ממצאים מדאיגים במחקר שערך המשרד להגנת הסביבה: ריכוז גבוה של מתכות כבדות בדמם של תושבי מפרץ חיפה

בעקבות הממצאים המדאיגים שעולה ממחקר שערך המשרד להגנת הסביבה ונוגע להשלכות הבריאותיות על תושבי מםרץ חיפה, אומרת יו"ר איגוד ערים, שרית גולן: "העובדות מדברות על זיהום ישיר ועכשווי מתעשייה שגורם לתחלואה"

מחקר חדש, שבוצע על ידי המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, העלה נתונים מדאיגים לגבי ההשלכות הבריאותיות על תושבי מפרץ חיפה בשל המפעלים המזהמים באזור. במחקר עולה,  כי בדמם של תושבי מפרץ חיפה נמצאו ריכוזים גבוהים של מספר מתכות כבדות, ביחס לתושבי יתר הארץ.

בין השנים 2022-2020 נלקחו באקראי דגימות דם מתורמי דם מתנדבים בריאים של שירותי הדם של מד”א, לאחר קבלת הסכמתם. המחקר בדק את ריכוז המתכות הכבדות בדם האנושי, במטרה להעריך את הקשר בין ריכוזי המתכות לחשיפות הסביבה ולזיהום אוויר, כאשר נבדקו 4 סוגי מתכות – ארסן (As), קדמיום (Cd), כרום (Cr) ועופרת (Pb).

נמצא כי תורמי דם מאזור מפרץ חיפה מאופיינים ברמות נמוכות של ארסן וקדמיום, אך ברמות גבוהות של כרום ועופרת, בהשוואה לתורמים משאר חלקי הארץ. בנוסף, נמצא כי בקרב התורמים קיים מתאם חיובי בין ריכוזי העופרת בדם לריכוזים בסביבה של המזהמים PM10, CO ו-SO2. עוד נמצא כי ריכוזי המתכות שנמצאו היו דומים ואף נמוכים מהריכוזים שנמדדים באוכלוסייה הכללית באירופה.

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה בתגובה לדוחות שפרסם המשרד להגנת הסביבה היום:
"המחקרים מוכחים את מה שכולם יודעים, המפעלים מזהמים וגורמים לתחלואה עודפת ומסכנת חיים. לא מדובר כאן בהיסטוריה של זיהום ישן כפי שטענו המפעלים, לא מדובר בזיהום מתחבורה וממקורות שונים. העובדות מדברות על זיהום ישיר ועכשווי מתעשייה שגורם לתחלואה.

"הגיע הזמן להפסיק עם דיונים ובירוקרטיה, צריך לקבל החלטות כאן ועכשיו לקידום התוכנית להבראת מפרץ חיפה לתקצב ולפעול להכנת משק האנרגייה ליום שאחרי בז"ן בכדי לקדם הפסקת הזיקוק ופינוי חוות מיכלי הנפט מקרית חיים.
אין לנו את הזמן והבריאות להמתין למקבלי החלטות כדי למצוא מקורות תקציביים לתוכנית לסגירת בז״ן. ממשלת ישראל חייבת להתחיל ולבצע פעולות מיידיות לעצירת הזיהום והפגיעה בבריאותם של תושבי מפרץ חיפה".

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה: "המחקרים החדשים מאששים את מה שאנו יודעים מזה שנים. התחלואה באזור המפרץ גבוהה מהממוצע הארצי. התעשיה כאן מסוכנת לבריאות הציבור. התקלות בלתי נגמרות והמצב הזה לא יכול להמשיך. אנו שמחים שהשרה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, שותפה לעמדתנו כי יש לפנות את המפעלים בהקדם. אנו קוראים לממשלה להמשיך ולפעול במרץ בנושא התוכנית לפינוי המפעלים ואנו נעשה את כל הניתן על מנת לפנותם ובהקדם האפשרי".

 

צילום אילוסטרציה: עיריית חיפה

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות