עיריית קריית מוצקין "צפצפו" על צוואות בהן הותירו שתי תושבות העיר את בתיהן לטובת גני ילדים, כשהעירייה מוכרת את הנכסים ומשלשלת את הכסף לקופותיה ולטובת שיפוץ העירייה. עכשיו, בית המשפט הורה לתקן את המעוות

בית המשפט פסק כי עיריית קריית מוצקין, שמכרה ושילשלה לקופתה, שלא כדין שני בתים שהושארו בצוואה על ידי שתי תושבות העיר למען יתקיימו בהם גני ילדים, תקצה 3 מבנים חדשים בהם יוקמו גני ילדים ויקראו ויוקדשו על שם שתי הנשים

סיפור על התנהלות מזלזלת של עיריית קריית מוצקין בקיום צוואתן של שתי תושבות העיר שהותירו ירושה, כדי להנציח את שמן ולטובת ילדי העיר קריית מוצקין. ומה עשתה העירייה? צפצפה על הצוואה ושילשלה את הכספים לטובת שיפוץ בניין העירייה. עתה, בית המשפט תיקן את המעוות:

לפני למעלה מארבעים שנה החליטו גב' חיה שטאייר ז"ל וגב' שרה גוירצמן ז"ל, שהתגוררו בקריית מוצקין, להקדיש בערוב ימיהן את בתיהן לילדי העיר על מנת שהעירייה תפעיל בהם גני ילדים– חילוניים ודתיים בהתאם להשקפת עולמן. ואכן, לאחר מותן, העירייה בתחילה כיבדה את צוואתן והפעילה בבתים גני ילדים, אולם הם נסגרו, ובשנת 2016 נמכרו הבתים ליזמי בניה, תמורת סכום של 8 מיליון שקל, שעל פי הנטען, שימשו את העיריה לשיפוץ בניין העיריה, בניגוד למה שהורתה צוואתן של שתי הנשים.

לאחר מכירת בתי המקדישות, התקבל ביחידת רשם ההקדשות ברשות התאגידים דיווח על כך מתושב העיר, שכן עיריית קריית מוצקין לא התייחסה לגנים כהקדשות בנאמנותה, ומעולם לא בקשה לרשום אותם בפנקס ההקדשות הציבוריים. רשם ההקדשות בדק את הנושא מתוקף תפקידו כגורם המאסדר והמפקח על ההקדשות הציבוריים בישראל. במסגרת הבדיקה נבחן האם מדובר בנכסי הקדשות, שטעונים רישום ופיקוח, ונמצא שמדובר בנכסים שהוקדשו לטובת מטרה ציבורית של גני ילדים, ולא כבתים שהוענקו במתנה לעירייה לכל מטרה. לפיכך, בהתאם לחוק הנאמנות, יש להבטיח שלאחר שנמכרו הבתים, תמורת המכירה או נכסים בשווי זהה ישמשו את העירייה לאותה המטרה של גני ילדים בעיר בהתאם לרצון המקדישות.

יחידת רשם ההקדשות ביקשה מעיריית קריית מוצקין להקים הקדשות לזכרן של שתי המנוחות בגני ילדים בעיר. לצורך כך נדרשה העיריה לאתר גני ילדים ששווים זהה לנכסי המקדישות שנמכרו. לאחר דין ודברים ממושך הצדדים לא הגיעו להסכמות, ועל מנת להגן על האינטרס הציבורי בשמירה על נכסי הקדשות לטובת מטרותיהם, הגישה יחידת רשם ההקדשות בסוף שנת 2021 תביעה כנגד עיריית קריית מוצקין בבית המשפט המחוזי בחיפה. התביעה הובילה להליך גישור בפני הממונה על המחוז במשרד הפנים, ובסופו של דבר הושגה פשרה.

במסגרת הסדר הפשרה נקבע כי יירשמו שני הקדשות ציבוריים ע"ש משפחת גוירצמן וע"ש משפחת שטאייר בפנקס ההקדשות הציבוריים, שיכללו שלושה נכסי מקרקעין של העירייה בשווי זהה לבתים שנמכרו על ידה, בהתאם לחוות דעת שמאיות שהוכנו לצורך זה.  העירייה תנציח את שמן של המקדישות בגני הילדים, ובאופן זה ניתן להבטיח את המשך קיומם של ההקדשות של שתי המנוחות לטובת ילדי קריית מוצקין.

הגב' חיה שטאייר ז"ל הקדישה  לעירית קריית מוצקין, בנוסף, סכום כסף לחלוקת מלגות לתלמידי בית ספר תיכון בעיר. לפיכך, במסגרת ההקדש ע"ש שמואל וחיה שטאייר תחלק העירייה גם שתי מלגות בשנה בסך כולל של 40,000 שקל למשך 20 שנה.

מנהלת יחידת רשם ההקדשות, עו"ד עינב גיא הרמן: "יחידת רשם ההקדשות פעלה להגן על האינטרסים של המקדישות, שהעניקו את בתיהן הפרטיים למטרה ציבורית שהייתה קרובה לליבן. זהו כמובן גם האינטרס של רשויות מקומיות, שקבלו מתושבים נכסים פרטיים לנאמנותן, להקפיד על ביצוע המטרות, ובכך לתמרץ נדבנים נוספים להקדיש מנכסיהם לטובת הציבור".

 

צילום: עיריית קריית מוצקין

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות