ראיון מיוחד עם יונה יהב, בצל המלחמה: "בעת הזאת חיפה זקוקה לראש עיר אחראי ומנוסה"

ראיון נרחב ומיוחד עם יונה יהב בצל המלחמה: מה דעתו על האיום של החיזבאללה לירות טילים על המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, איפה תפסה אותו ואת משפחתו המלחמה והאם בעקבות המצב השתנתה תכנית העבודה שלו לחיפה, במידה ויבחר?

 

כחודשיים מפרוץ המלחמה "חרבות ברזל", התיישבנו לראיון עם יונה יהב – האיש שכיהן כראש עיריית חיפה במלחמת לבנון השנייה – כשעדיין לא הייתה כיפת ברזל וחיפה הפכה למטרה המרכזית של טילי החיזבאללה.

עם ההחלטה לקיים את הבחירות בסוף ינואר 2024 ועם העובדה שהבעיה בחזית הצפון לא נפתרה ונדמה שעימות מול חיזבאללה, בלתי נמנע, ישבנו לשמוע מיהב מה לדעתו צו השעה בחיפה בצל המלחמה והעתיד של העיר, שהוא מקווה לשוב ולהנהיג.

 

איפה המלחמה תפסה אותך באותו יום שבת?

 

"המלחמה תפסה אותי מוקדם בבוקר ה-7 באוקטובר. מיד התקשרתי לוודא את שלום חבריי ביישובי עוטף עזה. אחד מהם הוא העוזר האישי שלי מהעירייה, שסיפר לי שהוא מסתתר עם המשפחה שלו בממ"ד. למזלו, הוא ומשפחתו ניצלו מהתופת, אבל קרובים אחרים שלהם נרצחו או נחטפו. שוחחתי גם עם חברי הטוב, שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, שדיווח לי גם הוא על הזוועות ביישובי העוטף.

"בעקבות השיחות הוריתי לראש מטה הבחירות שלי על עצירה מיידית של קמפיין הבחירות. הבנתי שמדובר באירוע בסדר גודל אחר, ושאנחנו נגייס את כל המטה שלנו לפעולות התנדבות למען משפחות המפונים".

 

הבנתי שגם הבת שלך גויסה בצו 8?

 

"בתי שירן גויסה למילואים, אף שהיא נשואה ובהריון. היא משרתת במודיעין מוטס, ועם תחילתה של המלחמה נקראה מהר לבסיס שלה בנבטים. אנחנו כהורים שלה גאים בה מאד ומודאגים מאד".

 

מה עמד מאחורי ההחלטה שלך להורות על עצירת קמפיין הבחירות?

 

"הייתי הראשון להודיע על הקפאת קמפיין הבחירות, ואני שמח שגם מתמודדים אחרים בחרו לעשות זאת אחריי. הסיבה לכך היא שלשמחתי אני מוקף באנשים טובים, פטריוטים חיפאים. רבים מפעילי השטח שלנו וחברי הרשימה נקראו בצו 8 למילואים. אני גאה בהם מאד.

"בצד ההודעה על עצירת הקמפיין הפוליטי קראתי לממשלת אחדות. מנהיגות מקומית צריכה להשפיע על מנהיגות ארצית ולא להתנתק ממנה. גם חיפה צריכה אחדות פנימית – ממשלת אחדות חיפאית. לכידות פנימית היא כלי ניהולי ותפקודי חשוב ביותר בעת הזאת, כי להערכתי אנחנו הולכים לתקופה ממושכת של מתיחות ביטחונית".

 

מהי עמדתך על ההחלטה לקיים את הבחירות ב-31.1.24?

 

"קביעת התאריך הסופי מסמנת את שובה של התקווה לחיפה. חיפה זקוקה למנהיג מנוסה ואחראי. לצד החובה להכין את העיר באופן מיידי לאתגרי הביטחון מול האיומים מצד חיזבאללה, כראש העיר אני אפעל מיד לסילוק חזירי הבר, השבת הביטחון האישי למרחב הציבורי וכן לדחיפה אדירה לכלכלת העיר – דבר שיביא לבלימת ההגירה השלילית, ולחזרתה של חיפה למקומה הטבעי כבירת הצפון.

"הדבר הראשון שאני רוצה לעשות עם כניסתי לתפקיד הוא להכין את חיפה למלחמה בכל הרבדים. בזמני הוקם המשל"ט, שמאפשר בקרה ופיקוח על הנעשה בעיר בעת חרום. בעת הזאת חיפה זקוקה לראש עיר אחראי ומנוסה".

 

בהנחה ותיבחר, מה אתה מתכוון לעשות עם המפעלים המזהמים שנסראללה רואה בהם יעד אסטרטגי?

 

"אפעל לדלל את המפעלים והחומרים המסוכנים, ואקדים את תכנית הפינוי שלהם. כל מטרופולין חיפה על כף המאזניים. בכוונתי להוביל מאמץ אזורי – ציבורי, משפטי ופוליטי – כדי שהמפעלים המזהמים ייצאו ממפרץ חיפה כמה שיותר מהר. זו דרישה חד משמעית שלי מול הממשלה. הבטחתי זאת עוד במסגרת תכנית 100 הימים שלי, שאעשה הכל על מנת להקדים בשנתיים לפחות את תכנית הפינוי הממשלתית".

 

בכל הקשור למערכת החינוך: האם מדובר בשנת לימודים אבודה?

 

"אני רואה בכל משבר הזדמנות. אני חושב שצריך להפוך את שנת הלימודים הזאת משנה אבודה לשנה של בשורה. צריך להכניס עניין מיוחד לתכנית הלימודים כדי לגרות את התלמידים להיכנס מחדש לתודעה של למידה. אני רואה בכך משימה שלי כראש עיר. בין היתר אני מתכוון להוביל מסגרות לימודיות להשלמת הפערים, מעבר למה שהמדינה תיתן – גם בתקופת החופש הגדול. כפי שהבטחתי, אני באופן אישי מתכוון לחזור ללמד בבתי הספר התיכונים שיעורי אזרחות, ואף להוביל הכרות מעמיקה של כל תלמידי חיפה עם ישובי עוטף עזה. יש חשיבות גדולה לכך שכל ילד יכיר את הערכים הציוניים שעליהם ישראל הוקמה, ובפרט בימים אלה.

"יש פה דור של תלמידים שחווה את הקורונה, עם כל ההשפעות הרגשיות והפדגוגיות הנילוות לכך. אסור לוותר על לימודים – הכל מתחיל בחינוך".

 

חיפה כעיר מעורבת שמרה על שקט בזמן המלחמה. לא ראינו כאן מראות של שומר חומות מצד החברה הערבית. איך משמרים את זה הלאה?

 

"זה מבחן של מנהיגות. זה התפקיד שלי כראש עיר, להיות בשטח, ולהנמיך להבות במידה ויש מתיחות. מנהיגות לא נבחנת בהצהרות אלא במעשים. כל חיי הייתי ראש עיר נוכח בשטח, במוקדי חיכוך. הייתי שם כדי למנוע כניסתם של כוחות מפריעים מחוץ לעיר, שניסו להפר את השקט בחיפה. למה בכל הארץ יש מתיחות והתנגשויות ובחיפה אין? כי חיפה היא אות ומופת ליחסים בין יהודים וערבים, וכך אשמור אותה.

"אסור להתעלם מהפחד אצל אנשים, וצריך לטעת בהם תקווה וביטחון. התושב שגר בהדר ופוחד מהתושב בחליסה לא פוחד בגלל גזענות. האחריות שלי היא לטעת בהם ביטחון".

 

האם יש שינוי בתכנית העבודה שלך בעקבות המלחמה?

 

"חיפה זקוקה לתנופה גדולה בזמן שגרה, החל מהפיתוח הכלכלי ועד סילוק תופעת חזירי הבר. אסור שההיערכות למלחמה תפגע במאמצים האלה. בנוסף עלינו להחזיר את הביטחון האישי לתושבי העיר שהיה במגמת ירידה עוד לפני המלחמה.

"לכל אלה בכוונתי להקים קרן חרום של מאות מיליוני שקלים לטובת הכנת חיפה לשגרת מלחמה, דבר שיאפשר להעביר את תקציבי העירייה הרגילים לטובת פיתוחה וצמיחתה של העיר.

"אני היחיד שיודע להתמודד עם מלחמה. לכן אני לוקח על עצמי את האתגר הזה, לרבות השבת הביטחון האישי לתושבי העיר, וזאת מבלי לפגוע בצמיחתה של חיפה".

 

צילום: אלעד מלכה

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות