בריאותראשון לציוןספורט

ידע הוא כוח: מדברים על מחלת השחפת בכללית ראשון לציון

אירוע "בריא בשכונה" ביוזמת מחוז מרכז כללית בראשון-לציון היווה הזדמנות להעלות את המודעות למחלת השחפת על תסמיניה השונים ודרכי ההתמודדות מולה. המטרה: קבלת מידע אמין לצד מענה נגיש מצד הצוותים המקצועיים

ב-24 במרץ 1882 היה זה ד"ר רוברט קוך הגרמני שהוכיח שחיידק הוא הגורם למחלת השחפת. באותם ימים של שלהי המאה ה-19 עדיין מדובר היה במחלה חשוכת מרפא אשר ממנה מתו עד היום לפחות כ-200 מיליון בני אדם ברחבי העולם.
"מדובר במחלה זיהומית מדבקת העוברת מאדם לאדם עי הפרשת חיידקים לאוויר מדרכי הנשימה. המחלה פוגעת בעיקר בריאות, אך יכולה לפגוע גם באיברים אחרים, לרבות המוח, הכליות או עמוד השדרה" אומרת ד"ר ענבל פוקס, מומחית למחלות זיהומיות, מחוז מרכז כללית.

הרפואה המודרנית הצליחה למצוא לאורך השנים פתרון למחלה, אך עדיין קיימים אתגרים רבים. פוקס מוסיפה כי "חיסון מסוג BCG הניתן לתינוקות וילדים צעירים הנמצאים בסיכון מוגבר להיחשף לאדם מבוגר עם שחפת פעילה, הינו יעיל חלקית במניעת מחלה מפושטת בקרב ילדים צעירים מגיל 5 . החיסון אינו מונע את התפתחות המחלה הריאתית בבגרות. הטיפול התרופתי הכולל מספר סוגי אנטיביוטיקה ייחודיות הניתנות בשילוב נמצא יעיל, אך מחייב טיפול ממושך, לעתים עם תופעות לוואי המקשות את ההתמדה ההכרחית לטיפול מוצלח".

על אף העובדה שהמחלה נדירה בקרב האוכלוסייה של ילידי ישראל, בקרב עולים חדשים ממדינות בהן המחלה שכיחה, הסיכון לגילוי המחלה או התעוררות שלה בגופן הינה גבוהה יותר. בארץ ישראל, עולים מאתיופיה, עולים מהודו, ואף עולים מברית המועצות לשעבר, מהווים סקטורים של האוכלוסייה הישראלית עם היארעות גבוהה יותר של מקרי שחפת לעומת האוכלוסייה הכללית. ככל שעוברות השנים ממועד העלייה, שיעור ההיארעות של שחפת בקרב אוכלוסיות עולים מתקרב לזו של האוכלוסייה הכללית.

בריא בשכונה

במטרה לחשוף מידע אודות המחלה, חשיבות הגילוי המוקדם, ודרכי הטיפול בקרב האוכלוסייה, התקיים בחודש שעבר אירוע "בריא בשכונה", ערב בריאות במתנ"ס רמת אליהו בראשון-לציון שהוקדש כולו לצורך קבלת ידע בדבר מחלת השחפת, בהשתתפות כ-100 אנשים, תושבי השכונה.

על היוזמה להפקת האירוע וניהולו המקצועי הופקדה ד"ר ענבל פוקס, יועצת מחלות זיהומיות במחוז מרכז של כללית. פוקס, בעלת ניסיון של קרוב לשני עשורים בכללית, שיתפה ביחס להתעניינות הערה של משתתפי האירוע ועל הנושאים החשובים שהועברו לרווחת מטופלי המחוז, תושבי שכונת רמת-אליהו בראשון-לציון, ובדגש על קהילת יוצאי אתיופיה.
"שמחנו לקיים לראשונה אירוע קהילתי ברמת השכונה. הייתה זו הזדמנות אמיתית לספק ידע בריאותי רחב ולתושבים מענה לשאלות שמעסיקות אותם. תודה גדולה למשרד הבריאות ולכלל הגופים שנרתמו למען הצלחת האירוע – עיריית ראשון-לציון, מתנ"ס רמת-אליהו, מרפאת כללית בשכונה וכן תודה מיוחדת לליגה למלחמה בשחפת על הנגשת המידע החשוב. צריך לזכור שבסופו של יום, לכולנו מטרה אחת משותפת – להוביל לזיהוי מקדים של מחלת השחפת ולהתמודד מולה בצורה האיכותית ביותר . השאיפה למיגור המחלה תלויה בשיתופי פעולה עם מערכות חינוך, רווחה, בריאות ציבור, תקשורת ועוד. זכינו לדיון ותכנון פורה מכל השותפים בראשון לציון ומשרד הבריאות ואנו מחויבים להמשיך ולעבוד יחד.. מחוז מרכז כללית ימשיך לשקף ולהנגיש את המידע הנחוץ למטופלים תוך דאגה ושמירה על בריאותם".

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות