עיריית חיפה הגישה כתב תביעה נגד חשמול פסי הרכבת באופן עילי
עיריית חיפה דורשת את חשמול מסילות הרכבת בעיר באופן תת קרקעי, באמצעות שיקוע תוואי המסילות בתחומי העיר
בהמשך למכתב שנשלח למינהל רשות מקרקעי ישראל ולמנכ"לי משרד התחבורה, האוצר והרכבת בחודש מאי 2024, במסגרתו דרשה העירייה לקבל לאלתר תכנית סדורה ומפורטת לביצוע שיקוע מסילת הרכבת וזאת כתנאי מקדמי לחשמול מסילות הרכבת בעיר, ולאחר שרכבת ישראל דחתה את טענות העירייה, הגישה עיריית חיפה תביעה לבית המשפט המחוזי בעיר בבקשה לצו המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטע העיר התחתית ובמקטע פארק הכט, כשלב ראשון בפרויקט חשמול מסילת הרכבת בתחומי העיר חיפה.
בין העירייה לרכבת התקיימו מגעים, מתוך ניסיונות להגיע להבנות, ולהימנע מהגשת הליך משפטי, ואולם, לאחר שרכבת ישראל דחתה את טענות העירייה, ועמדה על המשך ביצוע פרויקט החשמול באופן עילי, לעירייה לא נותרה כל ברירה אלא להגיש את כתב התביעה, מתוך רצון למנוע את הנזק העצום שייגרם לעיר.
העיריה מדגישה בכתב התביעה, כי חשמול פסי הרכבת באופן עילי יגביה וידגיש את החיץ בין העיר לים ויסב נזק כלכלי, סביבתי, תחבורתי ואורבני מתמשך לעיר ולתושביה, תוך יצירת מכשול של ממש לפיתוחה, שגשוגה ומיצובה של חיפה כעיר ים מובילה.
כתב התביעה, עליו חתומות היועצת המשפטית לעירייה, ימית קליין והיועמ"ש לתכנון ולבנייה, הילה אלגרבלי, יחד עם עורכי דין נוספים ממשרד פישר-בכר חן התל אביבי, מפרט את הליכי התכנון, ההסכמים וההתחייבויות שניתנו לעיריית חיפה מאז אושרה התכנית לתשתיות לאומיות (תת"ל 18), המסדירה את פרויקט חשמול מסילות הרכבת ברחבי הארץ.
בכתב התביעה טוענת העירייה כי בהתאם לתכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית הים העירונית בחיפה (תמ"א 13/3/א) וההסכמים עליהם חתמה המדינה עם העירייה, פרויקט חשמול הרכבת בחיפה חייב להתבצע בכפוף לשיקוע תוואי מסילת הרכבת, וכן כי תעמוד על קיומם של כלל ההתחייבויות וההסכמים שנחתמו עמה בנושא, הן בהיבט התקציבי, והן בהיבט התכנוני-ביצועי.