בחירותניוזים חמיםחדשותUncategorized

ראש עיריית יהוד- מונוסון: "המלחמה הוכיחה את החוסן של תושבי יהוד-מונסון"

בראיון מיוחד פורסת יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד-מונוסון, את התכנית המקיפה שהובילה עם העירייה למוכנות למגוון מצבי חירום בטחוניים ופליליים. היא מספרת היכן תפסו אותה אירועי השבת השחורה ועל הכאב האישי על בני העיר שנהרגו

מזה כעשור מכהנת יעלה מקליס כראש עירית יהוד-מונוסון. לאורך שנות כהונתה התמודדה העיר, כמו מרבית יישובי ישראל, עם אתגרים לא מעטים: מבצעים צבאיים כשומר חומות וצוק איתן, עם מגפת הקורונה, מערכות בחירות תכופות, פגעי מזג אוויר ועוד. אבל כמו מרבית יישובי ישראל, מלחמת חרבות ברזל שפרצה בשבת השחורה, 7 באוקטובר 2024 – הציבה בפני כולנו אתגרים מסוג שונה לגמרי. נפגשנו לראיון עם יעלה מקליס כדי לשמוע מפיה כיצד מתמודדת העיר, וכיצד מתמודדת היא באופן אישי, עם האתגרים שהציבה המלחמה על פתחנו.

מקליס, עו"ד במקצועה, נשואה, אם לחמישה וסבתא לשבעה נכדים, היא אחת מ-14 נשים בלבד שעומדות בראש רשויות מקומיות בישראל. יהוד-מונסון, העיר שהיא עומדת בראשה ושהיא כל כך גאה בה, ממוקמת במזרח בקעת אונו ומונה כ-32,000 תושבים.

פריצתה של מלחמת חרבות ברזל תפסה אותה, כמו את כולנו, בהפתעה שחייבה התעשתות ועמידה מהירה מול מציאות שונה לגמרי מזו שתוכננה במקור.מספרת מקליס: "המלחמה כידוע פרצה בשבת בבוקר, שגם היה שמחת תורה. כמו בכל שנה תכנתי כהרגלי לסייר בין בתי הכנסת בעיר ולהשתתף בערב במנהג ההקפות השניות האהוב עליי ובהופעה שתוכננה עם הזמר ליאור נרקיס.

"קמתי בבוקר להליכת הבוקר ברחובות העיר יחד עם רעש הפיצוצים והאזעקות. החדשות החלו לזרום, הגעתי לעירייה וכינסתי את צוות החירום העירוני במרכז ההפעלה בשעה 7:30 בבוקר".

יעלה מקליס בפגישת היערכות עם בכירי פיקוד העורףיעלה מקליס בפגישת היערכות עם בכירי פיקוד העורף

 

כבר באותו יום לאיזה פעולות כעירייה נדרשתם?

 

"הקפצתי במיידי את כל צוותי החירום וקיימתי איתם הערכות מצב בשיתוף עם כל גורמי הביטחון: המשטרה, פיקוד העורף המוקד העירוני. מיד דאגתי שהמקלטים ייפתחו, שיהיה מערך מענה מתוגבר במוקד העירוני, שיתקיימו סיורים של השיטור הקהילתי בכל השכונות בעיר ונוכחות של כוחות הביטחון. לשמחתי תרגלנו את מערך החירום בעיר פעמים רבות והכל פעל במהירות וביעילות כך שיכולנו להעניק מענה ראשוני למצב עוד לפני שקיבלנו את ההוראות הרשמיות של פיקוד העורף לרשויות"

 

בעקבות איומי הטילים מדרום ומצפון, נדרשתם למצוא מיגון למבנים בעיקר במערכת החינוך, שלא היה בהם מיגון לכל הצוותים והילדים, איך נערכתם לכך?

 

"מיגון מוסדות החינוך שלנו תמיד היה משמעותי עבורי וכמובן שבתקופה זו הוא עלה מיד לראש סדר העדיפות של העירייה בראשותי. אני שמחה לבשר שרק בשבוע שעבר הצבנו שני מבנים מוגנים מוסדיים (ממ"מים) נוספים בגנים העירונים שלנו, המצטרפים  לארבעה שהצבנו בשבועות האחרונים. בנוסף, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשותי, אישרה את התכנית להרחבת בתי הספר מקיף יהוד ורמז, שכוללת, בין השאר, מיגון איכותי ביותר לתלמידים.

"בקרוב נציב מממ"ים נוספים ובמקביל אנו נערכים להכנת בתי הספר לתרחישים של הפסקת חשמל ארוכה והפעלתם כמתקני קליטה בחירום. בכך התקדמנו לישורת האחרונה בתכניתי להעניק לכל מבני החינוך בעיר את המוגנות מהדרג הגבוה ביותר".

 

במה אם בכלל השתנתה היערכות העירייה בתחומים שונים מאז ה-7.10?

 

"אירועי ה-7/10 והמלחמה המתמשכת עד ימים אלו הובילו אותנו לבחינה מחודשת של האיום ותרחישי הייחוס, ולכן גיבשנו תהליך ניתוח וגיבוש תפיסת ביטחון מותאמת למצב החדש במטרה להתמודד בצורה טובה יותר עם האיומים ולהעלות את תחושת הביטחון ואמון התושבים במערכות החוק. פתיחת המקלטים הציבוריים שהכשרנו בשנים האחרונות.

"לכן הובלתי, בשיתוף עם המשטרה ופיקוד העורף, תכנית מקיפה וכוללת שמתייחסת לביטחון האישי של התושבים הן בהיבט הבטחוני והן בהיבטים פליליים ואחרים. התכנית כוללת:
שמירת כשירות מקלטים ציבוריים ופרטיים, עם חשמל ומים וסיוע להשמשת המקלטים בבניינים המשותפים. הכשרת מחסות חירום למחוסרי מיגון. הרחבת המענה המיגוני במוס"ח. הכשרת יחידת סע"ר למענה ראשוני להצלת חיי אדם. הכשרת מכלולי החירום לטיפול באירועי חירום ושמירת רציפות תפקודית. כיסוי מצלמות – הצבת מצלמות ויצירת יכולות תצפית גבוהות וכיסוי בכניסות על פי תוכנית, ברחובות הראשיים ובהיקף ושליטה באמצעות מוקד צופה/רואה.

הגדרת בעלי תפקידים לפיקוד על אירועים באמצעות עובדי העירייה ומתנדבים. הפעלת כוחות מרובים בעיר בהם –  ניידות משטרה, אנשי הפיקוח העירוני וחמושים נוספים (יחידת אופנוענים), מצוידים וכשירים להגיב במהירות ונחישות ברגע שמתרחש אירוע טרור, צוות הביטחון / פקחים – שיקבלו ציוד, הכשרה, אימון ושיפור תנאי העסקה לאור תוספת המשימות, אימונים משותפים של כוחות הביטחון העירוניים עם משטרת ישראל ליצירת תיאום מלא בין הכוחות, זמינות כוחות ותושבים שיהיו מסוגלים לצאת ולהילחם מול איומים בעיר, הפעלת מתנדבים למשימות אבטחה שוטפות, מיפוי אתרי בנייה בהם מועסקים פועלים מהשטחים וביצוע פעילות לתפיסה והרחקת שב"חים מהעיר והוספת אמצעי הרתעה ברחבי העיר ושיתוף פעולה מרחבי בין רשויות להעברת מידע וסיוע בעת התרחשות אירוע".

הצבת ממ"מים במוסדות חינוךהצבת ממ"מים במוסדות חינוך

 

ומה ביצעתם בפועל עד כה?

 

"הקמנו את "משמר העיר", המונה כ-200 מתנדבים מתוכם כ-60 חמושים בנשקים אישיים. כמו כן גייסנו מתנדבים לכיתת כונות בני המקום. הקמנו כיתת כוננות משטרתית המונה כ-20 תושבים חמושים בנשק ארוך. הרחבנו את מערך יחידת הסע"ר כולל הכשרת מתנדבים כיחידת חילוץ, רכשנו כ-200 מחסומים להצבה בהתאם לצורך, רכשנו ציוד רב ובתוך זה נשק וחימוש עבור עובדי אגף הביטחון, פיקוח, שיטור ובעלי תפקידים נוספים בעירייה. קיום הכשרה שוטפת עבורם (מטווחים).

"בנוסף, פרסנו כ-70 מצלמות בגנים ציבוריים ובכניסות לעיר. הצבנו 4 מגדלורים בכניסות לעיר. התקנו לחצני מצוקה ב-10 גנים ציבוריים ובכל גני הילדים העירוניים המשדרים ישירות למוקד.

"הצבנו מחסומים ובטונדות נוספות בעיר ותגברנו את מערך האבטחה בסביבת מוסדות החינוך. וזאת רק על קצה המזלג".

 

כמו יישובים רבים בישראל גם יהוד-מונסון שילמה מחיר יקר, בדמם של טובי בניה. אלו בוודאי ימים קשים עבורך.

 

בנקודה זו יעלה מתקשה להסתיר את הדמעות שהחלו להיקוות בעיניה. "מאז ה-7 באוקטובר איבדה יהוד-מונסון 3 אזרחים וארבעה חיילים, פרחים של ממש שנקטפו והותירו אותנו מנותצי לב. הלכתי ללוויות ונפגשתי עם המשפחות והכאב רב מנשוא. הקהילה המופלאה של העיר שלנו התגייסה כולה ללוות את המשפחות וגרמה לי שוב להיות גאה שזו העיר שלי ואלו הם תושביה".

יעלה מקליס לא מרבה לחשוף בפומבי את העובדה שהיא עצמה בת למשפחה שכולה. אחיה, סגן צבי מקליס, נהרג ב-1983, במלחמת לבנון הראשונה, בעת ששירת כקש"א של סיירת גולני. היא מודה שהשכול והאובדן של החודשים האחרונות מחזירים אותה פעמים רבות אל הכאב האישי שלה ומשפחתה.

אך את הריאיון הזה היא מתעקשת לסיים ברוח אופטימית: "בכל מקום שאני מגיעה אני רואה את הרוח המיוחדת והחוסן של העם שלנו בכלל ושל תושבי יהוד-מונוסון בפרט. אנחנו כמו עוף החול, קמים חזקים יותר מההריסות וניצבים ביחד בראש זקוף. לכן כל כך חשוב שב-27 בחודש נצא כולנו לקלפי להצביע. זו התשובה שלנו לחמאס ששואף להשמיד את הייחוד שלנו כדמוקרטיה משגשגת ופורחת במזרח התיכון. לא ניתן לו לנצח. דווקא ובמיוחד בימים האלה נחזק את הדמוקרטיה, כי זו האיתנות והרוח המיוחדת שלנו, שתמיד תנצח את כל אויבינו".

 

צילומים: עיריית יהוד-מונוסון

 

ישיבת היערכות בעיריית יהוד-מונוסון עם כוחות הביטחוןישיבת היערכות בעיריית יהוד-מונוסון עם כוחות הביטחון
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות