תרבות

כוכבי הנוער יוצאים על הבמה כנגד תופעת השיימינג!

קאסט ההצגה ביוש עם מנכלית תיאטרון חיפה ניצה בן צבי, המנהל האומנותי של תיאטרון חיפה משה נאור, הבמאים/ מחזאים חלי קניזו שחר ובני יזרעאל. צילום: רפי דלויה.

איך הכל התחיל? לפני כשנה העלו חלי קניזו שחר ובני יזרעאל הצגה חסרת שם בתיאטרון שלהם 'במסך' ששוכן ב-'ביט', מתחם התרבות החיפאי, יחד עם שחקנים בני 11 עד 15 כשממש לפני העלייה לבמה נתנו לה את השם 'ביוש' המתאר את נושא ההצגה- השיימינג. מנהל הביט, יובל קאופמן, חיבר בין המחזאים/ במאים למנכ"לית תיאטרון חיפה, ניצה בן צבי שאהבה את הרעיון והחליטה לשתף את ההצגה החשובה בפסטיבל הצגות ילדים ונוער של תיאטרון חיפה, עם קאסט מקצועי ובוגר.

תקציר ההצגה: תמונה אינטימית של מיה מופצת ברחבי הרשת וחייה מתהפכים. העקיצות, ההשפלות והאלימות המילולית והפיזית מחבריה לכיתה מפרקים אותה והקרובים לה נוטשים אחד אחרי השני. זה ייקח שנה עד שהיא תחזור לביה"ס, תעמוד מול כולם עם כל התובנות והלקחים. המחזה מבוסס על סיפור אמיתי.

 

"ביוש" (שיימינג)

מחזה, בימוי והפקה: חלי קניזו שחר, בני יזרעאל

עיצוב והפעלת מוסיקה: תום גולדשטיין

עיצוב והפעלת תאורה: עידן מורן

וידאו: גיא ירוסלבסקי, "קאלט הפקות"- הפנתר הירוק

שחקן אורח בוידיאו: אלון דהן

איפה: מועדון הביט, שדרות הנשיא 124, חיפה

מתי: 1-2-3 באפריל בשעות 17:30 ו- 19:30

 

דמות קיצונית מנינה בגאליס. ליאור כהן עם שירה לוי. צילום: יוסי צבקר

ליאור כהן, זו לא פעם ראשונה  שלך בתיאטרון, אבל פעם ראשונה של עבודת טקסט במחזאות מקורית? במה זה שונה? ומה את לוקחת מהתהליך? משהו שגילית על עצמך?

בתהליך זה הייתה לי הזכות להביע את דעתי ואת מחשבתי בנוגע לדמות ולתהליך שהיא עוברת ויחד עם בני וחלי העברנו אותה ואותי תהליך שלם. בדר"כ אי אפשר כמעט לשנות טקסט שעובדים על מחזה קיים וכאן זה ממש השתתפות בתהליך הכתיבה, משהו שאני נוגעת בו פעם ראשונה.

במה נינה מגאליס דומה/שונה ליעל מביוש? את אוהבת/מתחברת לתפקיד?

נינה גם התחילה כבחורה עם מטרה ואינטרס, מי שראה את העונה הראשונה יודע שהרצון שלה היה מאוד ברור אז במקום הזה הן דומות אבל נינה מתישהו בדרך מתחרטת ומבקשת סליחה וחוזרת בה ויעל מצטערת בסתר ליבה אבל לא לעיניי הכלל, יעל היא דמות יותר קיצונית מנינה.

את עובדת עם בני נוער. את שומעת על התופעה בקרב הנערים/נערות? חשוב לך שיצפו?

אני עובדת לא מעט עם בני נוער ולשמחתי עדיין לא פגשתי את זה בקבוצות שלי או שלא רצו להיחשף בפניי כי בכל זאת לפעמים כשרוצים לשכוח משהו מעדיפים לא לפתוח כל הזמן את הפצע. הנושא הזה באמת מאוד חשוב ואני שמחה שהמודעות נכנסה חזק לתמונה ושאולי מתחילים להריח שינוי…

הדמות שלי מאוד קרובה אלי. תותי ניניו וסטיב פרידמן. צילום יוסי צבקר

תותי ניניו, ספרי  קצת על התפקיד שלך? על נושא ההצגה- כמה הוא חשוב בעינייך?

אני משחקת את לילה חברתה הטובה ביותר של מיה, הבחורה שעוברת את השיימינג, לילה היא בחורה רוחנית ושוחרת שלום. מתעסקת לרוב ביוגה, מדיטציה ומלאת אש ואידיאלים. נושא השיימינג בעיניי הוא נושא חשוב וקריטי כל כך!!! הוא רק הולך ומחריף וחייבים לחשוף את הציבור להשלכות ההרסניות של הדבר הזה כי אני יכולה להעיד על עצמי שעד שהתחלנו לעבוד על ההצגה לא הייתי מודעת עד הסוף לכמה הדבר הזה הוא גדול ומהותי ואני בטוחה שכך המון אנשים ולפי דעתי זה מה שנותן לתופעה הזאת להתדרדר.

הכרת מישהו מהקאסט לפני ההצגה? איך זה לעבור תהליך עבודה בתיאטרון ? את אוהבת את התהליך?  התפקיד מוציא ממך משהו חדש?

לפני שהתחלנו לעבוד על ההצגה הכרתי רק את עדי ואת שירה מפרויקטים קודמים. אבל הדינמיקה בקבוצה מעולה, היחסים בינינו זרמו מאוד מהר ואני מאוד שמחה שאני לוקחת בזה חלק. כבר זמן מה שלא יצא לי להשתתף בהצגה על במה- יותר הופעות עם סיפורים לא נרטיביים שלא דרשו ממני לעבוד על דמות בצורה מעמיקה כך שזה מאתגר אותי מאוד אבל גם מאוד מסקרן ומהנה!

כמה רחוקה/קרובה הדמות שלך מתפקידים אחרים שגילמת עד היום? ומאיפה החיבור האישי? לתפקיד? למחזה?

הדמות של לילה מאוד קרובה אליי. אני גם רואה את עצמי בתור אדם שמשתדל להיות אדיב ונעים לסובבים אותי, וגם תחומי העניין שלנו משותפים. אני בעצמי גם עוסקת המון ביוגה ומדיטציה וזה עושה לי מאוד טוב, כך שאני שואבת המון מעצמי לדמות הזאת – פחות מרגישה שאני עובדת על דמות כמו שאני מנסה לדמות את עצמי בסיטואציות ספציפיות שעוד לא חוויתי בחיי ואני גם מקווה שלא לחוות. אני מדמה איך הייתי מגיבה ומה היה גורם לי לחרוג מהאידיאלים בהם אני מאמינה ודוגלת.

לא פראיירית. נועם שנהב ועדי אלון. צילום יוסי צבקר

נועם שנהב, את משחקת בתיאטרון החאן ואת בוגרת לימודי משחק. לראשונה על בימת תיאטרון חיפה. איפה ההצגה פוגשת אותך מבחינת כלים לתיאטרון ? איך העבודה עם בני יזרעאל וחלי  קניזו שחר כבמאים שגם כתבו את ההצגה ?

ראשית אני מאוד שמחה לעמוד לראשונה על בימת תיאטרון חיפה. מבחינת כלים בתיאטרון, זו ההצגה השנייה בה אני זוכה לגלם תפקיד של נערה מתבגרת וזה מאוד כיף, כמעט לחוות את הנעורים מחדש. אני מאוד נהנית מתהליך העבודה מול חלי ובני הם כתבו מחזה חשוב ואני גאה לקחת חלק בפרויקט ולעורר מודעות בנושא. זה מאוד נוח שהמחזאי הוא גם הבמאי ויש אפשרות לעבוד יחד לשנות או להוסיף במידת הצורך ויש תחושה של שותפות אמיתית ביצירה. בכלל הם מאוד קשובים לשחקנים ויש כימיה נהדרת בין כולם, מרגיש ממש כמו משפחה.

את מוצאת  את החיבור האישי שלך לתפקיד בהצגה?

אני בהחלט מוצאת את החיבור האישי שלי לדמות של יובל. בתמימות שלה מחד ומאידך בחדות שבה,היא לא פראיירית ותמיד תהיה שם בשביל האהובים שלה.

איך עבדת על הדמות?

יצא לי להכיר אנשים כמו יובל מהתקופתי כנערה ונעזרתי בהשראתם בתהליך בניית הדמות.

 

 

 

נחשף לעולם חדש. סטיב פרידמן עם שירה לוי. צילום יוסי צבקר

סטיב פרידמן, אותך ראינו בגאליס והצטלמת לתפקיד ראשי בפיצ'ר שייצא לאקרנים בשנה הקרובה. ספר לנו עליו קצת. מה אתה משחק שם?

לסרט קוראים ״תום ובן״ ואני חולק בו את התפקיד הראשי עם השחקן לי בירן. הסרט עוסק בשני חברים, אחד כוחני שזה אני, שגדל בבית ובחינוך די אלים כדי להגיע למצב של "גבר-גבר" והשני הוא בחור די חלש וההיפך הגמור ממני ושנינו יוצאים למסע ביער ושם קורים כל מיני מצבים קיצוניים שכמעט מגיעים למוות.

מה אתה חושב על נושא השיימינג? ועל התפקיד שלך בהצגה?

אני חושב שזה נושא מאוד חשוב, במיוחד בדור של היום, דור הטלפונים שאפשר לראות עד כמה אכזרי זה ששולחים בטעות תמונה ואז משיתוף של בן אדם אחד זה מגיע לעשרות אלפים שיתופים וחיים של בן אדם נהרסים. אני לוקח בחיבוק ענק את התפקיד של ״ענבר״ ואני בא להעביר דרכו מסר לנוער של היום. שיחשבו פעמיים מתי שהם נחשפים לתופעת השיימניג!

ספר על החווית עבודה שלך עם שני המחזאים/במאים. מה למדת בתהליך? והאם אתה אוהב את מה שהגעת אליו בסוף?

חוויה יוצאת דופן וחדשה.. אני נחשף לעולם חדש שלא הכרתי לפני, עולם התיאטרון! וזה כיף לגלות דברים חדשים, את הדברים שמתחת למילים… ואני מרגיש שאני עובר תהליך מאוד חשוב, במיוחד זה שאני מכיר את עצמי יותר ומגלה על עצמי צדדים חדשים שלא הכרתי! והכי חשוב מרגיש בטוח על הבמה!

ביוש צילום יוסי צבקר
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות