מתבגרים לכודים ברשת: "חופשת הקיץ מהווה סכנה לבני הנוער בכלל ולאלו הנוטים להתנהגות סיכונית בפרט."

"השיטוט ברשתות החברתיות והאתרים השונים חושף אותם לתכנים ומסרים שיכולים להוות סיכון עבורם ובנוסף בילוי ממושך מול המסך, ללא מפגש פיזי עלול לגרום להסתגרות, להתבודדות ולדיכאון עד כדי אובדנות". ד"ר רינה פרידמן, מומחית הכללית ברפואת מתבגרים ומנהלת שיר"ן בחיפה

ד"ר רינה פרידמן, מומחית הכללית ברפואת מתבגרים ומנהלת שיר"ן בחיפה – שירות הייעוץ למתבגרים של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מתריעה בפני הסכנות למתבגרים והוריהם בחופשת הקיץ, וכיצד להתמודד איתן וקוראת להורים לגלות ערנות לעיתים גם במחיר של פגיעה בפרטיותם של המתבגרים.

תקופת ההתבגרות מציבה מאז ומעולם אתגר הורי לא פשוט ובתקופות של היעדר מסגרות, כמו חופשת הקיץ, המתבגרים נוטים עוד יותר להתנהגות סיכונית. בימים אלו נפרצו כמעט כל הגבולות וקיים קושי אמיתי בשליטה על התכנים אליהם הם חשופים וחושפים את עצמם לנו כהורים אין  כל מושג לאלו תכנים ומסרים הם נחשפים.

למתבגרים יש נטייה להקשיב לחבריהם ולהתנהג כמותם, יותר מאשר להישמע להוריהם. כיום, יותר מתמיד, יש לחברים ולחברה בכלל, השפעה עוד יותר גדולה מבעבר, בעיקר "בזכות" אמצעי התקשורת האלקטרוניים החדשים. כדי שמתבגר יהיה מקובל  בחברה, הוא  מוכן להתעלם ממסרים חינוכיים ומוסריים שספג במשך שנים בבית ובבית הספר ובלבד ש"יהיה מקובל".

הרשתות החברתיות והסמארטפונים, באמצעותם הם נמצאים ומתקשרים ביניהםon line  חושפים אותם לתכנים שאינם תואמים לגילם: פורנוגרפיה, סרטים עם מסרים חברתיים אלימים או אנטי – ממסדיים. כאמור, בהיותם בגיל בו נגררים בקלות להשפעות שאינן הוריות, לא מן הנמנע שבהמשך חשיפה זו תשפיע על התנהגותם ועל דעותיהם, שעלולות להיות שליליות וסיכוניות.

הבילוי הממושך מול מסכים, ללא מפגש פיסי עם חברים "אמיתיים" עלול לגרום להסתגרות ולהתבודדות, במיוחד אצל מתבגרים להם יש כבר נטייה כזו מהעבר. זו, עלולה להשליך על התנהגות אנטי- חברתית בעתיד, דיכאון והשלכותיו עד כדי אובדנות.

הרשתות החברתיות השונות עלולות להיות מלכודת כאשר הנער או הנערה מתקשרים און ליין עם גורם לא מוכר ועלולים להתפתות להיפגש עם מי שהם מתכתבים אתו ואינם יודעים, שלדוגמא מאחורי תמונת הילד עומד מבוגר שמבקש ליצור קשר אסור עם קטינים.

תופעת השיימינג (ביוש) הידועה שהתגברה מאוד מאז שבני הנוער מתקשרים דרך הרשתות. הסיכון בתופעה הוא כבד ועלול להביא לתופעות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות חמורות אצל מי שמביישים אותו דרך הרשת.

לכן, חשוב להסביר להם כל העת על  סכנות וכן, גם במחיר של פגיעה בפרטיותם, להציץ מעת לעת למחשב ולנייד שלהם.

הבריאות הגופנית עלולה גם היא להיפגע מהישיבה הממושכת, במיוחד כאשר נלווים אליה אכילה לא מבוקרת וללא פעילות גופנית כמעט. השמנתם, הבלתי נמנעת, פוגעת בדימוי העצמי שלהם ובמקובלות החברתית ואז הם מסתגרים עוד יותר.

אם לא די בכך, הרי לפניכם הסכנות הטמונות בפעילויות "לא יושבניות", או נכון יותר בפעלתנות-יתר: עישון חומרים למיניהם ושתיית אלכוהול לא מבוקרת.  מי שלא ניסה קודם, ירצה להתנסות, בעיקר אם יש לו "חברים" שמשפיעים עליו. מי שעישן קודם – עלול לרצות "לשדרג" את חומרי העישון שלו.

מבחינה סטטיסטית ידוע שכאשר מתבגר מעורב בפעילות סיכונית אחת, יש סבירות רבה שיוסיף לעצמו או ייגרר לפעילויות סיכוניות נוספות: שתית אלכוהול, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה ללא רישיון, יחסי מין לא מוגנים ועוד.

אז מה ניתן ורצוי לעשות ?

במשפט אחד: להיות נוכחים עבור המתבגר או המתבגרת שלכם. ומה זה אומר? להיות יותר מעורבים במה שקורה  להם ביום – יום, להתעניין, להציע תכניות משותפות לקיץ, לפתח תחביב משותף עם הבן או הבת. לעודד אותם להצטרף לתנועת נוער שהיא מסגרת שמספקת את הצורך של המתבגר בקבוצת השווים שלו, אך בהקשר חיובי. טיפ שלי להתחלה טובה: ערבו אותם יותר במה שקורה בחיים שלכם ואז עשויה לבוא גם יותר פתיחות מצידם.

הראו להם אכפתיות אמיתית, יחד עם הצבת גבולות בהתאם לגילם. בהצבת גבולות אין הכוונה להראות להם "מי הבוס בבית", אלא להציב גבולות עם הסבר הגיוני שיאפשר להם להבין שהכוונה היא להגן עליהם.

במידת הצורך אל תחששו מפעילות "בילוש", פרטיות הילד הינה ערך כמעט מקודש בימינו, חשוב כן להיכנס לחדר, לבדוק אם אין בקבוקי אלכוהול, שקיות סמים או נרגילה מוסתרים. חשוב גם לבדוק מדי פעם במה הם צופים ועם מי מתכתבים.

שימו לב לשינוי קיצוני בהתנהגות שלהם, בתיאבון שלהם, בערנות שלהם, בלבוש, במבט בעיניים. שינויים בתחומים אלה עלולים להחשיד על שימוש בחומרים ממכרים ולהעיד על מצבו הנפשי.

לסיכום: אל תאמרו "אצלי זה לא יקרה",  אך גם לא "אבוד, מאוחר מדי". אף פעם לא מאוחר מדי להתקרב למתבגר שלך. שתהיה חופשה מהנה לכולנו!

לשירותכם  מרפאות המתבגרים של כללית שיר"ן: חיפה 04-8351644, קריות 04-8787966

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות