הם מפחדים? מי מבין המתמודדים בדרום השרון מפחד מפאנל לצד שאר המועמדים? מי טירפד פאנלים כאלו? קבלו – דמוקרטיה לא במיטבה בדרום השרון

כך למשל, ידוע שפאנלים וקלפי מדגמי בסופו שנערכים כבר שנים בתיכון "בליך" ברמת גן, חוזה את תוצאות הבחירות הכלליות בישראל.

לפני מספר שבועות כאמור, היה ניסיון בדרום השרון להיות "כמו הגדולים" ולארגן פאנל של ששת המתמודדים למועצת דרום השרון ולצור יגאל-כוכב יאיר. על פי דרישת משרד החינוך הפאנלים האלו חייבים להכיל בתוכם את כל המתמודדים, בלי יוצא מן הכלל, וזאת כדי לא להפוך אותם למסע בחירות של מתמודדים אלו על פני אחרים. ובנוסף – התאריך האחרון לקיומם הוא לא יאוחר משלושה שבועות טרם יום הבחירות. וכך, בתיכון האזורי "עמי אסף" בו לומדים מרבית תלמידי ישובי דרום השרון, החלו לארגן פאנל מתמודדים.

כל המתמודדים נתנו כמעט מייד את הסכמתם להשתתפות בפאנל, מלבד אחד – שימי אליאל המתמודד על ראשות צור יגאל-כוכב יאיר. למה אתם שואלים? גם אנחנו שאלנו והפננו שאלה למר אליאל, שלא ענה.

רק לפני כיום הוא שלח תגובה באמצעות נציגיו וכך הסביר: 

"ביום 3.10 פנה אל מר שימי ליאל הנער אלי עדן, תלמיד תיכון מבית הספר 'עמי אסף' בבקשה לקחת חלק בפאנל מתמודדים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות לשנת 2018, אשר עתיד להתקיים חמישה ימים לאחר מכן ביום 8.10.

ביום 4.10. השיב מר ליאל לאלי עדן כי עקב מחויבויות קודמות, לא יוכל לקחת חלק בפאנל, בהתראה קצרה שכזו, והציע לקיים הפאנל במועד אחר. עוד באותו היום, השיב עדן כי הפאנל בוטל כליל עקב היעדרות אי אלו מתמודדים שלא יכולים לקחת חלק בפאנל".

איציק אזרי. "חבל שבגלל פחד של אחד המתמודדים, לא יתקיים הפאנל". צילום: יחצ

 

דמוקרטיה? לא לכולם

 

התוצאה הייתה, כפי שמספר זאב פתאל המתמודד על ראשות דרום השרון: "הבנו שהסירוב של אליאל יטרפד את כל הפאנל, אני לא יודע למה הוא סירב. אבל ניסינו לעשות כך שהמתמודד מולו על צור יגאל-כוכב יאיר יסכים לא להשתתף בפאנל וכך הפאנל יהיה רק של מתמודד דרום השרון. הוא הסכים לא להשתתף, אבל במשרד החינוך הבהירו שלא יתכן ש-80 תלמידי בית הספר שבאים מצור יגאל-כוכב יאיר, יוצאו מהאולם בשל זאת. וככה הכל נפל".

איציק אזרי גם מספר על הנסיבות שהביאו לביטול מה שהיה אמור חגיגה לדמוקרטיה והשיעור הטוב ביותר באזרחות עבור הצעירים: "ביום שני היה אמור להיערך פאנל בין המתמודדים השונים לרשות דרום השרון בתיכון עמי אסף. הפאנל חשוב לתלמידים הבוגרים אשר מצביעים בפעם הראשונה לרשות וממשים את זכותם הדמוקרטית לבחור את האדם שישפיע על חייהם בחמש השנים הבאות. אני הסכמתי להשתתף בפאנל הזה כמו שנענתי לכל יוזמה לעימות בין המתמודדים. חבל שבגלל התנהלות מסורבלת של הרשויות ואו פחד של אחד המתמודדים, לא יתקיים הפאנל והתלמידים יפסידו הזדמנות למעורבות פוליטית ראויה.

"אני בהחלט נענה להזמנה לקיים פאנל פתוח לכלל התושבים, בכל ישוב במועצה שיבחר. אני חושב שזה חשוב שלתושבים תהיה הזדמנות לראות את כל המתמודדים על אותה במה ומתמודדים מול אותן שאלות שיכריעו איך יראו החיים שלהם בחמש השנים הבאות. לזה קוראים דמוקרטיה הרי".

דרור רופא התייחס ואמר: "למיטב ידיעתי הפאנל התבטל לאחר שאחד מהמועמדים מכוכב יאיר צור יגאל הביע את אי הסכמתו להשתתף בפאנל. לכן, המפקח מטעם משרד החינוך אינו מאשר את הפאנל ?! אם אכן כך הדבר אני רואה בזאת פגיעה לא מידתית ביתר המועמדים. אולם יותר מכך אני רואה בזאת פגיעה בתלמידים שזו להם הזדמנות פז לקבל שיעור מעשי באזרחות. יתרה מכך, כמורה לאזרחות אני רואה בזאת פגיעה במימושו המלא והתקין של הליך הבחירות, שהן נשמת אפה של הדמוקרטיה  וערך עליון בקיומה. לצערי כולנו מדברים על חינוך, ערכים וכד', אולם כשזה מגיע למימוש והתמודדות אנו שוכחים זאת כמו פוליטיקאים 'ממוצעים'. מרוח דברי את יכולה להבין את עמדתי בנושא. אני כולי תקווה שאכן זו הסיבה האמיתית, תהיה 'אווילית', ככל שתהיה ביחס לתועלת והרווח שיפיקו התלמידים ממהלך זה, ולא מאינטרסים זרים".

יובל ארד שמתמודד מול אותו שימי אליאל על צור יגאל-כוכב יאיר, אף הוא התייחס ואמר: "אישרתי את השתתפותי בפאנל ואני מצר על ביטולו. על פי ההודעה שקיבלתי מהמארגנים הביטול נובע מסירובו של שימי אליאל להשתתף, וזאת בהמשך לסירוב שלו להופיע לעימות פומבי בינינו מול תושבים ובהנחיית גורם ניטראלי. אני מאמין שהופעה בפאנל מול תלמידים, בני נוער, שזו להם הצבעה ראשונה בבחירות היא שלב משמעותי בהקניית הערכים הדמוקרטיים לאותם צעירות וצעירים. יש להצטער על ששימי גם נמנע במקביל מלענות לשאלות תושבים ברשתות החברתיות ונדמה שאין מנוס מהקביעה שהוא כבר השלים עם ההפסד בבחירות הקרובות, והמגע עם תושבים אינו חשוב בעיניו".

גם אושרת גוני גונן הסכימה להשתתף בפאנל ב"עמי אסף".

כאמור שימי אליאל שהוא זה שבסירובו טירפד את הפאנל, לא הגיב לפניות "ניוזים השרון".

 

 

אושרת גני גונן, לא רוצה להגיע לפאנל. "מעדיפים להימנע מפאנלים, עימותים ועוד כאלה מרעין בישין". צילום: מטה גונן

 

 

 

מי מפחד מפאנל מול התושבים?

 

אלא שמתמודדי דרום השרון, חלקם- בהם איציק אזרי וזאב פתאל פנו ל"ניוזים השרון" כדי ליזום קיום פאנל לכלל תושבי האזור, בו יקחו חלק כל ארבעת המתמודדים. אפילו עלתה הצעה לקיים את הפאנל באולם בישוב מתן, או בישוב אחר.

אלא שלא המיקום הוא שמפריע מסתבר למישהו מהמתמודדים כדי לסרב להצעה להתמודד בשאלות הקשות מול קהל הבוחרים.

פאנל כזה מציב את המתמודד מול שאלות שלא "מוכנות" מראש ומעמיד אותו באותו קו עם המתמודדים האחרים, בלי סינון ובלי מגננות של יועצי תקשורת.

"ניוזים השרון" כאמור פנה לכל ארבעת המתמודדים על מועצת דרום השרון וביקש לדעת האם יסכימו להשתתף בפאנל כזה?

איציק אזרי: "אשמח להיות בפאנל כזה ולעמוד מול התושבים ולצד שאר המתמודדים. זו דמוקרטיה במיטבה".

זאב פתאל: "בשמחה, זו הזדמנות מצוינת להשיב באופן ישיר ופתוח לתושבים שיוכלו לבחון את המתמודדים האחד לצד השני".

גם דרור רופא נתן את הסכמתו.

אז מי סרב אתם שואלים? אושרת גוני גונן לא מוכנה להגיע לפאנל כזה. למה?

זאת התגובה של מנהל הקמפיין של אושרת גוני גונן: "בימים האחרונים מתחממת האווירה והחלו ביטויים לא משהו. אושרת פועלת אך ורק בקמפיין חיובי. היא מובילה בענק וחשה אחריות לאווירה הטובה בבחירות ולכן אנחנו מעדיפים להימנע מפאנלים, עימותים ועוד כאלה מרעין בישין. אנחנו מזמינים את הציבור לבוא, לשמוע ולשאול את אושרת בכל נושא. אנחנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר ללמוד על כל אחד מהמועמדים  ומהדרך אותה הוא מציע".

ובשורה התחתונה- בדרום השרון יש חלק מהמתמודדים, שלא בדיוק רוצים להתמודד מול שאלות קשות, ולעמוד מול שאר המועמדים למבחן הציבור. דמוקרטיה? כנראה שבדרום השרון כרגע היא בערבון מאוד מוגבל…תלוי מי שאול.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות