל צעיר החלטתי להיות עצמאית בכל בחינה, זה כן נותן עוצמה והעצמה לאופי שלי אבל עדיין לפעמים מתגעגעת לגיל 3 כשהייתי נסיכת המשפחה ורק מקבלת מתנות בלי אף דאגה על העתיד ולחשוב איך ניתן לשרוד בחיים ולהצליח.

 

מי הגיבורה/ אלילה/ מודל לחיקוי שלך? למה?

הגיבורה שלי היא ח'דיג'ה בת ח'וויילד אשתו של הנביא מוחמד עליו השלום.

היא הייתה אשת עסקים מוצלחת ועשירה מאוד בשנת 590 לספירה, זמן שבו הנשים לא היו מחזיקות עסקים גדולים, למרות שהייתה אלמנה, והיא הכירה בעלה הנביא מוחמד לאחר שהתחיל לעבוד אצלה.

 

מה החלום שלך?

להיות מנהלת בית ספר יסודי, בגלל שאני בתחום הניהול ולא החינוך יהיו לי הרבה חובות שאצטרך להשלים, אבל אני בטוחה שאוכל להתגבר על כל קושי. ולמה יסודי במיוחד כי בגיל הזה ניתן להשפיע על הילד ולהעשיר את הערכים שלו ורק זה יכול לעשות שינוי חברתי חיובי.

 

מה האנשים שמכירים אותך לא יודעים עלייך?

שאני מתנדבת במקלט לילדים אתיופים בזמן הפנוי שלי והובלתי כמה פעמים יוזמות אנושיות.

 

השלימי את המשפט: כדי שאישה תצליח בקריירה, היא צריכה….

להיות  חזקה, בעלת ערכים ומאושרת. אישה שיודעת בדיוק לאיזו סוג שינוי היא שואפת.

אסמהאן חוש

יוכי לוי, יו"ר אגודת הסטודנטיות.ים באוניברסיטה הפתוחה: "אין שוויון בין גברים לנשים. למשל, בתפקידי ניהול בהתאחדות הסטודנטים הארצית היו"ריות מכהנות רק בשליש מכלל האגודות החברות בארגון."

 

ספרי קצת על עצמך ועל העיסוק שלך…

יוכי לוי, יו"ר אגודת הסטודנטיות.ים באוניברסיטה הפתוחה, אימא לשישה. חרדית.

 

האם יש שוויון בין גברים לנשים בתפקידי ניהול?

אין שוויון בין גברים לנשים. אם ניקח למשל את תפקידי הניהול בהתאחדות הסטודנטים הארצית אז יו"ריות מכהנות רק בשליש מכלל האגודות החברות בארגון.

 

מה אנשים שמכירים אותך לא יודעים עלייך.

שאני יודעת לנגן ואוהבת לשיר.

 

השלימי את המשפט כדי שאשה תצליח בקריירה היא צריכה..

להיות מוכנה לעבוד קשה ולצלוח אתגרים והכי חשוב- להיות בעלת מוטיבציה גבוהה.

יוכי לוי

הילה אבגי, מנכ"לית אגודת הסטודנטיות.ים באוניברסיטה הפתוחה: "יום האישה הבינלאומי חל לרוב בין גאולת פורים (אסתר המלכה) לגאולת מצרים (מרים הנביאה), שתי גאולות שלנשים היה בהן חלק מכריע כגואלות."

 

ספרי קצת על עצמך ועל העיסוק שלך…

אני בעלת תואר ראשון במדעי החברה ויחסים בין לאומיים, ומכהנת בתפקיד מנכ"לית אגודת הסטודנטיות.ים באוניברסיטה הפתוחה.

 

האם לדעתך יש צורך ביום האישה בימינו? מה המשמעות שלו בעינייך?

בהחלט, יום האישה חשוב הן כאסטרטגיה לקידום מעמד ושוויון זכויות נשים והן כהעלאת מודעות לתרומתן הבולטת של הנשים בעבר ובהווה. לצערי נשים בימינו עדיין מופלות לרעה בכל מיני תחומים כמו הדרת נשים במרחב הציבורי, הפליית נשים במקומות עבודה, רצח נשים (בממוצע 20 נשים נרצחות מידי שנה), עדיין אין בצה"ל מספיק נשים ביחידות קרביות ובתפקידים משמעותיים, גם בממשלות ישראל וברשויות המקומיות אין מספיק ייצוג נשי בתפקידים בכירים. חשוב לציין כי יום האישה הבינלאומי חל לרוב בין גאולת פורים (אסתר המלכה) לגאולת מצרים (מרים הנביאה), שתי גאולות שלנשים היה בהן חלק מכריע כגואלות. יום זה אמור להזכיר לנו את השערים שנפתחו לנשים בדורנו ולהזכיר גם כן את אלה אשר עדיין ממתינות להיפתח.

 

מה האנשים שמכירים אותך לא יודעים עלייך?

שאני מאוד אוהבת לשיר.

 

השלימי את המשפט: כדי שאישה תצליח בקריירה, היא צריכה להבין… שההצלחה תלויה באמונה שלה בעצמה ובעבודה קשה. והכי חשוב-לא לתת לאף אחד לקצץ לה את הכנפיים בדרך אל המטרות שלה.

הילה אבגי
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות